Sukker vs hvipsestik
Fra : Filip

Dato : 08-09-06 11:02

Jeg troede ellers lige jeg var smart da min niese blev stukket af en hvips i
sidste uge. Jeg tog en sukkerknald og dyppede den i vand for at dens kemiske
egenskaber bedre kunne komme i kontakt med huden, men det er åbenbart
forkert. Bagefter prøvede vi med en tør sukkerknald og så blev bulen mindre.
Men hvordan kan det være. Hvor suger sukkerknalden fra? fra stikhullet,
eller fra hudens overflade?

Filip

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-09-06 11:19

Filip wrote:
> [...]
> og så blev bulen mindre. Men hvordan kan det være. Hvor suger
> sukkerknalden fra? fra stikhullet, eller fra hudens overflade?

Effekten af en sukkerknald beror på at sukker suger væske til sig. Åbenbart
(jeg har også prøvet det mod hvepsestik) også igennem huden. Jeg tvivler på
at der suges noget ud gennem det ganske mikroskopiske hus hvepsestikket
efterlader. Når du fugter sukkeret, mindsker du sukkerets sugeevne, fordi
det jo allerede *har* optaget væske.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-09-06 11:43

Filip wrote:
> [...]
> sukkerknald og så blev bulen mindre. Men hvordan kan det være. Hvor
> suger sukkerknalden fra? fra stikhullet, eller fra hudens overflade?

Jeg har på apoteket for et par år siden, købt en lille "dims" med
ligesom et stempel inden i. Man trykker først stemplet i bund,
placerer derefter "dimsen" på stik-stedet, og hiver stemplet op. Det
skal gøres et par gange, og jeg synes at kunne spore en ret god
effekt.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-09-06 12:27

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message

> [...]
> "dimsen" på stik-stedet, og hiver stemplet op. Det skal gøres et par
> gange, og jeg synes at kunne spore en ret god effekt.

En cykelpumpe holdt tæt til huden burde have den samme effekt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-06 12:46

Uffe Kousgaard skrev:

> En cykelpumpe holdt tæt til huden burde have den samme effekt.

Nu er der bare det at en cykelpumpe puster ... og den trækker
luft ind fra andre steder end ventilhullet når man trækker
stemplet ud.

--
Bertel

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-09-06 13:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nu er der bare det at en cykelpumpe puster ... og den trækker
> luft ind fra andre steder end ventilhullet når man trækker
> stemplet ud.

Det lille "stempel" jeg købte, kostede ikke mange kroner. Det var et
forslag til alle dem, der er blevet stukket af hvepse (og myg) i denne
sommer. Der har godt nok været mange af dem. Jeg hører til dem der er
en "myggemagnet". For øjeblikket er jeg fyldt med kløende myggestik,
jeg ved så ikke om myggene er særligt giftige i år, for de giver nogle
meget ophovnede plamager, og det er der den lille "dims" kommer ind i
billedet, den virker godt og det er vigtigste for mig i hvert fald.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-06 14:14

Tove Krieger skrev:

> [...]
> en "myggemagnet". For øjeblikket er jeg fyldt med kløende myggestik,
> jeg ved så ikke om myggene er særligt giftige i år, for de giver nogle

Jeg har haft en periode som teenager hvor området omkring
myggestik hævede så f.eks. min arm blev næsten 50 % tykkere. Det
gik over efter nogle år, og jeg har ikke oplevet det siden.

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 09-09-06 08:43

Tove Krieger:

> [...]
>meget ophovnede plamager, og det er der den lille "dims" kommer ind i
>billedet, den virker godt og det er vigtigste for mig i hvert fald.

Hvis den virker godt, hvorfor er du så fyldt med kløende myggestik?

Niels Foldager

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-09-06 11:54

N. Foldager wrote:
> Tove Krieger:

> Hvis den virker godt, hvorfor er du så fyldt med kløende myggestik?
>
> Niels Foldager

Jeg har "reddet" mig fra mange af dem. Det er de myg der stikker mig
om natten, der er det værste. Jeg kan ikke nå at få giften ud inden
det begynder at klø, da jeg jo ikke vågner ved at jeg bliver stukket.
Det er nok til dels min egen skyld da vi har et dejligt havebassin,
som jo er udklæknings-central for bæsterne. Jeg vil dog ikke undvære
bassinet, så vil jeg hellere vælge mellem pest og kolera. Og
"giftsugeren" virker altså ellers udmærket.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Morten Guldager

Dato : 09-09-06 12:36

2006-09-09 Tove Krieger wrote

> [...]
> bassinet, så vil jeg hellere vælge mellem pest og kolera. Og
> "giftsugeren" virker altså ellers udmærket.

Kan du ikke bare klunse dig en håndfuld gubbiunger hvert forår?
De fleste der har gubbier i deres akvarier giver gerne en flok
væk.
Fiskene er ret glade for myggelarver.

/Morten

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-09-06 18:14

Morten Guldager wrote:
> [...]
>
> Kan du ikke bare klunse dig en håndfuld gubbiunger hvert forår?
> De fleste der har gubbier i deres akvarier giver gerne en flok

Mange tak for dit svar, men jeg tror ikke det er så smart at putte
akvariefisk i et 10.000 ltr. havebassin. Ideen var ellers ret god.

Jeg har guldemder i bassinet, de kan også godt lide myggelarver, men
der er alligevel en masse af de små bæster der overlever.

venlig hilsen

Tove :)

Fra : Morten Guldager

Dato : 09-09-06 19:08

> Mange tak for dit svar, men jeg tror ikke det er så smart at putte
> akvariefisk i et 10.000 ltr. havebassin.

Hvorfor dog ikke?
De står dog af når det bliver for koldt.
Det er derfor du skal skaffe dig en ny flok hvert forår.
(eller fange nogen ind til opvarmet vinterly)

/Morten

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-09-06 21:15

Morten Guldager wrote:
> 2006-09-09 Tove Krieger wrote

> Hvorfor dog ikke?
> De står dog af når det bliver for koldt.
> Det er derfor du skal skaffe dig en ny flok hvert forår.
> (eller fange nogen ind til opvarmet vinterly)

Jeg bliver *rigtig* ked af det når nogle af mine fisk dør, så alene
den tanke at jeg er med til at slå dem ihjel huer mig ikke, jeg elsker
alle dyr store som små.

Jeg er ikke interesseret i et stueakvarie, så den ide du gav mig
bliver desværre ikke en realitet - sorry.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : N. Foldager

Dato : 09-09-06 22:55

Tove Krieger:

>Jeg bliver *rigtig* ked af det når nogle af mine fisk dør, så alene
>den tanke at jeg er med til at slå dem ihjel huer mig ikke, jeg elsker
>alle dyr store som små.

Også myg?

Niels Foldager

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-09-06 23:14

N. Foldager wrote:
> Tove Krieger:

> Også myg?

LOL Der fik du mig !

Mvh Tove :)

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-09-06 07:26

Tove Krieger wrote:
> Jeg bliver *rigtig* ked af det når nogle af mine fisk dør, så alene den
> tanke at jeg er med til at slå dem ihjel huer mig ikke, jeg elsker alle
> dyr store som små.

Kan du så ikke finde en fiskeart som har en levetid på lidt under et år,
sådan at du kan sætte dem ud i din pool i foråret, og de så dør af
alderdom i løbet af efteråret?

> Jeg er ikke interesseret i et stueakvarie, så den ide du gav mig bliver
> desværre ikke en realitet - sorry.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-09-06 09:33

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Kan du så ikke finde en fiskeart som har en levetid på lidt under
> et år, sådan at du kan sætte dem ud i din pool i foråret, og de så
> dør af alderdom i løbet af efteråret?

Hej Peter. Jeg tror du har misforstået lidt. Jeg har både Guldemder,
Shobunkin, Guldsudere og flere andre arter fisk i mit havebassin. Om
vinteren kommer der en "ishætte" i bassinet, så vandet ikke fryser
til. Ishætten forsyner også fiskene med ilt, og derfor overlever de
hele vinteren. Jeg har haft et par meget store Koi-karper i 8 år, men
de døde desværre sidste år af sygdom i bassinet. Man kan altså have
sine fisk i adskillige år, hvis man bare passer dem ordentligt. Det
har jo så ikke noget med myggestik at gøre, men som jeg skrev
tidligere, Guldemderne fanger adskillige myggelarver, men ikke nok
desværre.

Ellers mange tak for dit gode råd.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 09-09-06 16:39

Tove Krieger wrote:
> Det lille "stempel" jeg købte, kostede ikke mange kroner. Det var et
> forslag til alle dem, der er blevet stukket af hvepse (og myg) i denne

Hvis det er myg, så synes jeg at lidokain virker ganske udmærket. Eller
osse kan man hidkalde den indre hulemand og ignorere ubehaget. Det har
jeg selv gjort de seneste år, men det skyldes nok at jeg bor et sted
hvor der er meget, meget få myg. Gennem de sidste 2 1/2 år har jeg vel
fået i alt 10 myggestik, og aldrig haft mere end et ad gangen.

Hvepse har jeg aldrig prøvet, men jeg blev som barn stukket af et meget
stygt norsk insekt der hedder noget i stil med "en klegg". Det var
særdeles ubehageligt, og har medført at jeg reagerer næsten fobisk hvis
jeg omsværmes af en hveps, en bi eller et lignende insekt.

> [...]
> ophovnede plamager, og det er der den lille "dims" kommer ind i
> billedet, den virker godt og det er vigtigste for mig i hvert fald.

Jeg ønsker absolut ikke at fremstå som nedladende over for folk som
bruger remidier mod ubehaget fra myggestik. Hvis jeg blev stukket ofte,
ville jeg helt sikkert have en flaske lidokain stående. Og muligvis også
en af de der pumper (som jeg har set, men aldrig selv anvendt[1]).

[1] Muligvis blev en sådan anvendt på mit klegg-stik. Jeg husker meget,
meget lidt fra episoden.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-09-06 18:23

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> [...]
> at jeg bor et sted hvor der er meget, meget få myg. Gennem de
> sidste 2 1/2 år har jeg vel fået i alt 10 myggestik, og aldrig haft

Ignorere kløen er så godt som umuligt uden at blive vanvittig. Jeg har
nu ikke så stor fidus til lidokain (har dog en flaske stående). Jeg
bruger Mepyramin (antihistamin-salve), det er bedre, ellers er eddike
ikke så ringe et kløestillende middel.

> [...]
> Det var særdeles ubehageligt, og har medført at jeg reagerer næsten
> fobisk hvis jeg omsværmes af en hveps, en bi eller et lignende

Det insekt du nævner hedder på dansk en klæg. Min datter blev bidt på
benet af en (det er nogle halvstore grå hestebremselignende fyre). Hun
måtte skam på skadestuen efter et par dage. Hun fik en temmelig stor
ophovnet og betændt plamage, som hun fik penicillin for.

> [1] Muligvis blev en sådan anvendt på mit klegg-stik. Jeg husker
> meget, meget lidt fra episoden.

Det burde du nok kunne huske, det gør djævelsk ondt siger min datter.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-09-06 13:08

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Nu er der bare det at en cykelpumpe puster ... og den trækker
> luft ind fra andre steder end ventilhullet når man trækker
> stemplet ud.

Det må jeg så prøve senere i dag, når cyklen skal luftes !

Fra : Nicolai

Dato : 08-09-06 15:15

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Det må jeg så prøve senere i dag, når cyklen skal luftes !

Prøve? Hvis pumpen trak luften ind via ventilhovedet, ville du jo aldrig
kunne pumpe et dæk, da du vil suge luften ud af slangen igen.

Nicolai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-06 15:57

Nicolai skrev:

> Prøve? Hvis pumpen trak luften ind via ventilhovedet, ville du jo aldrig
> kunne pumpe et dæk, da du vil suge luften ud af slangen igen.

... eller rettere: Han kunne kun tage ét pumpetag fordi han så
ikke kunne trække stemplet tilbage igen. Luften kan jo ikke komme
ud af slangen på grund af ventilen.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-09-06 16:03

> .. eller rettere: Han kunne kun tage ét pumpetag fordi han så
> ikke kunne trække stemplet tilbage igen. Luften kan jo ikke komme
> ud af slangen på grund af ventilen.

Der er jo ingen der siger, at jeg behøver holde ventilen til huden, når jeg
trykker pumpen sammen igen. Men bortset fra det, så virkede det ikke.

hilsen
Uffe

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-06 16:25

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> .. eller rettere: Han kunne kun tage ét pumpetag fordi han så
> ikke kunne trække stemplet tilbage igen. Luften kan jo ikke komme
> ud af slangen på grund af ventilen.

Og de fleste cykelpumper er konstrueret så de suger luft ind når man
trækker _ud_ (så man ikke skal pille pumpen af ventilen). Jeg tror
derfor den der foreslog det med cykelpumpen, ikke havde prøvet i
praksis.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-09-06 12:42

Uffe Kousgaard wrote:

> En cykelpumpe holdt tæt til huden burde have den samme effekt.

Desværre ikke, en cykkelpumpe er ikke i stand til at suge fra ventilstykket.

Med mindre man skiller den ad og vender stemplet om

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Filip

Dato : 08-09-06 18:40

> [...]
> "dimsen" på stik-stedet, og hiver stemplet op. Det skal gøres et par
> gange, og jeg synes at kunne spore en ret god effekt.

Min mor har sådan en, men enten kan jeg ikke finde ud af at bruge den
ordentligt, eller også virker det ikke. Men jeg har aldrig set nogen gavnlig
effekt af den. Jeg syns den burte være meget kraftigere, og lave et noget
kraftigere sug end den gør - men det er måske bare mig der er underlig.

Filip

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-09-06 20:03

Filip wrote:

> [...]
> nogen gavnlig effekt af den. Jeg syns den burte være meget
> kraftigere, og lave et noget kraftigere sug end den gør - men det

Hej Filip. Det må være dig der er underlig , eller også er dimsen
defekt. Jeg prøvede idag på et af mine utallige myggestik. Den sugede
så kraftigt, at jeg nær aldrig havde fået den af igen. Jeg havde altså
også taget den lille hætte af (den hvor der kun er et lille hul i), så
der var et hul på størrelse med en 25øre.

Hvis du prøver at tage undersiden af armen og sætter stemplet på efter
at du har trykket det helt i bund. Hold på den med venstre hånd og
tryk ned samtidig med at du trækker stemplet op med højre hånds
pegefinger og langemand, der er jo en lille pind på hver side af
stemplet. Hvis den ikke suger huden kraftigt op i stemplet, så er der
noget i vejen med den. Det var godt nok en lidt omstændelig
forklaring, og ved du hvad ?............Jeg havde slet ikke behøvet at
forklare for du har den her på næste linie:

http://www.giftsuger.dk/instruktion1.htm

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Filip

Dato : 09-09-06 07:21

> [...]
> taget den lille hætte af (den hvor der kun er et lille hul i), så der var

Tak for forklaringen. Det må altså være min mors dims der er i uorden. Men
den er nok også 20 år gammel eller sårn.

Filip

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-09-06 11:57

Filip wrote:

> Tak for forklaringen. Det må altså være min mors dims der er i
> uorden. Men den er nok også 20 år gammel eller sårn.

Hej igen Filip.

Glad for at høre at det ikke var dig der var "underlig" .

Så må mor jo på apoteket og investere i en ny inden næste hvepsesæson

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 08-09-06 11:25

"Filip" <filipravm@SLETMIGgmail.com> writes:

> [...]
> forkert. Bagefter prøvede vi med en tør sukkerknald og så blev bulen mindre.

Det er nok ikke de kemiske egenskaber ved sukker, der har betydning,
men derimod sukkers evne til at opsuge fugt/væske. Hvis du dypper
sukkeret i vand først, har du ødelagt denne egenskab.

> Hvor suger sukkerknalden fra? fra stikhullet, eller fra hudens
> overflade?

Umiddelbart vil jeg tro, det det er fra stikhullet, men jeg er ikke
sikker.

Torben

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 09-09-06 16:43

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Det er nok ikke de kemiske egenskaber ved sukker, der har betydning,
> men derimod sukkers evne til at opsuge fugt/væske. Hvis du dypper
> sukkeret i vand først, har du ødelagt denne egenskab.

Ja. Filip kan måske have gavn af at vide at det fyfiske fænomen hedder
"osmose".

> Umiddelbart vil jeg tro, det det er fra stikhullet, men jeg er ikke
> sikker.

Ja, menneskehud er generelt ikke permeabelt for ret meget (eller for
slet intet?), så jeg gætter også på at det er stikhullet. Det svarer vel
til at man med mundkraft suger giften ud af et slangebid.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org