Konstruere en andengradsligning
Fra : Ukendt

Dato : 06-09-06 16:20

Hvordan konstruere jeg en andengradsligning ?

Opg.1
Rødderne er henholdsvis -2 og 12

Opg.2
Dobbeltrod -10

Opg.3
Uden rødder

Er lidt på herrens mark ???

Mvh
Jan Rysz

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 06-09-06 16:29

"Rysz (8900)" <janrysz[snabela)webspeed(dot)dk> wrote in message
> Hvordan konstruere jeg en andengradsligning ?
>
> Opg.1
> Rødderne er henholdsvis -2 og 12

(x + 2)(x - 12) = x^2 - 10x - 24 = 0

> Opg.2
> Dobbeltrod -10

(x + 10)(x + 10) = x^2 + 20x + 100 = 0

> Opg.3
> Uden rødder

F.eks. x^2 + 4 = 0

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-06 16:47

> (x + 2)(x - 12) = x^2 - 10x - 24 = 0

Hold k..., er det så simpelt !!

> (x + 10)(x + 10) = x^2 + 20x + 100 = 0

> F.eks. x^2 + 4 = 0

Takker mange gange

Mvh
Jan Rysz

Fra : Joe

Dato : 06-09-06 16:30

> Hvordan konstruere jeg en andengradsligning ?

Nu er det ikke en ligning man konstruerer men en funktion!

> Opg.1
> Rødderne er henholdsvis -2 og 12

f(x)=(x-(-2))*(x-12)

> Opg.2
> Dobbeltrod -10

f(x)=(x-(-10))*(x-(-10))

> Opg.3
> Uden rødder

Findes kun hvis du ikke regner med komplekse rødder.
Hvis du ikke regner med komplekse tal, så er løsningen

f(x)=a*x*x+c hvor a,c<0 eller a,c>0

> Er lidt på herrens mark ???

Håber det hjalp....

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-06 16:51

> Nu er det ikke en ligning man konstruerer men en funktion!

Oki. Det var bare hvad der stod i bogen ?

> f(x)=(x-(-2))*(x-12)

> Findes kun hvis du ikke regner med komplekse rødder.

Og det gør vi så ikke. Det er kun B-niveau, såhhh

Meget. Takker da

Mvh
Jan Rysz