Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol Filtre.....??
Fra : GhostRider

Dato : 21-06-01 14:00

Hej NG

Jeg er ikke specielt erfaren ud i fotokunsten endnu, men håber da på at
blive det inden for længe...

Jeg har læst at at Pol filter er en go' investering når man filmer udendørs,
så som en pæn blå himmel osv.

Jeg har så været inde at kigge efter disse filtre, og kan se at der er flere
forskellige, hvad er forskellen på dem...??

Pol Linear
Pol Cirkular
Pol Cirkular W-Slim
Pol-Conversion

Siden jeg har kigget på er www.ny-camera.net

Og under Hoya filter, da de skrev at det var noget af det bedre...

Og lige et sidste spørgsmål, hvilke filtre vil i ellers anbefale, gule,
grønne, blå osv.....??

Mvh

Carsten

PS : Kameraet er et Nikon F70, og købt hos NC, så jeg
er ikke bange for at handle der igen....

Fra : Lærke Borch Posselt

Dato : 21-06-01 16:54

Carsten wrote in message:

> hvilke filtre vil i ellers anbefale, gule,
> grønne, blå osv.....??

Rød = kraftige kontraster fx mellem skyer og himmel
Orange = knap så kontrastrigt som et rødt
Gul = knap så kontrastrigt som et orange

Husk: De kan kun benyttes ved sort/hvid film.

- Lærke.

Fra : Kristian Amby

Dato : 21-06-01 17:43

On Thu, 21 Jun 2001 17:53:37 +0200, "Lærke Borch Posselt"
<borchposselt@dadlnet.dk> wrote:

Det er her, jeg plejer at reklamere for min hjemmeside, der OGSÅ
indeholder et afsnit om filtre.

Altså: http://members.nbci.com/kristian_amby/index.html

Mvh
Kristian Amby

Fra : GhostRider

Dato : 21-06-01 23:29

Hej Kristian

En dejlig oplysende side, som jeg vil kigge lidt nærmere på når jeg selv
skal lege med fremkaldelse, og bliver lidt mere dreven i det...

Mvh

Carsten

Fra : U. Pedersen

Dato : 21-06-01 18:22

On Thu, 21 Jun 2001 15:00:27 +0200, "GhostRider"
<ghostrider@secret.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har så været inde at kigge efter disse filtre, og kan se at der er flere
>forskellige, hvad er forskellen på dem...??

Hejsa.

I en gammel fotobog fra 1977 "Lademanns store fotohåndbog"
står der på side 144.

"Polarisationsfiltre.
Polaraiseret lys er lys, som reflekteres i en skrå vinkel fra blankt
materiale, f.eks. vand og glas. Et polarisationsfilter kan blokerer
dette lys uden at stoppe det upolariserede lys, som fra andre sider
rammer denne overflade. Polarisationsfiltret er neutralgråt og
influerer derfor ikke på motivets farvebalance."
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-06-01 20:03

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message

> Polaraiseret lys er lys, som reflekteres i en skrå vinkel fra blankt
> materiale, f.eks. vand og glas.

....men ikke fra metal - selvom overfladen er spejlblank.

mvh
Jan

Fra : Rune Baess

Dato : 22-06-01 00:40

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote:

> ...men ikke fra metal - selvom overfladen er spejlblank.

Vås, - det virker også på metal.

VH Rune

Fra : Fototal.dk

Dato : 22-06-01 05:50

> "Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev
> Vås, - det virker også på metal.

Jeg holder med Jan. Polfilteret kan ikke fjerne reflekser fra metal.

Billedeksempler:
http://home4.inet.tele.dk/fkj/udenpolfilter.jpg
http://home4.inet.tele.dk/fkj/medpolfilter.jpg

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Vores konkurrence "Forår i Danmark" er lige foran en afgørelse.

Fra : Rune Baess

Dato : 23-06-01 19:27

"Fototal.dk" <use66@fototal.dk> wrote in message

> Jeg holder med Jan. Polfilteret kan ikke fjerne reflekser fra metal.
>
> Billedeksempler:
> http://home4.inet.tele.dk/fkj/udenpolfilter.jpg
> http://home4.inet.tele.dk/fkj/medpolfilter.jpg

Sorry, I har ret, jeg var for hurtig,
- men umiddelbart efter der forrige indlæg prøvede jeg mit polfilter på en
stålgryde i mit køkken, på hvilken det havde en synlig effekt, - derfor
svaret.

Jeg konstaterede bagefter at gryden var rimeligt fedtet, og det må have
været derfor filteret virkede....

Rune

Fra : Einar Bog

Dato : 22-06-01 12:11

Rune Baess wrote:

> Vås, - det virker også på metal.

Polarisasjonsfiltere virker ikke på metal.
Men viss metallflaten er lakkert virker de
allikevell.

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 22-06-01 14:49

Nu har jeg ikke testet det endnu men jeg vil tro at pol-filter også virker på
metal, og det gør jeg fordi jeg tænker på pol-filteret som en ensretning af
lys, det kan så være at lys-spredningen fra metal er større/anderledes end
eks. vand?.
Spændende udsagn i alle tilfælde.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-06-01 15:05

Thomas Nielsen <thomas.h.nielsen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>lys, det kan så være at lys-spredningen fra metal er større/anderledes end

Når lyset reflekteres fra en vandoverflade, bliver det polariseret. Derfor er
det muligt at fjerne reflekserne ved hjælp af et pol-filter. En metaloverflade
polariserer IKKE lyset, så du kan ikke skære reflektionerne væk med et
pol-filter.

Peter.

Fra : Fototal.dk

Dato : 21-06-01 19:29

> Pol Linear
> Pol Cirkular
> Pol Cirkular W-Slim
> Pol-Conversion

Linear kan kun bruges på et kamera med manuel focus.
Hvis du har autofocus skal det være cirkulær.
W-slim er sikkert en tyndere udgave af gevind-ringene.

Fra : Kim Østrup

Dato : 21-06-01 21:08

Hej Carsten

Du har fået mange svar, men det korteste svar er nok, at polfiltre
fjerner reflekser og gør dermed ofte billeder mere farvemættede. De kan
f.eks. også bruges til at tage billeder gennem vandoverflader og vinduer
uden det blot bliver en spejling.

Mvh

Kim

GhostRider <ghostrider@secret.dk> skrev i en

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-06-01 21:14

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> fjerner reflekser og gør dermed ofte billeder mere farvemættede. De kan
> f.eks. også bruges til at tage billeder gennem vandoverflader og vinduer

Ja,, men skal man endeligt bruge pol filtrene sammen med et alm. UV filter.
eller skal de skruges af inden?

Hvad med Cirkulær filter, som det skal være med et kamera med Autofokus. Kan
man med dem, bestemme polarisationen af lyset, ved at dreje dem?

Fra : Kim Østrup

Dato : 21-06-01 21:24

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> Ja,, men skal man endeligt bruge pol filtrene sammen med et alm. UV
filter.
> eller skal de skruges af inden?

Jeg bruger aldig UV - ved ikke rigtig om det har den store effekt -
andet end at de beskytter ens dyre optik udemærket. Hvis man kun har et
filter på betyder det ikke noget med et UV, men lad endelig være med at
bruge det sammen med et polfilter.

> Hvad med Cirkulær filter, som det skal være med et kamera med
Autofokus. Kan
> man med dem, bestemme polarisationen af lyset, ved at dreje dem?

Yes

En god grund til at købe af-objektiver med intern fokus.

Mvh

Kim

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-06-01 21:38

> men lad endelig være med at
> bruge det sammen med et polfilter.

Men, bliver lyset dæmpet eller hvad?

Et UV filter giver da mere klar himmel også....

> Autofokus. Kan
>
> Yes
>
> En god grund til at købe af-objektiver med intern fokus.

okay,, og jeg har jo Tamron 24-135 og den har intern fokus.. så det er OK.
så er det bare prisen, man skal tage i betrakning for en 72 mm Pol.
filter...

Fra : GhostRider

Dato : 21-06-01 23:03

Hej Bjarke

> okay,, og jeg har jo Tamron 24-135 og den har intern fokus.. så det er OK.
> så er det bare prisen, man skal tage i betrakning for en 72 mm Pol.
> filter...

Et lille rundkig, så fås sådan et filter i Hoya udgave til ca. 375,- i
tyskerland + lidt porto

Japan Foto har et til 995,- men historien melder ikke lige noget om
fabrikatet....

Mvh

Carsten

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 21-06-01 23:35

> Men, bliver lyset dæmpet eller hvad?

Nej, men pol-filteret sluger en del lys - 1-2 blænder

> Et UV filter giver da mere klar himmel også....

Slet ikke på samme måde som et pol-filter.
Læs denne glimrende og MEGET omfattende gennemgang af pol-filterets
anvendelse http://www.cliffshade.com/dpfwiw/polarizer.htm
Der er flere eksempler på hvad pol-filteret "gør". Det er ganske vist et
"digi-cam-site", men det er ligegyldigt i denne sammenhæng.

> okay,, og jeg har jo Tamron 24-135 og den har intern fokus.. så det er OK.
> så er det bare prisen, man skal tage i betrakning for en 72 mm Pol.
> filter...

Tjah, 72 mm... Det bliver ikke helt billigt... Tjek priserne på nettet.

Fra : Fototal.dk

Dato : 22-06-01 05:38

> Et UV filter giver da mere klar himmel også....

Generelt har UV-filteret ingen effekt ud over fysisk beskyttelse.

Under ekstreme forhold (f.eks. i bjerge) kan UV-filteret have en synlig
effekt.
Men faktisk mener jeg at alle moderne objektiver i forvejen har multcoating
som også fjerner ultraviolet lys.

Fra : U. Pedersen

Dato : 22-06-01 11:47

On Thu, 21 Jun 2001 22:37:50 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Men, bliver lyset dæmpet eller hvad?
du får faktisk det samme, som hvis du bruger solbriller med
polariasation

Fra : Fototal.dk

Dato : 22-06-01 05:29

> [...]
> andet end at de beskytter ens dyre optik udemærket. Hvis man kun har et
> filter på betyder det ikke noget med et UV, men lad endelig være med at

Hvad i alverden skulle der være i vejen med at bruge UV + polfliter
sammen???

Fra : Fototal.dk

Dato : 22-06-01 05:56

> Hvad i alverden skulle der være i vejen med at bruge UV + polfliter
> sammen???

polfliter = polfilter

Fra : Peter Joergensen

Dato : 22-06-01 11:24

> sammen???

Det kan give problemer - afhængig af brændvidden kan man risikere at
hjørnerne af billedet bliver ødelagt, simpelthen fordi man ikke kan se
langt nok ud til siderne gennem den 'tunnel' af filtre man sætter foran
objektivet.

/Peter

Fra : Kim Østrup

Dato : 22-06-01 14:41

Fototal.dk <use66@fototal.dk> skrev i en

> Hvad i alverden skulle der være i vejen med at bruge UV + polfliter
> sammen???

Hej Finn

I vejen og i vejen ? Jeg fik vist skrevet det mere bambastisk end det
var ment.

Det er min opfattelse, at UV-filtre i bedste fald ingen effekt har på
ens billeder (med enkelte undtagelser) - mens de billige (som der jo er
flest af) - i værste fald medfører en optisk forringelse.

Hvis man så anvender UV-filteret sammen med et filter som rent faktisk
har en effekt på ens billede (f.eks. at male himlen blå el.l) så er der
pludselig to ekstra stykker /glas/ foran objektivet - og jeg tror ikke
at 2 stykker billigt /glas/ forbedrer den samlede optiske kvalitet af
objektivet - dette uanset om det er et objektiv til 4.000 eller 50.000.

Det var bare det jeg mente

Mvh

Kim

Fra : Kim Østrup

Dato : 22-06-01 14:44

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
> Jeg fik vist skrevet det mere bambastisk end det var ment.

Bambastisk=Bombastisk

Mvh

Kim

Fra : U. Pedersen

Dato : 22-06-01 15:25

On Fri, 22 Jun 2001 15:40:30 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

>Det er min opfattelse, at UV-filtre i bedste fald ingen effekt har på
>ens billeder (med enkelte undtagelser) - mens de billige (som der jo er
>flest af) - i værste fald medfører en optisk forringelse.
passer UV-filterer ikke også bare på, at linsen ikke får grimme ridser
?

Fra : Kim Østrup

Dato : 22-06-01 17:54

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en

Joe..øhhhh og det var derfor jeg i min første mail skrev:

*Jeg bruger aldig UV - ved ikke rigtig om det har den store effekt -
andet end at de beskytter ens dyre optik udemærket.* Men det kan vel
næppe kaldes for en effekt.

Så vi er helt enige

Mvh

Kim

Fra : GhostRider

Dato : 21-06-01 23:05

Hejsa

Jeg takker mange gange for alle svarene, og er nu blevet lidt klogere på det
hele...

Jeg kan så regne ud da mit kamera er med autofokus, står den på et cirkulært
pol filter...

Og der er kommet lidt forståelse for farve filtrene også, men hvilke er mest
brugte/anvendelig hvis man ikke lige i første omgang er ude efter
'spændende' effekter på billederne.....??

Mvh

Carsten

Fra : Kristian Amby

Dato : 22-06-01 20:09

For lige at runde det af, vil jeg sige det på denne måde.

I øjeblikket virker et pol-filter kun på ruderne på min bil. Hvis jeg
vasker den i morgen, hvad jeg har tænkt lidt på at gøre, vil det også
virke på lakken (og vandet, så længe bilen er våd) Hvis jeg skrubber
lakken væk, virken det ikke mere, for så er der kun det rå metal
tilbage.

Et UV filter virker ikke på noget som helst. Det kan beskytte
objektivet mod ridser, men jeg har ALDRIG NOGENSINDE set et billede,
hvor det har haft nogen som helst virkning. Et skylight filter kan
måske tage spidsen af blå middagslys. Som Mogens Stryhn udtrykkere
det, betyder UV "Uden Virkning".

Et polfilter er det eneste filter, der har nogen begrundelse på
farvebilleder, alle andre er pop-filtre. Men husk, pol-filtret virker
næsten kun i solskin og det er afhængigt at vinklen, solen skinner på.

Alle andre filtre er pop-filtre, der giver effekter, der hurtigt vil
hænge en ud af halsen.

Interesserede kan læse videre på min hjemmeside

Mvh
Kristian Amby

Fra : Bernd Möller

Dato : 23-06-01 11:18

Hej,

Lige en kommetar fra min side:

> [...]
> hvor det har haft nogen som helst virkning. Et skylight filter kan
> måske tage spidsen af blå middagslys. Som Mogens Stryhn udtrykkere

Her er jeg lidt uenig. Mange fotografer her i landet mener at UV betyder
"uden virkning". Grunden er, at der i det danske lavland ikke findes megen
UV-stråling i luften - måske på en klar dag ude ved havet.
Når man befinder sig i bjergområder på over sådan cirka 1000m, er
UV-strålingen en del større. Det er efter min mening her, at en UV filter
giver effekt, ligesom en skylight gør det. En skylight filter sætter dog et
stænk pink til for at kompensere for de overvejende blå toner.

Jeg har skudt en del billeder på Grønland sidste år, men kan ikke rigtig
huske hvilke billeder jeg har tagen uden eller med UV-filter. Og så har jeg
også brugt forskellige objektiver. Så derfor kan jeg ikke levere nogen form
for sammenligning.

Facit: i DK kan man godt sige at UV er lig med "uden virkning" (ud over en
effektiv beskyttelse af optikken og -alt efter filterets kvalitet- en
forringelse af billedkvaliteten).

Venlig hilsen

og nyd det gode vejr

Bernd Möller

Fra : Pia

Dato : 23-06-01 14:09

> Alle andre filtre er pop-filtre, der giver effekter, der hurtigt vil
> hænge en ud af halsen.

Andre filtre som "halve" gråfiltre, en svag rød/orange mv. kan give meget
gode resultater uden det bliver poppet. Det graduerede gråfilter kan være
meget godt med en lyst baggrund (himmel) og en mørk forgrund. Og de svage
røde/orange filtre kan gøre lyset varmere, give mere stemning og få ting til
at virke mere rustikke.

Forfatteren og fotografen Lee Frost som har skrevet adskillige bøger om
kreativ foto, svagtlys foto mv. beskriver en meget naturlig og u-poppet
metode at bruge disse filtre på.

Blåfiltret er uundværligt, hvis man bruger dagslysfilm (de film man normalt
kan købe) indendøre i kunstigt lys, og gerne vil have de naturlige farver på
billederne (sollys har en temp. på ca. 6000K og alm. glødelamper på ca.
4500K - jo lavere lystemp, jo mere røde billeder).
Gråfiltre kan også nogle gange bruges til at intensivere farverne, lidt som
et pol-filter.

Polfiltret behøver ikke kun bruges i solskin. På en grå og våd regnvejrdag
(især i efteråret), kan polfiltret have en meget gavnlig virkning på
farverne i fx. skoven, da farverne intesiveres. Samtidig kan reflektioner
fjernes fra vådt græs og løv.

Det var bare lidt om filtre.

Pia

Fra : Pia

Dato : 23-06-01 14:11

Vil lige tilføje, at polfilter ofte fjerner en blænde eller to, så hvis det
bruges i overskyet vejr, skal man have enten en hurtig film, eller et
lysstærkt objektiv.

Pia

Fra : Kristian Amby

Dato : 24-06-01 12:19

On Sat, 23 Jun 2001 15:09:01 +0200, "Pia" <pia@larholm.dk> wrote:

> [...]

Du har naturligvis ret. Enten skriver jeg for hurtigt, eller også
tænker jeg for langsomt.

"Popfiltrene" jeg tænker på, er alle disse mærklige filtre, der laver
højlys om til stjerner og firkantet i alle regnbuens farver. Og
filtrer med prismer, der gentager motivet flere gange på det samme
negativ. Kan du forestille dig en hel film, tager med sådanne
mærkelige filtre? Nej vel!

> [...]
>
>Forfatteren og fotografen Lee Frost som har skrevet adskillige bøger om
>kreativ foto, svagtlys foto mv. beskriver en meget naturlig og u-poppet

Jeg kender ham ikke, og jeg tænkte som sagt ikke lige på disse filtre.
"Halve gråfiltre" vil sikkert være god til at dæmpe en overbelyst
himmel, men jeg synes nu ikke, alle billeder skal lige
solnedgangsbilleder. I filmen "Surferne kommer" (en meget dårlig film
forøvrigt) er de fleste udendørs-scener taget med et "halvt
bruntfilter". Det pyntede ikke.

> [...]
>4500K - jo lavere lystemp, jo mere røde billeder).
>Gråfiltre kan også nogle gange bruges til at intensivere farverne, lidt som

Hvis det er et neutralt gråfilte du tænker på, gør det da kun det
samme som at blænde ned.

Jeg har et blåfilter til samme brug, men jeg tror aldrig jeg har brugt
det. Det sluger så meget lys af en i forvejen sparsom belysning, at
man næsten altid skal have kameraet på stativ. De få gange jeg har
brugt det, har været til sort/hvide fotos.Nu skal jeg passe på, jeg
igen ikke skriver hurtigere end jeg tænker, men så vidt jeg husker, er
"alm." glødelys på omkring 3000K.

> [...]
>(især i efteråret), kan polfiltret have en meget gavnlig virkning på
>farverne i fx. skoven, da farverne intesiveres. Samtidig kan reflektioner

Rigtigt. Og også i tåge og dis. Det må jo være noget med, at de små
vanddråber i luften reflekterer lyset. Det jeg mente, men ikke skrev,
var, at virkningen af et polfiltre er meget afhængigt af ydre forhold,
som vejret og lysvinklen.

Da jeg lavede min hjemmeside, søgte jeg med lys og lygte efter
hjemmesider, der viste effektern af filtre. Og selv om Hoya, B&W og
andre fabrikater alle har en side, er der ingen der viser biller "med
og uden". Det ville ellers være et oplagt sted. Hvis der er nogle, der
har kendskab til sådanne sider, er jeg meget interesseret.

Forøvrigrt behøves polfiltre nu ikke være så dyre. Jeg gav under 200
kr. for mit cirkulare 55 mm. Jeg syntes ikke lige, jeg havde 2000, der
stod B&W på.

>Det var bare lidt om filtre.

Ja, det var såmænd så.

Kristian Ambu

Fra : Fleck

Dato : 22-06-01 08:11

Og skulle der evt være en der mangler et 49 mm cirkular har jeg en til
salg i en af de andre newsgrupper

Fra : GhostRider

Dato : 22-06-01 10:49

I hvilken gruppe...??

Kan ikke finde det i dk.marked.privat.foto, findes der andre frupper til
salg af foto...??

Mvh

Carsten

Fra : U. Pedersen