Chancerytterens extase og den kemiske
Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-06 20:38

Chancerytterens extase og den kemiske

Nedenstående citater er om BEGEJSTRING, altså opstemthed som vi gejler
os op til, via forventninger eller resultater. En højdepunktsoplevelse
der ved vild optur kaldes ekstase.

Den kan i store og små udgaver fremmes vis kunstig kemi - fra tobak og
sprut til kokain. Så er der tømmermandsnedtur som negativ senfølge.

Staten flader ofte vore liv ud og forbyder en masse sjov og ballade,
der glæder og ophidser, men rummer fare.

Den enkelte ved bedst selv om det godt for vedkommende at "spille i
lotteriet"

Vælger man temperamentsfuldhed og hidsighed er det også en lidenskab
evt grænsende til sindssyge - med op og ned tur.

Jeg tror vismændene har ret i at vi med fordel bør leve livet lidt
mere farligt end vi gør.

" Giv et menneske energi, lidenskab, og han er alt.
.. Søren Kierkegaard

" A teacher who can arouse a feeling for one single good action,
for one single good poem, accomplishes more than he who fills our
memory with rows and rows of natural objects, classified with name and
form. Goethe

" Begæret forstørrer det, man vil have. Nietzsche

" Begejstring er intent andet end moralsk rus. Lord
George Byron

" Det er enfoldige menneske, der taler med lidenskaben bag sig,
kan være langt mere overbevisende end den mest veltalende mand, der
ikke har denne støtte. Duc de La Rochefoucauld

Bg Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, Jesus , Lukas 12,49

bg In the human heart, there is a ceaseless birth of passions,

bg Lidenskaben gør ofte en tåbe ud af det klogeste menneske, og
mangen gang gør den de største tåber kloge. La
Rochefoucauld

bg Man burde ikke forbavses over stadig at kunne forbavses. La
Rochefoucauld

bg Poor fool! in whose petty estimation all things are little.
Goethe

bg Samvittighed er sjælens røst, passionerenes er kroppens.
Rousseau

bg The passions are the only orators,

bgD The great masses of the people... will more easily fall victims
to a big lie than to a small one. Adolf Hitler
(1889-1945)

bgD The passions are the only orators which always persuade.
La Rochefoucauld

bgddå Poor fool! in whose petty estimation all
things are little.Goethe

bgddå " Jeg hader de mennesker, der ingenting
beundrer, for jeg har tilbragt mit liv med at beundre alt. Goethe

bgpsvmIsxddvi Man never rises to great truths without enthusiasm.
Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)

bgvm Det sjældne menneske vil hellere udslettes, end være uden
begejstring for sit værk.Nietzsche