Hastighed på nav ved 35/kmt?
Fra : morten_mj@mail.dk

Dato : 05-09-06 20:20

Hej med jer,
hvis jeg nu skal regne på hvor hurtigt mit cykelhjul drejer ved navet
som har en diameter på 5cm, når fælgkanten der har en diameter på
70cm drejer med 35km/t, hvordan gør jeg det?!

//Morten

Fra : Filip

Dato : 05-09-06 20:45

Du gør følgende:

V70= hastigheden ved 35km/ t=35/3,6=9,72m/s

Omkreds70 = 2*pi*0,7=4,4m/omdr

Komdr= Konstant Omdrejninger pr sek = V70/Omkreds70 =9,72/4,4=2,21 omdr/sek

Omkreds5 =2*pi*0,05=0,31m/omdr

V5= hastigheden på navet= Komdr*Omkreds5=2,21*o,31=0,694m/sek

Hastigheden på navet kan skrives i km/t=0,694*3,6=2,5km/t

Det kan sikkert gøres meget simplere, men på denne måde har jeg ikke
forkortet alt muligt smart, og ikke undladt beregninger.

Filip

Fra : Filip

Dato : 05-09-06 20:52

Ups regnefejl. Jeg havde set diameteren som radius. Det er rettet herunder,
men det har samme slutresultat.

V70= hastigheden ved 35km/ t=35/3,6=9,72m/s
Omkreds70 = pi*0,7=2,2m/omdr
Komdr= Konstant Omdrejninger pr sek = V70/Omkreds70 =9,72/2,2=4,42 omdr/sek
Omkreds5 =pi*0,05=0,16m/omdr
V5= hastigheden på navet= Komdr*Omkreds5=4,42*0,16=0,694m/sek

Fra : Brian

Dato : 06-09-06 12:36

"Filip" <filipravm@SLETMIGgmail.com> skrev i en meddelelse
> Det kan sikkert gøres meget simplere, men på denne måde har jeg ikke
> forkortet alt muligt smart, og ikke undladt beregninger.

Hvad med 35km/t * (5/70) = 2,5km/t?

Fra : Filip

Dato : 06-09-06 15:48

> Hvad med 35km/t * (5/70) = 2,5km/t?

Sådan som jeg forstod spørgsmålet blev der spurgt om HVORDAN man beregnede
det, og hvis man ikke lige kan se hvordan du har fundet frem til din formel
så har han ihvert fald lært hvordan man slavisk skal beregne det efter min
metode.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-06 15:53

Filip skrev:

> Sådan som jeg forstod spørgsmålet blev der spurgt om HVORDAN man beregnede
> det

Ja?

> og hvis man ikke lige kan se hvordan du har fundet frem til din formel
> så har han ihvert fald lært hvordan man slavisk skal beregne det efter min
> metode.

Slavisk = overbesværligt. En beregning bliver ikke mere korrekt
af at den er kompleks.

Vinkelhastigheden ved rotation er proportional med radius (og
diameter).

--
Bertel

Fra : Filip

Dato : 06-09-06 18:03

> Slavisk = overbesværligt. En beregning bliver ikke mere korrekt
> af at den er kompleks.

Måske, men så se på hvem der fik tak for sin beregning (det gjorde nemlig
jeg)

Filip

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-06 20:52

morten_mj@mail.dk skrev:

> hvis jeg nu skal regne på hvor hurtigt mit cykelhjul drejer ved navet
> som har en diameter på 5cm, når fælgkanten der har en diameter på
> 70cm drejer med 35km/t, hvordan gør jeg det?!

Du dividerer 35 km/t med 70 og ganger med 5.

--
Bertel

Fra : morten_mj@mail.dk

Dato : 05-09-06 22:06

Det er dælme bare fint. 1000 tak for hjælpen

Fra : Filip

Dato : 06-09-06 06:15

<morten_mj@mail.dk> skrev i en meddelelse
Det er dælme bare fint. 1000 tak for hjælpen

Det var så lidt

Filip

Fra : morten_mj@mail.dk

Dato : 06-09-06 19:40

Brian skrev:

> Hvad med 35km/t * (5/70) = 2,5km/t?

Dét er skam også fint, og 1000 tak til dig os
-jeg er ved at skrive matematik projekt om en cykel, og min lærer
slikker sig om munden når han ser jeg (dvs. jer), disker op med to
måder at regne det på.

Mange tak til jer begge

//Morten