Tina Magaard: Tariq Ramadan er euro-islami~
Fra : GB

Dato : 05-09-06 10:11

Fra dagens Berlingske Tidende. Tina Magaard i kronik om Tariq Ramadans
euro-islamisme. Her en god bid fra Europæisk islam eller islamisk
Europa?

"...vil man vide, hvad Ramadan rent faktisk mener med »reform«, må
man forholde sig til hans kassettebånd, som fortrinsvis er stilet
til hans tilhængere. På båndet »Critique de la Démocratie« for
eksempel, er han, som titlen antyder, kritisk overfor den verdslige
demokratiske europæiske tradition, mens han fremhæver positive træk
ved Irans Islamiske Republik.

Vurderingen af Ramadans standpunkter forudsætter også kendskab til
det netværk, han er en aktiv del af. Dette netværk har forbindelser
til den islamistiske bevægelse »Det Muslimske Broderskab«, hvis
grundlægger, ægypteren Hassan al-Banna (1906-1948) er Ramadans
bedstefar. Al-Banna skabte Broderskabet i Ægypten i 1928, som
reaktion mod blandt andet Taha Husseins sekulariserende islamreform.
Al-Banna giver reformbegrebet den modsatte betydning: Hans mål er,
som det fastslås i det Muslimske Broderskabs principprogram fra
1936, at »reformere lovene, så de stemmer overens med islams
forskrifter«. Altså at genoplive islam som lovgivende, dømmende og
udøvende magt. Ønsket om også at genskabe islams militære styrke var
for al-Banna et meget konkret engagement. Han sendte under Anden
Verdenskrig en deling krigere til Muftien i Jerusalem, nazisternes
entusiastiske allierede. Delingens fører var Hassan al-Bannas
svigersøn, Saïd Ramadan, Tariq Ramadans far.

[…]

Selvom Ramadan ikke har officielle organisatoriske funktioner i
Broderskabet, er han solidt forankret på organisationens ideologiske
platform. Han har udgivet såvel en bog som et kassettebånd, hvor han
gennemgår al-Bannas ideologi i detaljer og fremstiller den i et
forherligende lys. Desuden henviser Ramadan sine tilhængere til en
af Broderskabets førende ideologer i dag, Yussuf al-Qardâwî. I
Danmark er det Muslimske Broderskab for øvrigt kendt for sin mere
officielle repræsentant: Islamisk Trossamfund. Det var i forbindelse
med Muhammad-krisen bemærkelsesværdigt, i hvor høj grad det lykkedes
to forgreninger af Broderskabets ideologi at tegne billedet -
Islamisk Trossamfund, som tændte ilden, og Tariq Ramadan, der
præsenterede sig som brandslukker. Forskellige ansigter, samme mål.

[…]

Første kriterium »en religiøst inspireret ideologi med en holistisk
fortolkning af islam« afspejles i talrige udtalelser fra Ramadan,
såsom »den Hellige Koran og den rene Sunna er hver eneste muslims
referencer«.

På sine kassettebånd argumenterer han utvetydigt for, at disse
islamiske helligtekster, ikke verdslige forfatninger eller
traditioner, skal være den enkelte muslims værdigrundlag, og at
historie og filosofi, der jo kan »indeholde læresætninger, som er i
strid med islams principper«, skal tilpasses, så de stemmer overens
med Koranen. Det definerer Ramadan som en »berigelse« af det
vestlige samfund. Den holistiske fortolkning betyder også, at islam
pr. definition er en lovgivende magt. »Den første islamiske
videnskab er ikke teologi, vi har ikke nogen teologi (…) vores
første videnskab, det er en Lov, en lovgivning og en retspraksis.«
Altså sharias. Det er ønsket om denne lovs gennemførelse i Europa,
der er drivkraften i Ramadans engagement, og hvad angår muligheden
for at realisere projektet, er han ganske optimistisk: Han var
hovedtaler ved en konference i London i juni 2006, som bar titlen
»The future of Europe in Islam«.

Viljen til at inkludere Europa i den islamiske verden skal ses i
forhold til islamismens andet definitionselement, nemlig at dens
»endelige mål er erobring af verden«. Ramadans rollemodel, Yussuf
al-Qardâwî, har udtalt, at »islam vil vende tilbage til Europa, og
europæerne vil konvertere til islam. Så vil de være i stand til at
udbrede islam i verden, meget bedre end os, de gamle muslimer.«

Ramadans islamreform går netop ud på, at islam som globalpolitisk
magt skal genoplives med Europa som udgangspunkt. Hans netværk er
internationalt, og både han og al-Qardâwî arbejder aktivt for at
fremme deres globale sag med europæiske midler.

[…]

I diskussionen om »Euro-islam« er det væsentligt at undersøge, om
dets forskellige repræsentanter satser på at integrere islam i et
europæisk værdisæt eller på at integrere Europa i den islamiske
verden - og med hvilke midler. Hvis man vil undgå begrebsforvirring,
kan man eventuelt betegne den første version som »Euro-islam«, den
anden som »Euro-islamisme«. Tariq Ramadan og andre med afsæt fra det
Muslimske Broderskabs ideologiske platform bør i den forstand
betegnes som »Euro-islamister«, da deres ideologi svarer fuldt og
helt til den definition, andre har givet af »islamisme«."

Via Kim Møller

GB

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-09-06 12:39

"GB" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> [...]
> entusiastiske allierede. Delingens fører var Hassan al-Bannas
> svigersøn, Saïd Ramadan, Tariq Ramadans far.

Ja, det er jo rystende at manden komme fra al Banna familien, og naturligvis
bør vi bebrejde ham hvad hans bedstefædre har sagt eller gjort.

> [...]
> platform. Han har udgivet såvel en bog som et kassettebånd, hvor han
> gennemgår al-Bannas ideologi i detaljer og fremstiller den i et

Som altid ingen som helst dokumentation.

> [...]
> Islamisk Trossamfund, som tændte ilden, og Tariq Ramadan, der
> præsenterede sig som brandslukker. Forskellige ansigter, samme mål.

Ramadan kritiserer åbent Quradawi og er ikke enig i hans ideer om islam i
Europa.

> [...]
> fortolkning af islam« afspejles i talrige udtalelser fra Ramadan,
> såsom »den Hellige Koran og den rene Sunna er hver eneste muslims

Ja, sådan ER en muslim altså, - desværre.

> [...]
> for at realisere projektet, er han ganske optimistisk: Han var
> hovedtaler ved en konference i London i juni 2006, som bar titlen

Aldrig længere citater så man kan se hvad det faktisk er manden siger.

> [...]
> europæerne vil konvertere til islam. Så vil de være i stand til at
> udbrede islam i verden, meget bedre end os, de gamle muslimer.«

"rollemodel" - Qaradawi er ikke Ramadan rollemodel, han er selv langt mere
begavet end Q.

> [...]
> internationalt, og både han og al-Qardâwî arbejder aktivt for at
> fremme deres globale sag med europæiske midler.

Dokumentation?

Fra : GB

Dato : 05-09-06 12:50

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> wrote in

> Ja, det er jo rystende at manden komme fra al Banna familien, og
> naturligvis bør vi bebrejde ham hvad hans bedstefædre har sagt eller
> gjort.

Du er nøjagtig lige så faktaresistent som AHW.

GB

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-09-06 14:37

> "Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> wrote in

> Du er nøjagtig lige så faktaresistent som AHW.

Kan du være så venlig at svare på mine spørgsmål?

Jeg har IKKE en ideologi som et fjols som AHW, og hvis nogen kan vise at fx
Tariq Ramadan lyver, så ændrer jeg mening øjeblikkeligt. Så kom med
dokumentationerne.

Fra : GB

Dato : 05-09-06 16:29

> Jeg har IKKE en ideologi som et fjols som AHW, og hvis nogen kan vise
> at fx Tariq Ramadan lyver, så ændrer jeg mening øjeblikkeligt. Så kom
> med dokumentationerne.

Du fejer flot Ramadan's egne udgivelser af bordet. Har du selv læst de
pågældende ting, eller hørt hans kasettebånd?

Ramadan er en mester i taquiya, og du er tordnende naiv.

Hvorfor fik han inddraget sit indrejsevisum til USA?
Et par plausible grunde:

* He has praised the brutal Islamist policies of the Sudanese
politician Hassan Al-Turabi. Mr. Turabi in turn called Mr. Ramadan
the "future of Islam." * Mr. Ramadan was banned from entering France
in 1996 on suspicion of having links with an Algerian Islamist who
had recently initiated a terrorist campaign in Paris. * Ahmed
Brahim, an Algerian indicted for Al-Qaeda activities, had "routine
contacts" with Mr. Ramadan, according to a Spanish judge (Baltasar
Garzón) in 1999. * Djamel Beghal, leader of a group accused of
planning to attack the American embassy in Paris, stated in his 2001
trial that he had studied with Mr. Ramadan. * Along with nearly all
Islamists, Mr. Ramadan has denied that there is "any certain proof"
that Bin Laden was behind 9/11. * He publicly refers to the Islamist
atrocities of 9/11, Bali, and Madrid as "interventions," minimizing
them to the point of near-endorsement.

http://www.lepoint.fr/impression/imprime.html?did=145608&displaymatrix=fa
lse:
Au point de légitimer le terrorisme ?
Des banlieues françaises aux sociétés musulmanes, vous ne trouverez pas
de soutiens, sauf infimes, aux interventions de New York, Bali ou
Madrid. On ne peut pas confondre les résistances irakienne ou
palestinienne avec les actions pro-Ben Laden.

"Interventions" my arse.

And here are other reasons, dug up by Jean-Charles Brisard, a former
French intelligence officer doing work for some of the 9/11 families, as
reported in Le Parisien:

* Intelligence agencies suspect that Mr. Ramadan (along with his
brother Hani) coordinated a meeting at the Hôtel Penta in Geneva for
Ayman al-Zawahiri, deputy head of Al-Qaeda, and Omar Abdel Rahman,
the blind sheikh, now in a Minnesota prison. * Mr. Ramadan's address
appears in a register of Al Taqwa Bank, an organization the State
Department accuses of supporting Islamist terrorism.

Then there is the intriguing possibility, reported by Olivier Guitta,
that Osama bin Laden studied with Tariq's father in Geneva, suggesting
that the future terrorist and the future scholar might have known each
other.

Ramadan denies all ties to terrorism, but the pattern is clear. As Lee
Smith writes in The American Prospect, he is a cold-blooded Islamist
whose "cry of death to the West is a quieter and gentler jihad, but it's
still jihad."

GB

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-09-06 17:55

> "Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> wrote in

> Du fejer flot Ramadan's egne udgivelser af bordet. Har du selv læst de
> pågældende ting, eller hørt hans kasettebånd?

Jeg har læst mange interviews med Ramadan, og snesevis af sider som han selv
har forfattet.

> Ramadan er en mester i taquiya, og du er tordnende naiv.

Det er noget du bare har vedtaget ud af dem blå luft, - prøv at læse
Ramadans artikler.

> Hvorfor fik han inddraget sit indrejsevisum til USA?
> Et par plausible grunde:

Ja, hvorfor, måske fordi man er lidt for paranoisk i USA, og fordi nogle
interessegrupper ville holde manden ude, - mener du virkelig at han fx ikke
skulle have lov at undervise på RUC?

HVIS Tariq Ramadan var en farlig islamist, så behøvede man jo ikke at hale
hans bedstefar frem igen og igen, - MIN bedstefar var fremtrædende indenfor
afholdsbevægelsen, men det betyder jo faktisk ikke, at jeg holder mig fra en
kasse rødvin eller to, - og selv om min bedstefar havde været
Indre-Missionsmand, så betød det jo heller ikke at jeg nok også var det.
Altså, det faktum at man altid skal trække mandens slægt frem, siger mig, at
man ikke har noget bedre at hænge ham op på.

Fra : GB

Dato : 05-09-06 19:05

> Jeg har læst mange interviews med Ramadan, og snesevis af sider som
> han selv har forfattet.

Og slugt det hele råt.

> Det er noget du bare har vedtaget ud af dem blå luft, - prøv at læse
> Ramadans artikler.

Hvorfor tror du ikke jeg har læst, hvad manden siger og skriver? Hvorfor
skulle jeg dog ellers have en anke på ham? Bare ordsammenstillingen Euro-
Islam er jo en konstruktion beregnet på at narre naive sjæle til at
acceptere islams sædvanlige salami-taktik, som kan observeres igen og
igen i historisk lys.

> Ja, hvorfor, måske fordi man er lidt for paranoisk i USA, og fordi

- fordi der lige var et par fly, der styrtede ned. Ja, ren paranoia, det
kan jeg sagtens følge dig i, Knud. Sætter du lige vand over til urte-te?

> nogle interessegrupper ville holde manden ude, - mener du virkelig at
> han fx ikke skulle have lov at undervise på RUC?

Narj da. Om så Belarus' præsident Lukashenko ville undervise i kreativ
medieteknologi, ville det nok alligevel ikke gøre den store forskel.

> HVIS Tariq Ramadan var en farlig islamist, så behøvede man jo ikke at
> hale hans bedstefar frem igen og igen, - MIN bedstefar var

Den kører også mere på den fælles ideologiske baggrund, som Tariq og hans
bedstefar deler - intenst.

GB

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-09-06 19:21

> [...]
> Islam er jo en konstruktion beregnet på at narre naive sjæle til at
> acceptere islams sædvanlige salami-taktik, som kan observeres igen og

Jeg har ikke indtrykket af at du har læst hans lange og gode artikler, - du
citerer altid fok som uddrager fire ord fra nogle kassettebånd som ingen af
os kender.

> - fordi der lige var et par fly, der styrtede ned. Ja, ren paranoia, det
> kan jeg sagtens følge dig i, Knud. Sætter du lige vand over til urte-te?

Ville du være nervøs ved at flyve med T. Ramadan, - utroligt !

> Narj da. Om så Belarus' præsident Lukashenko ville undervise i kreativ
> medieteknologi, ville det nok alligevel ikke gøre den store forskel.

Har intet med Ramadan at gøre.

> Den kører også mere på den fælles ideologiske baggrund, som Tariq og hans
> bedstefar deler - intenst.

Nej, det gør den ikke, man ser hele tiden at "hans bedstefar sagde ditten og
datten" - hans broder, - fætter? - er iøvrigt en upopulær sekularist i
Egypten, - hvad kan vi udlede af det? Ultra bultra takiyaa i dobbelt potens?

Vi får ikke bedre muslimer i Europa end Tariq Ramadan, og hvis alle var som
han, så havde vi ingen problemer med islam i Europa.

Fra : @

Dato : 05-09-06 20:12

On Tue, 5 Sep 2006 20:20:37 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

>Vi får ikke bedre muslimer i Europa end Tariq Ramadan, og hvis alle var som
>han, så havde vi ingen problemer med islam i Europa.

nå det tror du ikke!!!!!

<<<<
http://www.dr.dk/P1/P1Morgen/Udsendelser/2006/06/21/094932.htm
Islamister i Europa forbereder en særlig lovgivning for muslimer, der
skal stå over nationalstaternes love. Initiativet kommer fra det
muslimske Fatwa-råd for Europa, der i marts bebudede, at en forfatning
eller "konstitution for Europas muslimer" er på vej. Fatwa-rådet har
nær forbindelse til den islamistiske bevægelse Det Muslimske
Broderskab. Dets talerør er Tarik Ramadan, der ellers i mange vestlige
kredse har ry for at repræsentere en mere liberal europæisk islam.
<<<<

<<<<<
http://www.sappho.dk/Nr.%201%20Okt.2005/kultur1.htm
I Danmark savner vi kritisk journalistik om islam og de islamiske
organisationer. Sådan som man oplever det fra blandt andet dygtige
franske journalister. Et eksempel er Caroline Fourests glimrende og
afslørende bog om den feterede muslimske prædikant Tariq Ramadan:
Frère Tariq: Discours, stratégie et méthode de Tariq Ramadan (anmeldt
af undertegnede i Weekendavisen 29. april 2005).

Bogen påviser organisationens antisemitiske diskurs, dens tilslutning
til sharia og de islamiske loves kvindesyn, dens strategi og metode,
herunder den tvetungede tale, afhængigt af om UIOF henvender sig til
muslimer eller ikke-muslimer. I dag profilerer UIOF sig som "moderat"
med respekt for republikkens grundlag, men i 1992, minder Venner os
om, råbte man åbent fra talerstolen i Bourget, hvor UIOF holder årlig
kongres, at "Koranen er vor forfatning".
<<<<<<<<<

<<<<
http://www.sappho.dk/Den%20loebende/jamaat.htm
Hvad er Jamaat-e-Islami?

Det radikalt-islamiske parti har også en base i Storbritannien og
forbindelser til den muslimske prædikant Tariq Ramadan

Ledere i bevægelsen har udtrykt beundring for Osama bin Laden og
Afghanistans Talebanere. Partiet var og er i enhver henseende
fjendtligt indstillet over for et samfund baseret på moderne værdier.
Kvindens rolle defineres gennem tilsløring og afsondring, og Mawdudi
har skrevet, at frafaldne fra islam bør dræbes. Om demokratiet har
Mawdudi udtalt følgende:
"Jeg siger jer muslimer i al offentlighed, at de sekulære demokratier
i enhver henseende står i modsætning til jeres religion og jeres tro.
(...) Islam, som I tror på og som I muslimer vender jer til, adskiller
sig fuldstændigt fra dette hæslige system."
<<<<<

<<<<<<
http://dansk-svensk.blogspot.com/2006/07/kort-og-godt.html
1994 lykkedes det muslimske grupper i Genève, anført af den berømte
prædikant Tariq Ramadan, at presse igennem, at Voltaires stykke,
Mahomet ou le fanatisme (Muhammed eller fanatismen) ikke blev sat op i
byen.
<<<<<

<<<<
http://www.uriasposten.net/?p=3812
<<<<<

<<<<
http://www.islamist.dk/forum/archive/index.php/t-77
Nærlæser man Tariq Ramadans bog synes det dog at fremgå, at formålet
er at arbejde hen imod en islamisering af den europæiske kultur
<<<<

<<<<
http://www.jernesalt.dk/islamreform02.asp
Han mistede et professorat i Schweitz, fordi han går ind for
sharialovgivningen,
<<<<

<<<<<
http://hjem.get2net.dk/cfr/antisemitisme6.htm
I oktober 2003 skrev Tariq en artikel, som blev bragt på Det
Europæiske Socialforums websted. Her opremsede han et antal navne på
jødiske intellektuelle, som han fordømte for deres støtte til Israel,
og med det klare formål at opfordre til had og vold mod dem.
<<<<<

<<<<<
http://www.statsbiblioteket.dk/emneguide/humaniora/mellemoesten/untitled_6.xml
Fourest, Caroline: Frère Tariq. Discours, stratégie et méthode de
Tariq Ramadan. (Paris 2004) 427 s. Se f.eks. artiklen "Den livsfarlige
sharia" af Helle Merete Brix (Information 4.1.2005 s.18), hvor der
bl.a. står om denne bog: "sønderlemmende afsløring af Tariq Ramadans
radikalitet og dobbelte diskurs".
<<<<<

--
Hvad kan man svare til en mand, som fortæller,
at han hellere vil adlyde sin gud end sine medmennesker,

Fra : GB

Dato : 05-09-06 22:17

> Jeg har ikke indtrykket af at du har læst hans lange og gode artikler,
> - du citerer altid fok som uddrager fire ord fra nogle kassettebånd
> som ingen af os kender.

Ja, du er vel mest til Jørgen Bæk-Simonsens og hans lille discipel Niels-
Ivar Larsens tolkninger.

GB

Fra : Croc®

Dato : 05-09-06 17:28

On Tue, 5 Sep 2006 15:36:33 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har IKKE en ideologi som et fjols som AHW, og hvis nogen kan vise at fx
>Tariq Ramadan lyver, så ændrer jeg mening øjeblikkeligt. Så kom med

Nu ikke forlange at G.B. lige pludselig skal foretage sig andet end at
copy-paste alenlange indlæg, det videre forløb kræver jo indsigt og
tankevirksomhed foruden fare for at opdage verden ikke er sort/hvid.

Regards Croc®

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-09-06 21:10

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ramadan kritiserer åbent Quradawi og er ikke enig i hans ideer om islam i
> Europa.

Det må i så fald have været henvendt til vantro og ikke til egne trosfæller.
Quradawi og Ramadan er begge tilknyttet Broderskabet, mener de indsigtsfulde
eksperter Sfeir og Fourest.

> Aldrig længere citater så man kan se hvad det faktisk er manden siger.

De findes vel i Caroline Fourests bog: Frére Tariq, som formodentligt er
Tina Magaards kilde.

> Dokumentation?

Ved google-søgning ser der ud til at være rigeligt med fransksproget
dokumentation på Nettet. Det kniber mere med det dansksprogede. Her en smule
på engelsk til dig:

http://www.campus-watch.org/article/id/1329

http://www.icapi.org/tariqramadan