irriterende problem med symbolske links
Fra : Allan

Dato : 05-09-06 15:58

Hej Alle.

Jeg sidder i Finder på en mountet linux-server. Og forsøger at få et
symbolsk link til at virke. Men hvergang jeg forsøger at trykke på
linket forsvinder det blot. Rettighederne burde være sat korrekt (777)
og via terminalen er det intet problem.

Nogle der har prøvet det før?

mvh
Allan

Fra : Allan

Dato : 05-09-06 16:02

tror lidt det er en bug. Ihvertfald kommer det symbolske link tilbage
hvis jeg laver et (andet)alias i folderen. Jeg kan dog stadig ikke
benytte linket, det forsvinder bare.

mvh
Allan

Fra : Allan

Dato : 05-09-06 16:05

formoder nogle af problemerne skyldtes at jeg benyttet smb som
protokol?

/allan

Fra : Jokke

Dato : 05-09-06 19:50

Allan skrev:
> formoder nogle af problemerne skyldtes at jeg benyttet smb som
> protokol?

Kunne det tænkes, at de links du vil arbejde med ikke er lavet med ln -s
kommandoen (dvs. ej symlink men måske hardlinks eller hvad de hedder)?
(jeg ved ikke, om det kan give en forskel)

Jeg mener, at jeg engang var ude for det samme, men jeg kan ikke huske
om det var i forbindelse med smb

/Jokke

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 05-09-06 22:30

Jokke <usenet@hartmann-petersen.dk> wrote:

> Kunne det tænkes, at de links du vil arbejde med ikke er lavet med ln -s
> kommandoen (dvs. ej symlink men måske hardlinks eller hvad de hedder)?
> (jeg ved ikke, om det kan give en forskel)

Hvis det virkeligt er hardlinks, så vil det _ikke_ give problemer.
Hardlinks bruges stort set ikke.

Hvis det er et symbolsk link, så kan det give problemer. Som standard
følger SAMBA symbolske links, men det kan slås fra i serveren.

Hvis det er Finder-henvisninger, så kan det sikker give problemer på et
linux arkivsystem. Bemærk at Finder-henvisninger _ikke_ er det samme som
symbolske links!

Jeg forstår iøvrigt ikke, hvad Allan mener med, at linket "forsvinder"?
Er det et link til en mappe, et dokument eller et program?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Allan

Dato : 05-09-06 22:30

Jeg har selv lavet dem med ln -s kommandoen.

Såvidt jeg har forstået via nettet er det et problem med smb
protokollen, hvor man ikke kan benytte symbolske links.

Så kan jeg lære det,

mvh
Allan H/L

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 05-09-06 23:01

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> Jeg har selv lavet dem med ln -s kommandoen.
>
> Såvidt jeg har forstået via nettet er det et problem med smb
> protokollen, hvor man ikke kan benytte symbolske links.

Nå, ja. Du kan sikkert ikke _oprette_ et symbolsk link gennem
smb-protokollen. Det har jeg aldrig prøvet. Endnu en god grund til at
bruge NFS mellem *NIX-maskiner!

Har du prøvet at oprette en Finder-henvisning?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Allan

Dato : 06-09-06 08:22

Jeg har oprettet linket via ssh, så det burde virke. Hvorledes laver
man en finder-henvisning?

mvh
Allan

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 06-09-06 18:27

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> Jeg har oprettet linket via ssh, så det burde virke.

Ja, det forstår jeg heller ikke.

> Hvorledes laver
> man en finder-henvisning?

Æble - L