At snyde med P-billetter?
Fra : Ole Jensen

Dato : 08-09-06 21:55

Jeg ved ikke hvor udbredt dette P-system er i DK, men I Aalborg har vi
ved P-pladserne en automat hvor man kan køre sit Dankort igennem ved
starten af parkeringen. Så får man en P-billet hvor der står hvornår
parkeringen er begyndt, samt et nummer og nogle andre oplysninger. Den
lægger man i forruden.
Når man er færdig med at parkere, så kører man kortet igennem igen, og
får en kvittering.

Hvis jeg nu efter at have parkeret bilen og lagt billetten i forruden,
så går forbi automaten på vej ud og kører kortet igennem igen, så får
jeg jo en kvittering, og betaler således kun for nogle få minutters
parkering. Men P-vagten kan jo ikke se på min billet i forruden at jeg
har checket ud.

Er det muligt for P-vagten at kontrollere om billetten i forruden er
gyldig?
Ellers er det jo en fidus uhæderlige personer kan benytte.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-09-06 22:31

Ole Jensen formulated the question :
> Er det muligt for P-vagten at kontrollere om billetten i forruden er
> gyldig?

Sandsynligvis ja, du skal ikke regne med at p-firmaerne er så dumme.

Fra : Klaus G.

Dato : 08-09-06 23:02

> Sandsynligvis ja, du skal ikke regne med at p-firmaerne er så dumme.

Enig, man kunne forstille sig at de måske havde et apperat som kunne aflæse
billetten, og så se om der er "betalt" for den. Er der det, og bilen stadig
holder parkeret, ja så bliver der skrevet en bøde. Det er kun gætterier, men
lyder sansynligt.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 08-09-06 23:26

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
> holder parkeret, ja så bliver der skrevet en bøde. Det er kun gætterier, men

Det forudsætter jo at de manuelt taster nummeret på billetten ind, da
der ikke er stregkoder på den. Det vil tage et godt stykke tid at
kontrollere på en P-plads med 2-300 biler.
Det vil jo også forudsætte, at de har online adgang til det system som
udskriver billetterne.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-09-06 15:49

On Sat, 9 Sep 2006 00:26:05 +0200, newsplus@website.dk (Ole Jensen)
wrote:

>Det forudsætter jo at de manuelt taster nummeret på billetten ind, da
>der ikke er stregkoder på den. Det vil tage et godt stykke tid at
>kontrollere på en P-plads med 2-300 biler.

Selvfølgelig tager det tid, men så slemt er det vel heller ikke med
mindre der er tale om meget lange numre. Det p-kort jeg har som
parkering kbh kan checke online har en 6-cifret kode det er da hurtigt
tastet.

>Det vil jo også forudsætte, at de har online adgang til det system som
>udskriver billetterne.

Naturligvis.

** Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-09-06 07:46

Ole Jensen wrote:
> [...]
> gyldig?
> Ellers er det jo en fidus uhæderlige personer kan benytte.

Var det så ikke "smartere/mere sikkert", bare at indløse en ny billet
umiddelbart inden du kører igen og så bruge den til at betale når du skal ud
?
Så kan du bare smide den første billet i skraldespanden bagefter

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars [6710]

Dato : 09-09-06 09:36

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> ?
> Så kan du bare smide den første billet i skraldespanden bagefter

Hvis det er det system jeg tænker på, så bruger du IKKE billetten til at
komme ud med.
Man checker ind og ud med dankortet og betaler for nøjagtigt de minutter
man har parkeret. Så slipper man for at enten proppe for mange mønter i
billetten eller at skulle tilbage til P-pladsen for at indløse ny.

Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-09-06 11:56

Lars [6710] wrote:

> [...]
> minutter man har parkeret. Så slipper man for at enten proppe for
> mange mønter i billetten eller at skulle tilbage til P-pladsen for at

Jeg havde lige overset den detalje med dankortet

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 09-09-06 10:22

"Per Beer Hansen" skrev

> [...]
> ud ?
> Så kan du bare smide den første billet i skraldespanden bagefter

Tja, den første billet står så stille og roligt og trækker penge på
Dankortet,
i Ålborg stopper det automatisk ved ca. 200 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-09-06 11:57

alexbo wrote:

> Tja, den første billet står så stille og roligt og trækker penge på
> Dankortet,

Jeg havde lige overset den detalje med dankortet

Kan man så kun parkere de steder, hvis man har et dankort ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars [6710]

Dato : 09-09-06 12:23

Per Beer Hansen skrev:

> Kan man så kun parkere de steder, hvis man har et dankort ?

Jeg tror faktisk at man har valgmulighed mellem en masse forskellig kort
og så kontanter... Men jeg er ikke sikker

Lars

Fra : alexbo

Dato : 09-09-06 14:53

"Per Beer Hansen" skrev

> Kan man så kun parkere de steder, hvis man har et dankort ?
Nej, man kan betale forud med mønter eller bagud med kort.

http://www.aalborg.dk/Borgerportal/Serviceomraader/Trafik+og+veje/Parkering/Betalingsparkering.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars [6710]

Dato : 09-09-06 09:37

Ole Jensen skrev:

> Er det muligt for P-vagten at kontrollere om billetten i forruden er
> gyldig?
> Ellers er det jo en fidus uhæderlige personer kan benytte.

I Vejle har jeg da set P vagterne bære rundt på en lille håndterminal.
Lur mig om den ikke er koblet op på enten et trådløst net (evt via
p-billet maskinen) eller noget mobilt bredbånd .

Så er det jo en smal sag at checke om din billet er "checket ud"

Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-09-06 15:46

On Fri, 8 Sep 2006 22:54:57 +0200, newsplus@website.dk (Ole Jensen)
wrote:

>Er det muligt for P-vagten at kontrollere om billetten i forruden er
>gyldig?
>Ellers er det jo en fidus uhæderlige personer kan benytte.

Det tror jeg bestemt de kan checke!

Tilsvarnede system anvendes fx. også af Siemens Mobile Parking hvor
man kan betale for parkeringer i f.eks. København via et opkald med
sin mobiltelefon. Har så fast en dims med et nummer (dog med stregkode
også) som p-vagterne kan checke.

** Lars

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 15-09-06 12:31

Ole Jensen wrote:
> [...]
> gyldig?
> Ellers er det jo en fidus uhæderlige personer kan benytte.

P-vagten printer en side ud fra skabet under automaten hvor alle aktiviteter
er registreret. P-vagten kan så gå rundt til bilerne og sammenholde
oplysningerne på printet med billetten i forruden.

M.v.h
Niels