Kode på/til Internet??
Fra : Dr.Phil

Dato : 06-09-06 17:42

Hejsa.

Kan det lade sig gøre at få "kode" på internettet når man har ADSL??

Altså at man skal indtaste en kode før man kan gå på nettet og derved hindre
at børn kan bruge nettet???

I gamle dage med analog modem var det jo nemt nok.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-06 18:22

Dr.Phil skrev:

> Kan det lade sig gøre at få "kode" på internettet når man har ADSL?

Der er næppe nogen nem løsning, men hvad har I af udstyr?

Hvis der kun er én pc, er det jo bare at lægge en kode på login
på den. Hvis der er flere, og de er forbundet til en router,
kommer det an på dens muligheder. Min kan f.eks. kun lave
tidsbestemt adgangsbegrænsning.

Man kan sætte en pc op som gateway til internettet og så belægge
den med en kode.

> Altså at man skal indtaste en kode før man kan gå på nettet og
> derved hindre at børn kan bruge nettet?

Det er bedre med oplysning og tæt kontakt med ungerne end
automatisk kontrol.

--
Bertel

Fra : Dr.Phil

Dato : 06-09-06 18:31

> Der er næppe nogen nem løsning, men hvad har I af udstyr?

En pc sat direkte til ADSL-modemmet.

Jeg tænkte osse på noget bruger login men hvordan sættes det op??
Så man ikke kan bruge internettet??

Vil osse have det på min egen så kæresten ikke kan rode rundt i mine ting ;)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-06 19:20

Dr.Phil skrev:

> Jeg tænkte osse på noget bruger login men hvordan sættes det op?

Har du XP?

--
Bertel

Fra : Dr.Phil

Dato : 06-09-06 20:14

> Har du XP?
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

ja... XP Pro

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-06 21:17

Dr.Phil skrev:

> ja... XP Pro

Så skal du bare vælge Kontrolpanel - Brugerkonti - Ændring af
konto - <vælg konto> og vælg at du vil oprette adgangskode.

Men sørg nu for at du kan huske koden. Det er formodentlig
adminkontoen du skal ændre, og så er der lukket for det varme
vand uden adgangskoden.

Du kan godt sætte en særlig konto op til dine brugere som så ikke
er en adminkonto, men det er træls i længden fordi der er mange
funktioner i Windows der forudsætter at man har adminrettigheder.

Bemærk at hvis ungerne kender vejen til ændring af en konto, kan
de slå kodeordet fra eller lave det om.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-09-06 01:41

On Wed, 6 Sep 2006 22:17:02 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Du kan godt sætte en særlig konto op til dine brugere som så ikke
>er en adminkonto, men det er træls i længden fordi der er mange
>funktioner i Windows der forudsætter at man har adminrettigheder.

Disse funktioner kan man evt., selektivt tilvælge for den pågældende
brugergruppe.

>Bemærk at hvis ungerne kender vejen til ændring af en konto, kan
>de slå kodeordet fra eller lave det om.

Det kunne så netop være en grund til ikke at have en admin-konto til
formålet.

<OFF-TOPIC>
Derudoverså vil jeg tilsutte mig din bemærkning i dit første indlæg om
den manglende langtidseffekt af den slags tekniske løsninger inden for
familien.

De har det med at virke fint, så længe ungerne er små. Men på et
tidspunkt (som kommer før man ved af det) bliver de større, stærkere
og smartere end én selv - og så får man tilbage af samme skuffe, man
har fodret dem med.
</OFF-TOPIC>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Dr.Phil

Dato : 07-09-06 16:31

> Så skal du bare vælge Kontrolpanel - Brugerkonti - Ændring af
> konto - <vælg konto> og vælg at du vil oprette adgangskode.

Ja..men tøsen skulle gerne kunne spile sit Sims stadigvæk...så det hjælper
ikke at afspærre adgang til pc´en helt.

Kan man ikke vælge i en brugerkonti,hvilke programmer der kan bruges/ ikke
bruges???

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-06 16:52

Dr.Phil skrev:

> Kan man ikke vælge i en brugerkonti,hvilke programmer der kan bruges/ ikke
> bruges?

Utvivlsomt. XP (og NT) har nogle ekstremt fleksible muligheder
for opsætning af brugeradgang. Jeg har bare ikke brugt det, så
jeg har ingen erfaring med det.

--
Bertel

Fra : Michal

Dato : 07-09-06 16:56

On Thu, 7 Sep 2006 17:31:18 +0200, Dr.Phil wrote:
> Kan man ikke vælge i en brugerkonti,hvilke programmer der kan bruges/ ikke
> bruges???

Det kaldes Group Policies.

gpedit fra start->kør tror jeg nok, men videre hjælp i det er vist mere
i dk.edb.system.ms-windows eller måske oven i købet i
dk.edb.system.ms-windows.server du skal kigge :)

Som skrevet andetsteds (igen igen) giver dette bagslag på længere sigt.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : N_B_DK

Dato : 14-09-06 03:27

Bertel Lund Hansen wrote:
> Men sørg nu for at du kan huske koden. Det er formodentlig
> adminkontoen du skal ændre, og så er der lukket for det varme
> vand uden adgangskoden.

Hvor svært er det lige at nulstille administrator koden, du får det til at
lyde som det er raket videnskab...

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-06 07:47

N_B_DK skrev:

> Hvor svært er det lige at nulstille administrator koden, du får det til at
> lyde som det er raket videnskab...

Undskyld mange gange. Jeg tager mine ord i mig igen. Jeg vil på
baggrund af dine oplysninger nu anbefale at man glemmer
adminkoden fordi det er så skidenemt at komme ind på systemet
alligevel.

--
Bertel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-09-06 01:49

Dr.Phil skrev:

> Vil osse have det på min egen så kæresten ikke kan rode rundt i mine
> ting ;)

Det lyder som et rigtigt sundt forhold....

Claus

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 12-09-06 19:08

On Wed, 6 Sep 2006 18:42:08 +0200, "Dr.Phil" <321@123.dk> wrote:

>Kan det lade sig gøre at få "kode" på internettet når man har ADSL??

IProtectYou http://www.snapfiles.com/get/iprotectyou.html kan hvad du
søger. Det er godt og gratis.

Blandt andet kan du vælge hvilke, om nogle, hjemmesider der skal kunne
tilgåes. Da programmet operer på IP-adresse kan det heller ikke
direkte snydes. Det er nemt og bekvemt at højre-klikke på ikonet i
systray og skrive kode, for at få fuld adgang til nettet.

Har selv brugt det i forbindelse med en netcafe.

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau