Via EPIA-5000 - Død pga. varme?
Fra : Brian

Dato : 09-09-06 22:12

Hejsa,

Sidder her med en såkaldt "industri-pc" - ja det kaldte ejeren den :)
Bundkortet er et Via EPIA-5000 med passiv kølet cpu.
Blæserne (2x40mm) i kabinettet (Procase Cubid 2699) var ikke sluttet til, og
maskinen var på det sidste ikke "særligt glad" for at starte, startede ikke
hver gang. Til sidst virkede den bare ikke :) BIOS Beep Codes siger :
"Video error: video adaptor not seated properly, or check cable".
Onboard VGA og 100% ok kabel kan kun betyde en ting :( Oven i hatten melder
den næste Beep Code at CPU heller ikke er monteret rigtigt, eller evt.
defekt pga. varme.
Dør et sådan board virkeligt pga. varme? I min verden slukker skidtet inden
det går galt, men måske ikke sådan en gammel sag?

Fra : Hans

Dato : 09-09-06 22:44

Brian wrote:
> [...]
> Dør et sådan board virkeligt pga. varme? I min verden slukker skidtet
> inden det går galt, men måske ikke sådan en gammel sag?

Både CPU og chipsæt udvikler varme, og hvis blæserne ikke kan transportere
varmen væk vil det helt klart gå galt. Om det er CPU'en eller chipsættet som
er beskadiget er ikke til at afgøre, da det er lidt som med hønen og ægget.

Har du prøvet at nulstille flashram for at udelukke biosfejl?

Hans

Fra : Brian

Dato : 10-09-06 09:46

> [...]
> varmen væk vil det helt klart gå galt. Om det er CPU'en eller chipsættet
> som er beskadiget er ikke til at afgøre, da det er lidt som med hønen og

Ja og harddisken... men jeg regnede bare med at et bundkort som et EPIA, der
er passivt kølet, enten kunne holde til "alt" eller i det mindste ville
lukke ned/slukke når det blev for varmt.

> Har du prøvet at nulstille flashram for at udelukke biosfejl?

Yes....

Fra : joke

Dato : 10-09-06 16:56

> Brian wrote:
> er beskadiget er ikke til at afgøre, da det er lidt som med hønen og
> ægget.

Med proff. test værktøj kan man sagtens finde ud af hvor fejlen er.

Har et pcikort der kan starte en pc op blot der er lidt kommunikation mellem
cpu og bundkort, eller findes der en dongle til parallelporten som kan
udlæse nøjagtigt hvor det første gang går galt i bios

Hilsen

Johnny

Fra : joke

Dato : 10-09-06 21:44

"joke" <jkp6670jeghaderspamsaafjernnubaredette@hotmail.ogdetnormalecom>
skrev i en meddelelse news:45043537$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> mellem cpu og bundkort, eller findes der en dongle til parallelporten som
> kan udlæse nøjagtigt hvor det første gang går galt i bios

ups mente i post

Fra : Hans

Dato : 10-09-06 22:33

joke wrote:
> "joke"
> <jkp6670jeghaderspamsaafjernnubaredette@hotmail.ogdetnormalecom>
> skrev i en meddelelse

> ups mente i post

Post læser fra bios, så jeg fangede den første gang.

Vi er helt enige, men den slags udstyr er næppe tilgængeligt ret mange
steder, og det er jo i grunden ret akademisk da man hverken kan udskifte CPU
eller chipsæt. Bundkortet er færdigt under alle omstændigheder.

Hans

Fra : joke

Dato : 10-09-06 22:49

> [...]
> steder, og det er jo i grunden ret akademisk da man hverken kan udskifte
> CPU eller chipsæt. Bundkortet er færdigt under alle omstændigheder.

ja ok i dette tilfælde men et lækkert værktøj når noget køre men er
ustabilt.