Barnesæder og bilstørrelser
Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-09-06 09:35

Så kom familieforøgelsen - på 55cm og 4700g.

Første bilrelaterede udfordring var at indstille autostolen - godtnok
er han stor, men kan det passe at selen skal i øverste position?
Sædet skulle du' op til 13kg - er det så ualmindeligt fede børn? Vi
må læse manualen og prøve igen.

Næste udfording var at anbringe det i bilen - det fylder af h.....
til. Vi er nu fire, ud over førstnævnte er vi hhv 190, 180 og 130cm,
og jeg ved endnu ikke hvordan vi bedst passer i Accorden (der da ikke
er specielt lille). Og den skal altså holde til foråret.

Siddeplads bliver første kriterium næste gang - køreegenskaber og
økonomi derefter. Hvordan er komfortmålene i en Picasso?

/Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-09-06 10:25

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote in

> Så kom familieforøgelsen - på 55cm og 4700g.

Det er jo hagefnuller

> Første bilrelaterede udfordring var at indstille autostolen - godtnok
> er han stor, men kan det passe at selen skal i øverste position?

Min nu 2 årige datter vejede 6,2 kg (det er 6200 gram, ingen slåfejl her)
og var 57 cm lang. Vi droppede bare sædeformindsker indsatsen helt

> [...]
> og jeg ved endnu ikke hvordan vi bedst passer i Accorden (der da ikke
> er specielt lille). Og den skal altså holde til foråret.

Arh come on... 190 cm i førersædet, 180 cm i passagersædet, 130 cm i
bagsædet bag passageren og hagefnulleret i bagsædet bag føreren?

> Siddeplads bliver første kriterium næste gang - køreegenskaber og
> økonomi derefter. Hvordan er komfortmålene i en Picasso?

Den er stor nok. Vi kunne snildt være 3 voksne (som vejer knapt 350 kg
tilsammen) en 9 årig dreng og ovennævnte sumobaby i sådan en.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-09-06 10:41

Martin Sørensen skriver:

> Så kom familieforøgelsen - på 55cm og 4700g.

Dejligt....

> Første bilrelaterede udfordring var at indstille autostolen - godtnok
> er han stor, men kan det passe at selen skal i øverste position?

Hvilket sæde ?

> Sædet skulle du' op til 13kg - er det så ualmindeligt fede børn? Vi
> må læse manualen og prøve igen.

13 kg er op til over 1 år.
Næste stole størrelse er over 9 kg

Stole der spænder over store kg forskelle kan ikke anbefales, da de yder
dårligere sikkerhed for ungerne end dem der har mindre kg-områder. Havde
du spurgt mig, vile jeg anbefale at leje den første stol, vi er lige
kommet af med den første og har i løbet af den tid vi har haft den,
betalt 30 kr/md for den (i alt 300 kr), stolen koster 1000 kr fra ny,
men var sku lige så pæn.

> [...]
> og jeg ved endnu ikke hvordan vi bedst passer i Accorden (der da ikke
> er specielt lille). Og den skal altså holde til foråret.

Det bør da ikke være noget problem. Vi er lige gået op i næste størrelse
stol (9 til 18 kg) den er noget større og den kan fint være i en Golf...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-09-06 11:49

Kent Oldhøj skrev:

> "Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote in

> Det er jo hagefnuller

Nåeh - ok med det du skriver. Klaus må gerne læse med videre, det er
lidt svar til begge.

> Min nu 2 årige datter vejede 6,2 kg (det er 6200 gram, ingen slåfejl her)
> og var 57 cm lang. Vi droppede bare sædeformindsker indsatsen helt

Det tror jeg også vi gør. Manualen sagde godt nok op til 6kg, men
kroppen virker for langt til at passe til selerne med indsatsen.

> Arh come on... 190 cm i førersædet, 180 cm i passagersædet, 130 cm i
> bagsædet bag passageren og hagefnulleret i bagsædet bag føreren?

Det er en Chicco med en base man kan efterlade i bilen, kan ikke lige
huske navnet. Jeg vil se om det går bedre uden basen, for med base
synes jeg ikke der var meget plads til mine ben. Skal ham på 7 være
bag mig er det hans ben der skal knibes plads til, som han sidder
stritter skinneben og fødder lidt frem. Det hjælper nok når han
vokser.

> Den er stor nok. Vi kunne snildt være 3 voksne (som vejer knapt 350 kg
> tilsammen) en 9 årig dreng og ovennævnte sumobaby i sådan en.

Lyder lovende. Han er i øvrigt ikke specielt sumo-agtig, bare stor og
stærk.

mvh

Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-09-06 13:07

> [...]
> bag mig er det hans ben der skal knibes plads til, som han sidder
> stritter skinneben og fødder lidt frem. Det hjælper nok når han

Nårh ja, tænkte jeg ikke lige på. Min knægt er jo lige det ældre, og da han
var på din knægts alder sad han i midten. Kan det være en løsning?

> Lyder lovende. Han er i øvrigt ikke specielt sumo-agtig, bare stor og
> stærk.

Nu var det min sumobryder datter på 6,2 kg jeg tænkte på, og ikke din
fluevægter dreng på 4,7

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-09-06 13:13

Kent Oldhøj skrev:

> "Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote in

> Nårh ja, tænkte jeg ikke lige på. Min knægt er jo lige det ældre, og da han
> var på din knægts alder sad han i midten. Kan det være en løsning?

Så er det lige vi skal have en karet med 5 3-punkts-seler. Når vi tre
har haft lejet sådan en har der været foretrukket, så ser han også
bedre. Som sagt, det skal gå et halvt års tid endnu.

Hehe!

Martin

Fra : Anders

Dato : 08-09-06 13:29

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote in message
[...]

Har i overvejet lift+liftnet eller en boxette sålænge han er så "lille" ?
Vores har begge været 3 mdr før de kom i autostolen.

mvh
Anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-09-06 14:08

Anders skrev:

> Har i overvejet lift+liftnet eller en boxette sålænge han er så "lille" ?

Ja. Lift+liftnet er IMHO for farligt, Tænk m.fl anbefaler det kun som
nødløsning. Boxette duer svjh ikke over 60cm - det er næsten ikke
umagen værd. han vil have mad hver anden eller treidie time, siger
fruen...

Og det løser jo ikke problemet om et par måneder, vel?

Men tak for forslaget.

mvh

Martin

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-09-06 22:34

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis du kunne tænke dig at holde ved mærketer den forrige Civic 5-dørs måske
en ide, der er i hvert fald god plads på bagsædet. I Bilnorges test måler de
en Picasso til at have 105,0 cm foran med sædet helt tilbage, det efterlader
60,5 cm til bagsædet og med en 175 cm chauffør er der 67,0 cm til rest (fra
der hvor sædepude og ryglæn mødes og til ryglænet på forsædet). Til
sammenligning måler de 111,0 cm som maks. foran i den omtalte Civic med 67,0
til rest, og med en 175 cm chauffør er der 78,0 cm til rest hvilket jo er 11
cm mere end Picasso kan byde på.

Med venlig hilsen Kim