Forståelse er den ædleste hobby i verden -~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-09-06 16:27

Forståelse er den ædleste hobby i verden - derfor bør stat ikke støtte
hemmelighedskræmmeri

Det skal ikke ulovliggøres at fortie og lyve, men når sandhed kan
komme frem i lyset billigt og nemt, er det værd at bruge lidt
skattepenge på, så jeg mener ikke det er upassende nyfigenhed at lægge
mildt pres på Natashca Kampusch om at fortælle også de intime
detaljer, som hun måske skammer sig over.

Registrering og overvågning kan vi ikke få for meget af, næsten

Det stopper vold og gør os kloge på livet fx sammensværgelser

" The improvement of understanding is for two ends: first, our own
increase of knowledge; secondly, to enable us to deliver that
knowledge to others John A. Locke

" Man skal ikke dømme et mennesker værd efter hans store egenskaber,
men efter den brug, han forstår at gøre af dem. La Rochefoucauld

" `Nothing is easier than to denounce the evildoer;
nothing is more difficult than to understand him. Fyodor
Dostoevski 1821-81

" Det er ren luksus at blive forstået R.W.Emerson

" Menneskene hader alt for ofte hinanden af den grund,
at de ikke kender hinanden. Silvio Pellico

" WHAT WE SAY TO DOGS: Okay, Ginger! I`ve had it! You
stay out of the garbage!Understand, Ginger? Stay out of the garbage,
or else! WHAT THEY HEAR: blah blah GINGER blah blah blah blah blah
blah blah blah GINGER blah blah blah blah blah..Gary Larson, The Far
Side, carton, 1983

" . Den højeste Klogskab er: nøje at kende Tingenes
Værdi. La Rochefoucauld

" `Nothing is easier than to denounce the evildoer; nothing is
more difficult than to understand him. Superskurke er lette at
foragte, svære at forstå Fyodor Dostoevski 1821-81

" "Ikke fordømme, men forstå - og prøve at hjælpe"

" Afsky = misbilligelse der skyldes det man ikke har ordentligt
forstået Ambrose Bierce 1842-1914

" Antipatien analyserer bedre, men det er kun sympatien, som
forstår. André Siegfried

" As soon as we are shown the existence of something old in a
new thing, we are pacified. Nietzsche

" At forstå er at komplicere. Det er at berige med dybde.
Lucien Febvre

" At lære andre at kende er visdom. At lære at kende sig selv
er den højeste visdom. Lao-Tse

" Being is the great explainer. Thoreau

" Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden halvdels
fornøjelser. Jane Austen Den virkelig vise er den der
forstår, at forstå også den som hanikke forstår" Piet Hein

" Den, der forstår, kæmper ikke. Herman Bang

" Der er ingen anden synd end dumhed. Oscar
Wilde

" Det man har lært at forstå, frygter man ikke længere.
Marie Curie

" En sindsbevægelse der er en lidelse, ophører med at være en lidelse
, så snart vi gør os en klar og tydelig forståelse af den. Spinoza.

" Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe

" Erfaring er evnen til at genkende en fejltagelse, næste gang
man begår den. Franklin P. Jones

" Forståelsen rækker ofte langt videre end forstanden.
Marie von Ebner-Eschenbach

" Halvdelen af menneskeheden ved ikke, hvordan den anden
halvdel lever. Francois Rabelais

" Herein lies the tragedy of the age:
not that men are so poor - all men knows something of powerty.
-not that men are wicked , who is good ?- not that men are ignorant -
what is truth?
Nay, but that men know so little of men. Web Du Bois

" Hvad er årsagen til de fleste uoverensstemmelser i denne
verden? Simpelthen dette - to mennesker mødes og forstår ikke
hinanden rettidigt nok til at forhindre et chok eller en overraskelse
over den ene eller den anden parts opførsel. Keats

" Hvad er virkeligheden?
Hvem er Mozart? Spurgte den døve. Palle Lauring

" I grunden misforstår vi altid os selv og forstår sjældent
andre; erfaringen har ingen moralsk værdi, den er bare et navn, vi
giver vore fejltagelser. I reglen betragter vi den kun som en form for
advarsel, tillægger den en vis evne til at uddanne karakteren, lov
pris er den som noget, der siger os, hvad vi bør gøre, og viser os,
hvad vi bør undgå. Oscar Wilde

" I mit hoved er de forskellige affærer ordnet skuffevis som i
et skab. Når jeg vil lukke af for en ting, så lukker jeg bare dens
skuffe og åbner en anden. De blandes aldrig imellem hverandre, de
forvirrer mig ikke og trætter mig ikke ved deres mangfoldighed. Vil
jeg sove, lukker jeg alle skuffer og sover med det samme" "Når jeg
skal tage fat på noget, åbner jeg vedkommende luge og lukker samtidig
alle de andre. Når jeg vil sove, lukker jeg dem alle"Goethe citerende
Napoleon

" I would not ask for pity, but just your understanding - not
even that - no. Just for your recognition of me in you, and the enemy
, time, in us all. Tennesee Williams

" Iagttag, lyt, ti. Døm sjældent. Spørg ofte. August
von Platen

" Ingen kvinde vil give afkald på at kende grænsen for deres
elskers kærlighed til dem Baudelaire

" Intelligence is charactarized by the natural lack of ability
to understand life. Henri Bergson

" It is by universal misunderstanding that all agree. For if,
by ill luck, people understood each other,

" It is impossible for one person to know another so well

" It is not always by plugging away at a difficulty and
sticking at it, that one overcomes it; but, rather, often by working
on the one next to it. Certain people and certain things require to
be approached on an angle. Andre Gide

" Jeg har bestræbt mig på ikke at latterliggøre, ikke at græde
over, ikke at afsky, men at forstå menneskers gerninger.
Spinoza

" Jeg ved alt, jeg forstår ingenting af det, jeg taler om det,
og jeg skriver om det. ChateaubriandWilde

" Jo mere man lærer at kende, desto mere elsker man.
Leonardo da Vinci

" Knowing me, knowing you, it's the best we can do. Abba

" Man lever ikke forgæves, hvis der findes nogen i denne
verden, der virkelig forstår en. Chang-Chao

" Man plejer at være uretfærdig over for den, man ikke har
tilsrækkelige forudsætninger for at forstå. Klara Johanson

" Man ser på et objekt for at dele dets erfaring. Otto
Fenichel

" Mange har svært ved at forstå, hvad glæde andre kan have af
livet. Frithiof Brandt 1892-1964

" Når man har forståelse, bør man le; man skal ikke græde.
Zen-buddhistisk talemåde

" People only see what they are prepared to see. Ralph Waldo
Emerson 1803-1882

" Religion is the idol of the mob; it adores everything it does
not understand Frederick the Great

" The greatest happiness is to know the source of unhappiness.
Dostoievsky 1821-81

" The ignorant man always adores what he cannot understand.
Cesare Lombroso 1836 - 1909

" To forget one's ancestors is to be a brook without a source,
a tree without a root. Chinese Proverb

[...]

" Vil man gøre en ven noget forståeligt, må man passe få at finde
ham hvor han er.Min mere-forståen hjælper ellers intet. Så vil jeg i
grunden ikke gavne ham, men beundres af ham. " Søren Kierkegaard

" Visdom er evnen til at forstå en livsindstilling, som ikke
kunne være ens egen. Piet Hein

" At forstå noget er at være kaldet til at realisere det.
Ernest Renan

"Naturligvis kan vi aldrig forstå uden gennem os selv. George Brandes