/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
I Picanto til Østrig
Fra : Carsten Andersen


Dato : 07-09-06 06:57

Hej,

Mine kone og jeg overvejer en tur til Østrig til næste sommer sammen med et
hold forældre. Forældrebilen er en Kia Picanto 1,1 EX aut. og jeg er ikke i
tvivl om at den kan klare turen, men er der forholdregler man skal tage.
- Kan den holde til vedvarende høj fart, måske ikke max., men tæt på.
- Der er jo da strækninger med 100/120 km/t begrænsninger, er det nok
variation for motoren?
Vi skal selv køre i en Octavia 1,9 tdi, så den skulle ikke blive
overbelastet af at skulle følges med Kia'en.
Er der andre gode ting at vide når man skal på kø-selv-ferie for første
gang, personlige erfaringer?

mvh

Carsten Andersen



 
 
Hr. Platz (07-09-2006)
Kommentar
Fra : Hr. Platz


Dato : 07-09-06 07:53

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:44ffb4c3$0$20285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Mine kone og jeg overvejer en tur til Østrig til næste sommer sammen med
> et hold forældre. Forældrebilen er en Kia Picanto 1,1 EX aut. og jeg er
> ikke i tvivl om at den kan klare turen, men er der forholdregler man skal
> tage.
> - Kan den holde til vedvarende høj fart, måske ikke max., men tæt på.
> - Der er jo da strækninger med 100/120 km/t begrænsninger, er det nok
> variation for motoren?
> Vi skal selv køre i en Octavia 1,9 tdi, så den skulle ikke blive
> overbelastet af at skulle følges med Kia'en.
> Er der andre gode ting at vide når man skal på kø-selv-ferie for første
> gang, personlige erfaringer?
>
> mvh
>
> Carsten Andersen
>

Min erfaring med Picantoen dækker kun tre svipture på 500 km i DK. Ren
motorvejskørsel med omkring 150 km/t. En mand alene i bilen. Det foregik i
konens Picanto 1.1 EX. Der var overhovedet ingen problemer. Det er klart at
støjniveauet er rimeligt højt, men bilen tager bestemt ikke skade, sålænge
du undlader at presse speederen helt i bund.

Henrik, Varde



KASO (10-09-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 10-09-06 15:55


"Hr. Platz" <betjenten@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44ffc1cc$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:44ffb4c3$0$20285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej,
>>
>> Mine kone og jeg overvejer en tur til Østrig til næste sommer sammen med
>> et hold forældre. Forældrebilen er en Kia Picanto 1,1 EX aut. og jeg er
>> ikke i tvivl om at den kan klare turen, men er der forholdregler man skal
>> tage.
>> - Kan den holde til vedvarende høj fart, måske ikke max., men tæt på.
>> - Der er jo da strækninger med 100/120 km/t begrænsninger, er det nok
>> variation for motoren?
>> Vi skal selv køre i en Octavia 1,9 tdi, så den skulle ikke blive
>> overbelastet af at skulle følges med Kia'en.
>> Er der andre gode ting at vide når man skal på kø-selv-ferie for første
>> gang, personlige erfaringer?
>>
>> mvh
>>
>> Carsten Andersen
>>
>
> Min erfaring med Picantoen dækker kun tre svipture på 500 km i DK. Ren
> motorvejskørsel med omkring 150 km/t. En mand alene i bilen. Det foregik i
> konens Picanto 1.1 EX. Der var overhovedet ingen problemer. Det er klart
> at støjniveauet er rimeligt højt, men bilen tager bestemt ikke skade,
> sålænge du undlader at presse speederen helt i bund.
>
> Henrik, Varde

Vi fulgtes med en Picasso til/fra Italien i sommers. Hastigheden blev holdt
moderat (120-140) og den lille bil fik da også åndenød ved Kassel, så vi
måtte skrue tempoet ned, men den klarede turen fint uden tegn på problemer.
Intet olie-/vandforbrug - men den lille benzintank skulle fyldes jævnligt
(ca. dobbelt så ofte som vores 60l dieseltank). Forbruget steg kraftigt, når
hastigheden kom for højt op - så det kan svare sig at holde et moderat
tempo, hvis man ikke vil tanke hele tiden.



Ukendt (07-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-09-06 16:54


"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:44ffb4c3$0$20285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Mine kone og jeg overvejer en tur til Østrig til næste sommer sammen med
> et hold forældre. Forældrebilen er en Kia Picanto 1,1 EX aut. og jeg er
> ikke i tvivl om at den kan klare turen, men er der forholdregler man skal
> tage.
> - Kan den holde til vedvarende høj fart, måske ikke max., men tæt på.
> - Der er jo da strækninger med 100/120 km/t begrænsninger, er det nok
> variation for motoren?

Lad den gå 130-140 hele vejen.
Hvordan er omdrejningerne og støjen ?
Man plejer at finde en fart, som er bekvem
for både bil og ører.
Der står måske noget i manualen om
max omdr. i længer tid osv...



Klaus D. Mikkelsen (07-09-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-09-06 17:16

Carsten Andersen skriver:
>
> - Kan den holde til vedvarende høj fart, måske ikke max., men tæt på.

Ja, hvis den ikek kan det, kan det vidst være lige meget....

> - Der er jo da strækninger med 100/120 km/t begrænsninger, er det nok
> variation for motoren?

Ja

> Er der andre gode ting at vide når man skal på kø-selv-ferie for første
> gang, personlige erfaringer?

Kø i Tyskland efter en omgang hård kørsel dræber mange biler (de koger),
og der vil sikkert være et øget oileforbrug, da vandet i olien "brændes
af" ved den langvarige belastning.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (07-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-09-06 18:14


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:450045B4.993A87E6@du.kan.finde.den...


> Kø i Tyskland efter en omgang hård kørsel dræber mange biler (de koger),
> og der vil sikkert være et øget oileforbrug, da vandet i olien "brændes
> af" ved den langvarige belastning.

Hvis en moderne motor lider af kondens/vand i olien
og denne 'koges' af, så der er 'for lidt olie tilbage' så er mængden af vand
så voldsom,
at der sikkert er noget galt istedet. Derfor er olieskift også en god ting
inden en langtur.

Efter frisk kørsel bør en moderne bil ikke koge.
Selv efter ekstrem kørsel bør den ikke koge, højest
gå noget højere op end hvad man normalt vil se, og relativt
hurtig falde til et mere 'normalt niveau'.

Koger den, er der en fejl et sted.
Høj marchhastighed (relativt) er intet problem
for en rask vogn.

-blot min mening, og jeg er ikke forvent.



Klaus D. Mikkelsen (08-09-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-09-06 05:58

Olsen skriver:
>
> Hvis en moderne motor lider af kondens/vand i olien
> og denne 'koges' af, så der er 'for lidt olie tilbage' så er mængden af vand
> så voldsom, at der sikkert er noget galt istedet.

Jeps, men ½ liter til at toppe op med når man er nået til
"langtbortistan" er godt at have med.

> Efter frisk kørsel bør en moderne bil ikke koge.
> Selv efter ekstrem kørsel bør den ikke koge, højest
> gå noget højere op end hvad man normalt vil se, og relativt
> hurtig falde til et mere 'normalt niveau'.

Enig.

Men man ser det alligvel også på nyere biler...

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kent (08-09-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 08-09-06 23:48


"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
news:45005353$0$20254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:450045B4.993A87E6@du.kan.finde.den...
>
>
>> Kø i Tyskland efter en omgang hård kørsel dræber mange biler (de koger),
>> og der vil sikkert være et øget oileforbrug, da vandet i olien "brændes
>> af" ved den langvarige belastning.
>
> Hvis en moderne motor lider af kondens/vand i olien
> og denne 'koges' af, så der er 'for lidt olie tilbage' så er mængden af
> vand så voldsom,
> at der sikkert er noget galt istedet. Derfor er olieskift også en god ting
> inden en langtur.
>
> Efter frisk kørsel bør en moderne bil ikke koge.
> Selv efter ekstrem kørsel bør den ikke koge, højest
> gå noget højere op end hvad man normalt vil se, og relativt
> hurtig falde til et mere 'normalt niveau'.
>
> Koger den, er der en fejl et sted.
> Høj marchhastighed (relativt) er intet problem
> for en rask vogn.
>
> -blot min mening, og jeg er ikke forvent.

Inden vi kørte til Østrig på ferie i uge 28-29 i år, havde jeg også hørt,
at høj fart i længere tid kan føre til øget olieforbrug. Derfor have
jeg også en liter ekstra olie med.

Det skulle dog vise sig, at selvom vi kørte de 2 x 1.300 km. (derned
og hjem) med omkring 160-170 km/t i vores Hyundai Elantra 2.0 årg.
2002, så brugte den slet ikke olie. I hvertfald ikke noget, der var synligt
på oliepinden. I alt kørte vi ca. 5000 km. i vores ferie, og nu uger efter,
kan vi stadig ikke se, at oliestanden er faldet.

Kent.



Ukendt (09-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-09-06 17:36


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:4501f30d$0$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


> Det skulle dog vise sig, at selvom vi kørte de 2 x 1.300 km. (derned
> og hjem) med omkring 160-170 km/t i vores Hyundai Elantra 2.0 årg.
> 2002, så brugte den slet ikke olie. I hvertfald ikke noget, der var
> synligt
> på oliepinden. I alt kørte vi ca. 5000 km. i vores ferie, og nu uger
> efter,
> kan vi stadig ikke se, at oliestanden er faldet.

Mange mærker tillader 1 ltr pr 1000 km.
Men det bør man vel ikke forvente i en nyere vogn.



Hr. Jensen (09-09-2006)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 09-09-06 17:43

Den Sat, 9 Sep 2006 18:36:25 +0200 sendte "Olsen" <-> følgende
røgsignaler:

>
>"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
>news:4501f30d$0$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
>> Det skulle dog vise sig, at selvom vi kørte de 2 x 1.300 km. (derned
>> og hjem) med omkring 160-170 km/t i vores Hyundai Elantra 2.0 årg.
>> 2002, så brugte den slet ikke olie. I hvertfald ikke noget, der var
>> synligt
>> på oliepinden. I alt kørte vi ca. 5000 km. i vores ferie, og nu uger
>> efter,
>> kan vi stadig ikke se, at oliestanden er faldet.
>
>Mange mærker tillader 1 ltr pr 1000 km.
>Men det bør man vel ikke forvente i en nyere vogn.

Jo, i en bil fra VAG-koncernen.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?
Skal man tro religiøse fanatikere, så er der jo
fyldt med muslimske selvmordsbombere og Jehovas Vidner...

Kent (09-09-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 09-09-06 22:25


"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
news:dmr5g2t2ilnte4cdd09762d33tb8gaa4p8@4ax.com...
> Den Sat, 9 Sep 2006 18:36:25 +0200 sendte "Olsen" <-> følgende
> røgsignaler:
>
>>
>>"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
>>news:4501f30d$0$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>>
>>> Det skulle dog vise sig, at selvom vi kørte de 2 x 1.300 km. (derned
>>> og hjem) med omkring 160-170 km/t i vores Hyundai Elantra 2.0 årg.
>>> 2002, så brugte den slet ikke olie. I hvertfald ikke noget, der var
>>> synligt
>>> på oliepinden. I alt kørte vi ca. 5000 km. i vores ferie, og nu uger
>>> efter,
>>> kan vi stadig ikke se, at oliestanden er faldet.
>>
>>Mange mærker tillader 1 ltr pr 1000 km.
>>Men det bør man vel ikke forvente i en nyere vogn.
>
> Jo, i en bil fra VAG-koncernen.
>

Dét håber jeg ikke er rigtigt!

Kent.



Ukendt (10-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-09-06 09:38


"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
news:dmr5g2t2ilnte4cdd09762d33tb8gaa4p8@4ax.com...


> Jo, i en bil fra VAG-koncernen.

Sådan generelt ?
Jeg er sikker på, mange har en VAG-bil
som ikke bruger olie.



Klaus D. Mikkelse (10-09-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelse


Dato : 10-09-06 21:19

"Hr. Jensen" skriver:
>
> Jo, i en bil fra VAG-koncernen.

Det er vidst generelt.

Jeg kan så oplyse at min bruger over 17kkm til det (er faktisk
overrasket over det høje olieforbrug).


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Hr. Jensen (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 11-09-06 01:23

Den Sun, 10 Sep 2006 22:18:54 +0200 sendte "Klaus D. Mikkelse"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.de> følgende røgsignaler:

>"Hr. Jensen" skriver:
>>
>> Jo, i en bil fra VAG-koncernen.
>
>Det er vidst generelt.

Nå, ja, den eneste VAG-bil jeg har haft var det gamle vrag af en Audi
100 2,2 årg. '84 med 260.000 km på bagen, den snuppede gerne 1 liter
pr. 1500 km, men toppakningen havde det heller ikke for godt.

Getz'en bruger som sagt ikke olie (der ryger mere når man tjekker
oliestanden og lige tørrer oliepinden af forinden).

Min gamle Ford Taunus 1,6 årg. '81 med 220.000 km på samvittigheden
brugte ca. 1 liter pr. 2500 km.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?
Skal man tro religiøse fanatikere, så er der jo
fyldt med muslimske selvmordsbombere og Jehovas Vidner...

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste