Infertilitet nok især kvindeskabt
Fra : Bo Warming

Dato : 06-09-06 12:34

Infertilitet nok især kvindeskabt

En Signe skamroser en Signes speciale i Information 6.9 og har ret i,
at lægevæsenet var patriarkalsk i forrige århundrede, men næppe i at
man undervurderede mænds bidrag til pars ufrugtbarhed.

Der skal kun een sædcelle til at befrugte et æg, og om den grove
mikroskopiske sædvurdering har Rigshospitalets ekspertise altid
anerkendt, at der ikke er dokumentation for, at mænd med mange og
hurtige sædceller er mere fertile end andre.

I de årtier, hvor der var gang i den privatiserede sæddonorformidling,
som jeg var forgrundsfigur for, satte jeg mig grundigt ind i "American
Journal of Obstetrics and Gynaecology" og "Fertility and Sterility" og
anden relevant forskning, og publicerede rapporter om, at et barnløst
par bliver gravid efter at have adopteret et barn er talrige og af en
karakter, så de næppe er vandrehistorier.

Ligemageri har skabt ønsketænkning om, at kærester af de to køn er
lige skyldige, når graviditet ikke opstår, men fysiologiske
mekanismer, der kan gå galt, er langt flere vedr "fødemaskinen" end
hos sæddonoren. Hvis nul sædceller eller kromosomfejl, kan årsag til
ufrugtbarhed ofte stedfæstes ret sikkert hos manden, men i andre
tilfælde er videnskaben på et så primitivt stade at man ikke kan
vurdere, om der er medvirkende mandefejl. Når avanceret insemination
med ægtemandens sæd pludselig virker, kan placeboeffekt aldrig
udelukkes, og at orgasme hos kvinden bidrager til at æg og sæd finder
sammen, er ønsketænkning - udover at psykosomatik er vigtig, og
kvinder med selvtillid får nok oftere orgasme end de usikre.

Skriv evt anmelders og specialeskrivers navne fuldt ud, hhv Signe
Nipper Nielsen og Signe Højgaard Nielsen

Med venlig hilsen Bo Warming, Bjelkes Alle 46, 2200 N