2. generations biobrændsel?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-09-06 17:43

I Deadline mandag aften var der et indslag med en ingeniør, hvis firma - i
samarbejde med Grundfoss - ville udvikle et prototypeanlæg til fremstilling
af brændsels-/dieselolie på basis af bla. kloakslam.
Det lød jo vældigt interessant, men desværre 'glemte' studieværten at fritte
lidt ud omkring *energiforbruget' ifm. 'metamorfosen'! Da det blev oplyst,
at processen indebar 'behandling med tryk og varme' må man jo forestille
sig et rimeligt stort forbrug af 'procesenergi'!?
Har nogen lyst at gi' et bud på procesenergien ifm. fremstilling af fx. 1 kg
'slamolie'?? :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : John Larsson

Dato : 05-09-06 20:44

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> writes:
> [...]
>sig et rimeligt stort forbrug af 'procesenergi'!?
>Har nogen lyst at gi' et bud på procesenergien ifm. fremstilling af fx. 1

Relevant spørgsmål. Det mangler ifølge min mening også forklaringer på
hvordan energi- og miljøregnskab har været, når man fx brænder hvede i
kraft/varmeværker, koldpresser "biodiesel" ud af raps etc.

John

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-09-06 22:30

John Larsson wrote:
> Relevant spørgsmål. Det mangler ifølge min mening også forklaringer på
> hvordan energi- og miljøregnskab har været, når man fx brænder hvede i
> kraft/varmeværker, koldpresser "biodiesel" ud af raps etc.

Nu spurgte jeg faktisk også studieværten (Martin Breum) - og han svarede her
til aften (bla.):

"SCF Technologies hævder at deres olie produceres med en effekt, hedder det
vist, på 30/70 - altså at produktionen i sig selv kun sluger 30 pct af den
energimængde, den producerede olie repræsenterer"

Så nu ved vi altså dét! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-09-06 22:10

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev
> [...]
> sig et rimeligt stort forbrug af 'procesenergi'!?
> Har nogen lyst at gi' et bud på procesenergien ifm. fremstilling af fx. 1

Mange processer er først lønsomme i helt stor skala. Dernæst skal der være
forsyningssikkerhed på råvarer og sikkerhed for afsætning
(priser/efterspørgsel/lovgivning m.m.). Da disse ting ikke står helt klart,
går man på aktiemarkedet efter penge til at starte det op med, ellers var
man bare gået ned i banken og havde lånt pengene selv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Larsson

Dato : 05-09-06 22:39

"Preben Riis S¯rensen" <preben@esenet.dk> writes:
>Da disse ting ikke står helt klart,
>går man på aktiemarkedet efter penge til at starte det op med, ellers var
>man bare gået ned i banken og havde lånt pengene selv.
>--

Der behøver naturligvis ikke være noget skummelt ved at firmaet kommer i
medierne, når der er en børsintroduktion - det er måske derfor pressen
spørger - men jeg ville undersøge den børsintroduktion meget nøje, inden
jeg investerede i dette firma. Altså ikke bare mht produktets enialitet,
men også om de investerede penge bliver i virksomheden, eller om de skal
bruges til "sommerhus i Provence" for hovedaktionæren!

John

Fra : John Larsson

Dato : 05-09-06 23:02

> [...]
>vist, på 30/70 - altså at produktionen i sig selv kun sluger 30 pct af den
>energimængde, den producerede olie repræsenterer"

30/70? Hvad er det for en måde at udtrykke energieffektiviten på? Hvad
repræsenterer "70"?

John

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-09-06 12:30

John Larsson wrote:
> 30/70? Hvad er det for en måde at udtrykke energieffektiviten på? Hvad
> repræsenterer "70"?

Ja, det burde man vel strengt taget spørge Martin Breum (som skrev det) om -
men *ham* vil jeg nu ikke ulejlige yderligere.

Mit gæt er, at det betyder, at der skal bruges 30 J 'procesenergi' for at
fremstille brændbar olie med 100 J brændværdi - 'nettoudbyttet' bliver
således 70 J!(?)

--
med venlig hilsen
Hans