Meyer Lemons
Fra : Trans

Dato : 09-09-06 19:16

Jer er i Thailand. Hver morgen presser jeg nogle citroner og drikker et
glas citronsaft opblandet med koldt vand for at få C-vitaminer.
Citroner koster her 0,32 DKK/stk.

Thailandske citroner ligner ikke de citroner, man ser i Danmark.
Citroner i Danmark er gule, og af form er de ovale med en spids i
enden. Thailandske citroner er mere grønne og runde af form.

Thailandske citroner ligner efter mit skøn Meyer Lemons, som man ser
her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Meyer_Lemon

Meyer Lemons kom oprindeligt fra Kina.

Er der nogen her, der kan bekræfte, at thailandske citroner faktisk er
Meyer Lemons.

Bent

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-09-06 21:09

Trans wrote:
> Thailandske citroner ligner ikke de citroner, man ser i Danmark.
> Citroner i Danmark er gule, og af form er de ovale med en spids i
> enden. Thailandske citroner er mere grønne og runde af form.

De grønne, sure tingester, som almideligvis bruges til juice og i
madretter i stedet for citroner, i Thailand er lemon-frugter. Ikke citroner.

Mvh. Michael.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-09-06 23:39

Fra : Trans

Dato : 10-09-06 07:17

Michael Zedeler wrote:

> De grønne, sure tingester, som almideligvis bruges til juice og i
> madretter i stedet for citroner, i Thailand er lemon-frugter. Ikke citroner.

Denne gruppe hedder dk.videnskab, så jeg håber på nogle svar, der
mere afspejler et kendskab til artsinddelingen osv. i botanikken.

En citron på dansk er ifølge Gyldendals røde dansk-engelsk det samme
som en lemon på engelsk.

PÃ¥ dansk bruger man betegnelsen citrus-frugter, ikke lemon-frugter.

Den omhandlede thailandske frugt kaldes มะนาว [manao] på
thai.

Bent

Fra : Max

Dato : 10-09-06 10:13

Hej Bent

> Denne gruppe hedder dk.videnskab, så jeg håber på nogle svar, der
> mere afspejler et kendskab til artsinddelingen osv. i botanikken.

Måske dk.natur eller dk.kultur.mad+drikke vil være
steder at finde svar.

Mvh Max

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-09-06 10:26

Trans wrote:

> [...]
> som en lemon på engelsk.
>
> PÃ¥ dansk bruger man betegnelsen citrus-frugter, ikke lemon-frugter.

Indtil videre må du klare dig med de svar, jeg har givet. Det ser ikke
ud til at der er en botaniker, der kan forklare det bedre. NÃ¥r du selv
kalder dem for citroner, synes jeg egentlig at det er at bringe sagen en
del længere ved at pointere at det ikke er citroner.

> Den omhandlede thailandske frugt kaldes มะนาว [manao] på
> thai.

Det ved jeg skam udemærket godt. Jeg taler og læser Thai.

Jeg kan ikke sige andet, end at hvis du ender i Irma og de har dem til
salg, kalder de dem for lemon-frugter.

PÃ¥ Wikipedias Danske sider ser det ud til at den hedder lime. Nuvel. Det
er nok en lime-frugt. SÃ¥.

http://da.wikipedia.org/wiki/Lime

Wikipedia er din ven.

Mvh. Michael.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-09-06 10:35

Michael Zedeler wrote:
> Jeg kan ikke sige andet, end at hvis du ender i Irma og de har dem til
> salg, kalder de dem for lemon-frugter.

Hmmm. Gad vide hvor det der lemon kom fra...

http://www.google.dk/search?q=site%3Airma.dk+lime
http://www.google.dk/search?q=site%3Airma.dk+lemon

Fra : Max

Dato : 10-09-06 10:43

Hej Michael

> Hmmm. Gad vide hvor det der lemon kom fra...

Lemon er vidst ikke en dansk "normal" ord :)

http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Frugter/citron.xml

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-09-06 11:02

Michael Zedeler skrev:

> Hmmm. Gad vide hvor det der lemon kom fra...
>
> http://www.google.dk/search?q=site%3Airma.dk+lime
> http://www.google.dk/search?q=site%3Airma.dk+lemon

I Thailand dyrkes også en større citrusfrugt som hedder
pompelmus/pomelo, Citrus maxima eller C. grandis.
Den er 10-30 cm i diameter.

http://da.wikipedia.org/wiki/Citrus
--
Herluf :·)

Fra : Trans

Dato : 10-09-06 16:02

Max wrote:
> Hej Bent

> Måske dk.natur eller dk.kultur.mad+drikke vil være
> steder at finde svar.

Næh, spørgsmålet om Meyer Lemon er et botanisk og ikke et kulinarisk
spørgsmål.

Bent

Fra : Max

Dato : 10-09-06 17:24

Hej Bent

> Næh, spørgsmålet om Meyer Lemon er et botanisk og ikke et kulinarisk
> spørgsmål.

Læste du svaret ?

Mvh Max

Fra : Trans

Dato : 10-09-06 16:12

Fra : Trans

Dato : 10-09-06 16:24

Michael Zedeler wrote:

> [...]
> kalder dem for citroner, synes jeg egentlig at det er at bringe sagen en
> del længere ved at pointere at det ikke er citroner.

Jeg mener, jeg i dag så nogle egentlige citroner i en restaurant i
Seri Center. Nu vil jeg så forsøge at undersøge, hvad thailænderne
kalder dem.

> Det ved jeg skam udemærket godt. Jeg taler og læser Thai.

Så kan du få lov til at fortælle os, hvad thailænderne kalder den
frugt, Herluf taler om, gerne også hvordan de skriver navnet.

> Jeg kan ikke sige andet, end at hvis du ender i Irma og de har dem til
> salg, kalder de dem for lemon-frugter.

Jeg har ikke så megen tiltro til Irmas kendskab til botanik.

> På Wikipedias Danske sider ser det ud til at den hedder lime. Nuvel. Det
> er nok en lime-frugt. Så.

Gør det? Ikke som jeg ser det. Størrelsen stemmer ikke. Dine
line-frugter er 6 cm i dianeter. Mine (og alle andre) manao er ikke
over 4 cm i dioameter.

Bent

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-09-06 19:32

Trans wrote:

> Så kan du få lov til at fortælle os, hvad thailænderne kalder den
> frugt, Herluf taler om, gerne også hvordan de skriver navnet.

Som o. Det ved du da godt selv.

> Gør det? Ikke som jeg ser det. Størrelsen stemmer ikke. Dine
> line-frugter er 6 cm i dianeter. Mine (og alle andre) manao er ikke
> over 4 cm i dioameter.

Lige nu spekulerer jeg mest på hvorfor jeg overhovedet formastede mig
til at prøve at hjælpe...

Held og lykke med frugtjagten.

Mvh. Michael.

Fra : John Larsson

Dato : 10-09-06 16:49

"Trans" <kongaead@my-deja.com> writes:

>Gør det? Ikke som jeg ser det. Størrelsen stemmer ikke. Dine
>line-frugter er 6 cm i dianeter. Mine (og alle andre) manao er ikke
>over 4 cm i dioameter.

Jeg vil gerne holdes udenfor citrus-krigen, men er det ikke ret
almindeligt med diverse kommercielle krydsninger og deciderede hybrider i
den branche?

John

Fra : Trans

Dato : 12-09-06 09:05

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> I Thailand dyrkes også en større citrusfrugt som hedder
> pompelmus/pomelo, Citrus maxima eller C. grandis.
> Den er 10-30 cm i diameter.
> http://da.wikipedia.org/wiki/Citrus

Jeps. Den hedder ส้มโอ [som o] på thai. Men det er ikke den
frugt, vi diskuterer.

Den thailandske citron, vi skal artsbestemme, er vist på billedet her
til højre i dagens udgave af den thaisprogede avis Daiy News:
http://www.dailynews.co.th/dailynews/pages/front_th/popup_news/Default.aspx?ColumnId=27790&NewsType=2&Template=1

Det er tilsyneladende citronplukningssæson i Thailand nu i begyndelsen
af september.

Bent

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-09-06 14:51

Trans skrev:
> Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Den thailandske citron, vi skal artsbestemme, er vist på
> billedet her til højre i dagens udgave af den thaisprogede
> avis Daiy News:
<
http://www.dailynews.co.th/dailynews/pages/front_th/popup_news/Default.aspx?ColumnId=27790&NewsType=2&Template=1

Meyer's Lemon Tree er en krydsning (eller en varietet).
Derfor er der et 'x' i artsnavnet: Citrus x meyeri 'Meyer'.

citat:
Discovered growing as a dooryard tree in Beijing,
China in 1908 by USDA plant explorer Frank Meyer.

<
http://www.pbase.com/selvin/image/28772222

--
Herluf :·)