Densitet
Fra : Lars Rohde Olsen

Dato : 07-09-06 10:29

Hej NG

jeg har foretaget en måling af hastigheden af luft i en kanal med et
pitot rør, for at beregne hastigheden skal jeg så kende luftens
densitet. Temperaturen på luften er 274 GrC Hvor finder jeg densiteten
for den.

MVH
Lars

Fra : Steen

Dato : 07-09-06 10:58

Lars Rohde Olsen wrote:

> [...]
> pitot rør, for at beregne hastigheden skal jeg så kende luftens
> densitet. Temperaturen på luften er 274 GrC Hvor finder jeg densiteten

Luftens densitet rho er givet ved

rho = (p x M)/(R x T)

hvor

rho er luftens densitet i kg/m3,
p er luftens tryk i Pa,
M er luftens molvægt (tør luft vejer 0,0289644 kg/mol),
R er gaskonstanten [8,31447 J/(mol x K)], og
T er luftens temperatur i K.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air

For p = 101.325 Pa (1 atm) og T = 298 K (25°C) er rho = 1,184 kg/m3.

/steen

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-06 11:13

"Lars Rohde Olsen" <lars_olsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pitot rør, for at beregne hastigheden skal jeg så kende luftens
> densitet. Temperaturen på luften er 274 GrC Hvor finder jeg densiteten

Hej Lars
Det du har målt med pitorøret, er det dynamiske tryk, men jeg ud fra det er
en skrive fejl.

Du kan gå ind på følgende hjemmeside og finde alverdens ting og sager bla.
stofværdierne for luft.
http://www.formel.dk/

Med venlig hilsen
AH

Fra : Lars Rohde Olsen

Dato : 08-09-06 07:33

AH <ahprivatsnabelatanodotdk> skrev:

>"Lars Rohde Olsen"
> [...]

Hej AH

Du har selfølgelig helt ret. Det jeg har målt med pitot røret er
differens trykket mellem det statiske og det dynamiske tryk, og
det skulle omregnes til en hastighed så jeg kan ende med
mængden, når jeg har arialet af kanalen.

Tusind tak for hurtige og brugbare svar til alle.
MVH
Lars

Fra : es335

Dato : 08-09-06 08:06

> [...]
> mængden, når jeg har arialet af kanalen.
>
> Tusind tak for hurtige og brugbare svar til alle.

Det AH siger er at du har målt det dynamiske tryk, dvs differensen af
det totale tryk og det statiske.

Hvis dette er et skoleprojekt, så snak lige med din lærer om
beregning/måling af volumeflow. Hvis ikke, så vær lige opmærksom
på at du ikke får den korrekte volumenflow udfra en måling i et
enkelt punkt.