Hvad sker der med øl i solen?
Fra : Martin Nielsen

Dato : 06-09-06 15:09

Fandt en øl fra en tidligere havefest (3 dage siden) smed den i køleren. Men
da jeg ville drikke den smagte den ganske forfærdeligt. Der står da også
opbevares mørkt og køligt på den, men hvad er det der sker for den i sollys?
Det sker jo ikke hvis den blot står i et skab i 4 uger eller lign.

Fra : ThomasB

Dato : 06-09-06 15:48

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sollys?
> Det sker jo ikke hvis den blot står i et skab i 4 uger eller lign.

Det samme oplever jeg med Cola.

Det må være opvarmningen der gør det?

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-09-06 15:53

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> writes:

> [...]
> opbevares mørkt og køligt på den, men hvad er det der sker for den i sollys?

Det er de smagsstoffer der kommer fra humlen der nedbrydes af UV-lys.

--
http://peter.makholm.net/ | First you fall in love with Antarctica, and
peter@makholm.net | then it breaks your heart

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 06-09-06 17:49

Peter Makholm wrote:

> Det er de smagsstoffer der kommer fra humlen der nedbrydes af UV-lys.

Kortbølget synligt lys er nok den mere sandsynlige synder, da glas
blokerer UV-lys ganske effektivt. Det er humlens bitterstoffer der
bliver omdannet til thioler, som også er det der giver stinkdyret sin
stank. I direkte sol kan en øl der er hældt op i et klart glas blive
ubehagelig på få minutter. Effekten er værre i mere humlede øl, så som
IPA'er, men alle øl skal beskyttes mod lys. Gå i en lang bue uden om øl
i gennemsigtige flasker! Det er ikke meningen at øl skal smage af
stinkdyr!

--
PeKaJe

"You can have my Unix system when you pry it from my cold, dead fingers."
   -- Cal Keegan

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-06 17:35

Martin Nielsen wrote:
> [...]
> opbevares mørkt og køligt på den, men hvad er det der sker for den i sollys?
> Det sker jo ikke hvis den blot står i et skab i 4 uger eller lign.

øl i solen = bundrådden, og det tager ikke mere end en halv time før den
er spoleret.

--
Claus Albæk (kbh.)