auto-tuning på vokal
Fra : Koeffe

Dato : 07-09-06 14:58

Jeg vil gerne blive bedre til at lure hvornår kunstnere har
brugt auto-tuning på deres numre. Derfor vil jeg træne mig
selv til at høre 'poleringen'. Man skulle vist kunne høre at
stemmen bliver en anelse elektronisk i det.

På Cher's 'Believe' og på 'Smuk som et stjerneskud' kan jeg
godt høre det :cp (ved godt det er brugt som en effekt dér),
men på almindelige radio pop numre synes jeg ikke jeg er så
god til at kunne høre det. Kan I komme med nogle eksempler
der ligger der imellem mht. hvor tydeligt det høres, så jeg
kan få lidt fornemmelse af præcis hvad det er man skal lytte
efter?

--
Koeffe

Fra : Neuman

Dato : 07-09-06 23:07

Robbie Williams bruger en del. Det sker også at han er dårlig til at
programmere den ordenligt så det bliver tydeligt (hvis man ved hvad man skal
lytte efter). Prøv "Come Undone" fra hans Escapology. Jeg tror faktisk der
findes 2 versioner af nummeret. På pladen jeg har kan jeg høre effekten, men
de gange jeg har hørt den i radioen er effekten forsvundet!? Som om han lige
har lavet en ups'er og sendt en (bedre) korrigeret version ud til radioerne.

Du skal lytte efter noget der kan minder om en båndoptager der laver en
helvedes masse wow and flutter (sådan en warpling effekt).

Fra : Koeffe

Dato : 07-09-06 23:33

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

| Du skal lytte efter noget der kan minder om en båndoptager
der laver en
| helvedes masse wow and flutter (sådan en warpling effekt).

Tror faktisk måske godt jeg kan høre det, selvom jeg synes
generelt nummeret virker ret "warp'let" i det hele taget
(også selve musikken). Men det er især tydeligt lige der
hvor han går ind i omkvæddet, ikke? Enten kan han aldrig
synge rent der, eller også har de nok bare copy-pastet
omkvædene - for jeg synes jeg kan høre det hver gang :)
.....tid er penge *g*

--
Koeffe