DB - navigation! help! index.php?ID=xx
Fra : Ralle

Dato : 06-09-06 14:03

hejsa..

jeg vil gerne spørge om nogen kan finde ud af at lave dette, for
skal nemlig bruge det, og vil også gerne lære det ;D:

du har tabellen: menu

i den er der følgende:

ID
name
content

id er auto ting, så den automatisk opretter 1 2 3 osv.

og så har man filen: index.php, som så kigger i databasen, kommer
med
links ud på siden, et eksempel: <A
href="index.php?ID=$id">$name</A>

og så når man trykker på $name linket, kommer man ind på en side,
som
hedder: index.php?ID=$id ($id = 1, eller 2, eller 3, osv.)

og inde på den side, er der Name øverst, og 2 linjer længere nede
er der
content.

Det er det jeg ikke kan finde ud af at lave.

Kan i hjælpe mig??

Ralle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : domaz

Dato : 06-09-06 14:41

Ikke testet eller noget, sidder på arbejdet og det var hva jeg lige
kunne huske... ellers vender jeg tilbage når jeg kommer hjem engang
i aften...

index.php :

<?php
$query = "SELECT ID, content FROM menu WHERE ID='".$_GET['ID']."'";
$result = mysql_query($query);
$row = mysql_fetch_assoc($result));

echo $row['content'];
?>

Fra : domaz

Dato : 06-09-06 14:46

domaz wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
>
> index.php :
>
> <?php
> $query = "SELECT ID, content FROM menu WHERE ID='".$_GET['ID']."'";

Det er:

$row = mysql_fetch_row($result);

Inden det skal du selvfølgelig også lige huske at connecte til din
mysql database..

Fra : Ralle

Dato : 06-09-06 17:56

> [...]
>
> Det er:
>
> $row = mysql_fetch_row($result);
>
> Inden det skal du selvfølgelig også lige huske at connecte til din

Siden er blank, hvad er fejlen??

Ralle - og ja har connected til min database!

Fra : Martin

Dato : 06-09-06 18:33

Ralle wrote:
> [...]

Når man bruger mysql_query() så FOR GUDS SKYLD brug ALTID, og ja jeg
mener ALTID die(mysql_error());
(eller en anden metode til at stoppe scriptet fx trigger_error hvis der
er en mysql fejl)

Fx.

$result = mysql_query($query) OR DIE (mysql_error());
eller
$result = mysql_query($query) OR (trigger_error(mysql_error(),E_ERROR);

En anden god ting - KONTROLLER $_GET["id"] !!!
Ellers så skriver man bare således i adresselinjen:
index.php?id=1'%20OR%202=2

Så står der faktisk i din mysql_query

WHERE ID = '1' OR 2=2

Og når 2=2 ja - så er det ALLE rækker der bliver hentet!
Du kan finde meget mere om dette emne ved at søge på google efter sql
injections, og du får garanteret en MASSE hits!

> Siden er blank, hvad er fejlen??

Dette får du nok af vide når du kører samme, bare med mysql_error()

Fra : Ralle

Dato : 07-09-06 12:50

koden er nu:

index.php

<?php

require("./library/config.php");
require("./library/opendb.php");

$query = "SELECT id, message FROM menu WHERE ID='".$_GET['ID']."'";
$result = mysql_query($query) OR DIE (mysql_error());
$row = mysql_fetch_row($result);

echo $row['message'];

?>

men siden er stadigvæk blank

fejl?? hjælp! (rettede lige content til message, da den skal finde
contenten i message (altså tabellen hedder menu, der er id message og
name, jeg skrev forkert før :S) )

Ralle - ka i hjælpe mig??