Sur hunkat
Fra : Anne

Dato : 07-09-06 20:14

Hej :)

Jeg læste indlægget 'sure katte' og fandt lidt trøst i det, og så
alligevel ikke...
I det indlæg er hunkattene nemlig ikke steriliserede, men det er min.
I februar 2005 fik jeg to skønne maine coon katte, en han og en hun -
søskende fra samme kuld, de var 14 uger da jeg fik dem.
Han er selvfølgelig kastereret og hun er steriliseret.
Der har aldrig været problemer, de har ofte hygget sig sammen - dog mest
da de var små.. nu bliver det til lidt hygge-slikken over madskålene, og
ind i mellem også udenfor, men da udvikler det sig oftest til en kamp
bagefter hvor der ryger lidt totter.. det virker ikke seriøst og varer
kun meget kort hvorefter de hurtigt går hver til sit..
I april i år måtte jeg flytte fra min daværende kæreste, og jeg tog
kattene med mig. Jeg bor nu i rækkehus i et mindre boligområde med store
grønne arealer rundt omkring, og selvom der er andre katte i området har
der ikke været nogen problemer. De trives og render ind og ud som det
passer dem.
For to måneder siden flyttede min kæreste ind, der var ikke nogen
problemer, kattene elskede ham og omvendt. For knap en måned siden
begyndte hun dog at knurre og fnyse ind i mellem.. mest af den anden
kat, men også af os, og det udviklede sig til også at være hvæsen. Han
holder sig lidt tilbage, eller går i en bue uden om hende. Han er
væsentlig større end hende, men der har som sagt aldrig været problemer
mellem dem før. Det der også bekymrer mig er at hun også hvæser og er
sur på os... så kan vi enten skælde hende ud eller prøve at snakke sødt
til hende og forsøge at kæle for hende - intet hjælper. Hvis vi så går
kan hun komme hen til os 2 minutter efter og vil gerne snakke.. Oftest
begynder hun dog først at fnyse, knurre og hvæse når hun ser ham komme,
men nogle gange kommer det bare ud af det blå selvom det kun er os der
er der.
Det er blevet værre, og jeg begynder at blive bekymret over hendes adfærd.
På trods af at de begge er neutraliserede, kan det så være hendes forsøg
på at skabe teritorie fordi hun er ved at blive voksen og fordi der er
mange katte i området? Er det fordi der er sket en del med flytning og
nye mennesker? Og hvad kan vi gøre, og vil hendes opførsel gå over? Min
frygt er jo at det udvikler sig og at vi bliver nødt til at skilde os af
med hende, og det har vi bestemt ikke lyst til
Jeg håber I kan give os nogle gode råd og idéer til hvad hendes opførsel
kan skyldes.

Med venlig hilsen
Anne

Fra : Margit Wulff

Dato : 08-09-06 04:50

> Anne skrev:
> Jeg håber I kan give os nogle gode råd og idéer til hvad hendes opførsel
> kan skyldes.

Der kan været flyttet nogle nye katte ind i området, som hun kan
fornemme. Det er svært at gøre noget ved, hvis det er årsagen.

Men inden I gør noget andet, så tag hende en tur til dyrlægen og få
konstateret om der ligger ligger sygdom til grund for adfærdsændringen.

Med venlig hilsen
Margit Wulff
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 08-09-06 18:32

Anne wrote:
> opførsel kan skyldes.

Hej
Det er altid trist når nogle katte-kammerater bliver uvenner af den ene
eller anden grund. Som Margit skriver, det kan være andre katte i nabolaget,
men et check for sygdom er også nødvendig, for så kan de også opføre sig
sådan pludselig.
Og så kan hunkatte nogle gange også være nogle hyssede strigler, som bare
skal brokke sig hele tiden
Ellers kan du prøve Feliway i stikkontakter, hos nogle virker det hos andre
ikke, men det er da et forsøg værd.

--
Hilsen Denise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-09-06 19:28

Her lidt nærmere om Feliway. Jeg kender flere, som har brugt det med
held i lignende situationer.

""Når katten føler sig tryg i sine omgivelser, viser den dette ved at
gnide hovedet mod f.eks. møbler, dørkarme og gardiner, hvorved såkaldte
ansigtsferomoner overføres til disse genstande. Ansigtsferomoner er
duftstoffer, som formidler et budskab om velbefindende, ro samt fravær
af stress. Når der sker en forandring i kattens omgivelser (f.eks.
flytning til nyt hus eller feriebolig, ommøblering, ankomst af nye
personer eller dyr, besøg hos dyrlæge osv.) eller hvis katten er
ængstelig, kan der udvikles en tilstand af stress og uro. Kattens adfærd
forandres, og den kan begynde at urinmarkere, kradse og få nedsat
ædelyst og lyst til leg og kontakt. I disse situationer hjælper Feliway
katten til at genfinde sin naturlige balance. Feliway er en opløsning
med syntestiske analoger af ansigtsferomoner, som hjælper med til at
skabe en atmosfære af velbefindende og ro for katten."

Det er da forsøget værd!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anne

Dato : 09-09-06 10:07

Hej alle tre

Tak for jeres svar, det er bestemt et forsøg værd, og så vil jeg give
dyrlægen et ring på mandag.

Hendes opførsel som sådan er egentlig ikke ændret, når bare han ikke er
i nærheden. Hun er stadig snakkesagelig, spiser som hun plejer og går og
gnider sig op af os og dørkarme, møbler osv...
Vi kan nusse med hende hvor hun spinder, hvis han så kommer gående ind
begynder hun at fnyse og knurre og til sidst hvæse. Han er begyndt at
blive lidt skræmt af hende nu, og løber nogle gange sin vej. Det
bekymrer mig selvfølgelig også, tænk hvis han løber sin vej fordi han
ikke gider bo sammen med sådan en strigle..
Selvom han så går, så er hun altså blevet 'tændt' og så kan hun også
knurre og hvæse af os, og det eneste der er at gøre er at lade hende
være alene. Så kommer hun måske rendende 5 minutter efter og vil nusse
igen.
Meget mystisk. Hvis hun nu bare er en af de hun-misser der bare er en
sippe, går det så over på et tidspunkt? Eller skal vi regne med at det
er sådan det kommer til at være, for det synes jeg faktisk ikke nogen af
kattene er tjent med...

Hilsen Anne