Rabat på 407 2,0 HDI ?
Fra : Olsen

Dato : 05-09-06 09:04

Hej

Er der nogen der har erfaringer med eventuelle rabatter på sådan een ? - Den
skal bruges privat og der er ikke mulighed for noget med flåde eller firma.

På forhånd tak for svar

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-09-06 15:23

Olsen skriver:

> Er der nogen der har erfaringer med eventuelle rabatter på sådan een ? - Den
> skal bruges privat og der er ikke mulighed for noget med flåde eller firma.

Sig dog "flåderabat" alligevel.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Olsen

Dato : 05-09-06 15:37

> Olsen skriver:

Den

> Sig dog "flåderabat" alligevel.
>

> Klaus

Det vil jeg naturligvis gøre - det skader næppe

Fra : Henning

Dato : 05-09-06 15:40

On Tue, 05 Sep 2006 16:23:00 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Olsen skriver:

>Sig dog "flåderabat" alligevel.

Hov hov, det er snyd Det er forbeholdt os andre...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-09-06 16:24

Hej

Olsen wrote:
> Er der nogen der har erfaringer med eventuelle rabatter på sådan een ? - Den
> skal bruges privat og der er ikke mulighed for noget med flåde eller firma.

"Det kommer an på....."

Har du en bil som du skal have byttet ind eller kommer du uden? Hvis du
har en, så er det væsentligt om det er en som forhandleren let kan komme
af med igen eller ej.

Da jeg købte min Mazda 6 prøvede jeg at finde ud af hvad jeg kunne
forvente at få for min gamle bil og dernæst fandt jeg ud af præcis
hvilken model det skulle være og hvilket ekstraudstyr jeg skulle have.

Så prøvede jeg at finde beskatningsgrundlaget. Det er nemlig den lavest
mulige pris du kan forvente at få bilen til. Beskatningsgrundlaget er
nemlig prisen inklusiv alle flåderabatterne.

Dernæst besøgte jeg forhandlerne og bad om en byttepris. Da der ikke var
noget fumlem om hvad jeg nu skulle have eller ikke have fik jeg hurtigt
en pris. Den første pris jeg fik oplyst var god, men jeg var overbevist
om, at den ikke var god nok, så sælgeren fik beskeden: "Hvis jeg
overhovedet skal belæmre min bankmand, så skal der en bedre pris på
bordet". Banken var for længst på plads, men det gav 10.000 mere i
afslag. Derefter besøgte jeg et par andre forhandlere. De fik modellen
at vide samt en maksimal byttepris. Jeg gjorde dem det også klart at
byttepriser over det jeg havde allerede ikke kunne bruges til noget.

Jeg afsluttede hvert besøg med at spørge hvor meget rabat de ville give
hvis jeg ikke kom med nogen byttebil. Det gav også en ide om prisen nu
var rigtig eller ej. Hvis nypris-"rabat uden byttebil"-byttepris var
større end hvad jeg mente min egen bil var værd, så var der mere rabat
at hente.

I sidste ende fik jeg handlet til en lille smule over
beskatningsgrundlaget, så jeg synes selv at jeg fik en god pris.

Så det bedste du kan gøre er, at gøre dig helt klart hvad du vil have
med af ekstraudstyr. Dernæst skal du virke sikker i din sag overfor
sælger og så i øvrigt bare presse på overfor så mange forhandlere du nu
orker at besøge.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-09-06 16:53

Hej

Lige et PS.

Karsten Feddersen wrote:
> "Det kommer an på....."

Med Peugeots popularitæt, dieselbilernes overdrevne efterspørgsel og
ikke mindst 407'eren salgstal, så tror jeg egentlig ikke, at du skal
sætte næsen op efter for meget.

Samme motor finder du i øvrigt i Mondeo, Mazda 6, C5 hvis du eventuelt
vil overveje et andet fabrikat. Ford vil jeg i øvrigt tro at du kan opnå
største rabat på.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 05-09-06 18:36

> Ford vil jeg i øvrigt tro at du kan opnå største rabat på.

Tilmed den fedeste af dem. Mazda larmer. Citroën er Citroën.

Mikael Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-09-06 18:52

Mikael Hansen skriver:

> Tilmed den fedeste af dem.

Ford Mondeo fed ?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-09-06 19:05

Hej

Mikael Hansen wrote:
> Tilmed den fedeste af dem. Mazda larmer. Citroën er Citroën.

Mazda larmer? Niks - det er fikset med seneste facelift. Det er godt nok
ikke diesel jeg kører, men med 180km/t behøver man ingenlunde at hæve
stemmen for at tale med de andre i bilen.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 07-09-06 18:30

> Mazda larmer? Niks - det er fikset med seneste facelift.

Jeg har lige kørt i en helt ny 6ér, der kun er tre uger gammel - 2,3.
Den larmer væsentlig mere end en ny Mondeo.
Hilsen Mikael Hansen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-09-06 06:23

Hej

Mikael Hansen wrote:
> Jeg har lige kørt i en helt ny 6ér, der kun er tre uger gammel - 2,3.
> Den larmer væsentlig mere end en ny Mondeo.

Jeg har ikke sammenlignet med en Mondeo, men jeg kan slet ikke genkende
noget støj i min. Det er sedan varianten. Medmindre asfalten er meget
grov, så kan dækkene godt "slå" lidt hårdt.

Jeg har dog haft en hatchback til låns og den har til tider noget træls
vindstøj som opstår ved bestemte hastigheder

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-06 21:04

> [...]
>
> Samme motor finder du i øvrigt i Mondeo, Mazda 6, C5 hvis du eventuelt
> vil overveje et andet fabrikat. Ford vil jeg i øvrigt tro at du kan opnå

Var hele turen rundt, da vi skulle have byttet vores `97 Polo til noget
med mere plads og en bedre brændstoføkonomi.
Skoda var uden sammenligning dem, der var mest til at tale med - når man
altså kommer for at købe en Octavia 2. Vi købte en Octavia Combi Ambiente
1.9 TDI og fik 20 K mere i byttepris end hos nærmeste konkurrent.
Bilen kan varmt anbefales, den kører rigtig, rigtig godt og der er masser
af plads.

Mvh
Jesper

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-09-06 06:27

Hej

Jesper wrote:
> [...]
> Ambiente 1.9 TDI og fik 20 K mere i byttepris end hos nærmeste konkurrent.
> Bilen kan varmt anbefales, den kører rigtig, rigtig godt og der er

Nu sammenligner du også æbler og pærer. Octaviaen er en klasse under
alle de nævnte. Hvis du vil sammenligne den, skal du kigge på Focus,
Mazda 3, C4 og 307'eren.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-09-06 06:52

On Wed, 06 Sep 2006 07:27:05 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Nu sammenligner du også æbler og pærer. Octaviaen er en klasse under
>alle de nævnte. Hvis du vil sammenligne den, skal du kigge på Focus,
>Mazda 3, C4 og 307'eren.

På papiret har du helt ret. Men i praksis - kørt - opleves Octaviaen
ikke mindre end 407 syntes jeg. Jeg betvivler ikke et sekund at dens
dimensioner er større, men syntes bare overhovedet ikke det kom til
sin ret inde i bilen. Specielt baggagerumspladsen i SW udgaven af 407
var altså ikke noget at klappe i hænderne over, sælgeren sagde at det
var fordi der jo var en "sporty" bil og skulle vi have plads bagi
bilen var det en 307SW vi skulle gå efter.

Nu endte vi så med at bestille sådan en Skoda Octavia Combi Elegance
2.0TDI DSG... 3-4-5 uger endnu... Det er dælme irriterende at gå og
vente på.

** Lars

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-09-06 10:06

Hej

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> var fordi der jo var en "sporty" bil og skulle vi have plads bagi
> bilen var det en 307SW vi skulle gå efter.

Og sådan er det faktisk ofte. Nu er Octaviaen jo lidt speciel fordi den
har det udhængende bagarum. Den er bygget på Golf platformen, men i den
klasse har de færreste faktisk en sammenlignelig model. Focus fås ikke
mere i denne form og hverken 307 eller C4 findes heller. Den nærmeste du
nok kommer det er en Jetta, Mazda 3 sedan eller Opel Astra (hvis den
findes). Så ud fra det så har Octaviaen faktisk fundet en niche. Skulle
jeg vælge mellem en Octavia eller en "afstumpet" tilsvarende fra de
andre mærker, så ville jeg nok også vælge Octaviaen.

> Nu endte vi så med at bestille sådan en Skoda Octavia Combi Elegance
> 2.0TDI DSG... 3-4-5 uger endnu... Det er dælme irriterende at gå og
> vente på.

Hehe - Kender det godt. Vi skulle dog kun vente 2 uger på vores Mazda 6.
I den forbindelse var Oktaviaen faktisk også inde i billedet, men hvis
udstyrsniveauet skulle matche 6'eren, så blev den vanvittig dyr og den
ville stadig være mindre.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-09-06 12:15

On Wed, 06 Sep 2006 11:06:14 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Hehe - Kender det godt. Vi skulle dog kun vente 2 uger på vores Mazda 6.

Ja det var noget bedre.. 8-12 uger er der på en ny Skoda!

>I den forbindelse var Oktaviaen faktisk også inde i billedet, men hvis
>udstyrsniveauet skulle matche 6'eren, så blev den vanvittig dyr og den
>ville stadig være mindre.

Det er faktisk nok rigtigt, prisen følger godt med op - når man smider
lidt udstyr i den. Vi overvejede også lidt i den retning (Mazda 6,
Toyota Avensis, Pug 407, Volvo V50)... Ét problem var (er) at de ikke
kan købes med automatgear+dieselmotor - undtagen 407'en.

Spørg mig ikke hvorfor det er sådan, men det kan man altså ikke. Og
jeg må nok erkende at jeg syntes komforten ved sådan en selvskiftende
bil er så høj, at jeg nødig vil undvære det.

** Lars

Fra : JS

Dato : 06-09-06 16:27

Karsten Feddersen wrote:
> Hej

> Nu sammenligner du også æbler og pærer. Octaviaen er en klasse under
> alle de nævnte. Hvis du vil sammenligne den, skal du kigge på Focus,
> Mazda 3, C4 og 307'eren.

Du må have spist søm.
Har du kørt i en octavia?

Fra : KASO

Dato : 07-09-06 06:55

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du må have spist søm.
> Har du kørt i en octavia?

Octavia er bygget på en Golf-platform - og med samme kabineplads. Den
vigtigste enkelt parameter for kabineplads er akselafstanden. OctaviaII har
svjh. kortere akselafstand end en Clio - der er 2 klasser under den 407, der
her er på tale...
Til gengæld har den et godt stort bagagerum.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-09-06 09:42

On Thu, 7 Sep 2006 07:55:22 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:

> [...]
>svjh. kortere akselafstand end en Clio - der er 2 klasser under den 407, der

Oct2 = 2,57 m (iflg salgsbrochuren)
Clio = 2,47 m (jflg.
http://www.carpages.co.uk/guide/renault/renault-clio-authentique-1.2-3dr.asp)
Pug407 = 2,72 (iflg
http://www.peugeotindo.com/magazine/magazine.asp?id=78)

>Til gengæld har den et godt stort bagagerum.

Og det har 407'eren ikke!

** Lars

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-09-06 11:08

Hej

Lars Knudsen wrote:
> Oct2 = 2,57 m (iflg salgsbrochuren)
> Clio = 2,47 m (jflg.
> http://www.carpages.co.uk/guide/renault/renault-clio-authentique-1.2-3dr.asp)

Det er den gamle model. Den nye er 2,58
http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=6437

Og kommer vi dertil, så er A4 vist nok også "bare" en muteret Golf.

Men igen. Folk tror jo også at Volvo S40/V50 i størrelse skal
sammenlignes med Passat, Mondeo, C5, 407 osv, men det skal de ikke. De
er nemlig bygget på Focus/Mazda 3 platformen.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-09-06 15:51

Karsten Feddersen skriver:

> Og kommer vi dertil, så er A4 vist nok også "bare" en muteret Golf.

Og passaten....

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-09-06 20:28

Hej

JS wrote:
> Har du kørt i en octavia?

Ja og jeg var ikke imponeret. Det var jeg derimod af Superb'en. Men det
er jo også en forvokset Passat.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 07-09-06 22:07

> Ja og jeg var ikke imponeret. Det var jeg derimod af Superb'en. Men det er
> jo også en forvokset Passat.

Superben kører på en undervogn, der er fuldkommen veteranbilsagtig i forhold
til Octavia 2. Du kan ikke have kørt ret meget i de to, hvis du mener, at en
Superb kører bedre.
Hilsen Mikael Hansen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-09-06 06:20

Hej

Mikael Hansen wrote:
> Superben kører på en undervogn, der er fuldkommen veteranbilsagtig i forhold
> til Octavia 2. Du kan ikke have kørt ret meget i de to, hvis du mener, at en
> Superb kører bedre.

Nu gik diskutionen på pladsen/størrelsen og som passager på længere ture
i de biler forholder det sig fuldstændig som jeg skriver. Jeg har ikke
taget stilling til komfort og lignende.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Mikkel

Dato : 05-09-06 18:08

"Olsen" <ibcu80@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den
> skal bruges privat og der er ikke mulighed for noget med flåde eller

For det første er prisen for bilen forholdsvis høj, faktisk meget for høj,
hvorimod der er over 80000 kr. at spare ved at tage en 1.6 HDI 110 hk. som
også er ganske kvik. Det jeg egentlig vil sige er: Overvej om den store
merpris er det værd for at få en lidt større motor og lidt ekstra udstyr!

Nå men mht. rabat har Peugeot lavet helt om på deres prissystem netop fordi
at der ikke skal være så ekstreme prisforskelle fra private til firmaer (som
man ser det hos f.eks. Toyota, VW, Ford, Mazda, Citroen m.v.), da de private
så vil opleve et ekstremt stort ekstra værditab på bilen nå den skal sælges
en dag! Så 10000-15000 kr. er nok hvad du max. skal regne med at få i rabat,
men priserne på deres "Collection" modeller er jo netop ekstremt langt nede
i pris sammenlignet med konkurrenterne!

Fra : Olsen

Dato : 07-09-06 13:53

Takker for nogen fornuftige input - både med hensyn til metode og Mikkels
betragtninger mht. en 1,6 Collection
Er der i øvrigt andre der har praktiske erfaringer med en sådan 1,6 HDI i
407 ?

Fra : Otto

Dato : 07-09-06 14:49

On 2006-09-07 14:52:35 +0200, "Olsen" <ibcu80@hotmail.com> said:

> Er der i øvrigt andre der har praktiske erfaringer med en sådan 1,6 HDI i
> 407 ?

Nej men den gør det godt i min 207, som dog er 200 kg lettere

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-09-06 15:09

Otto wrote:

> Nej men den gør det godt i min *207*, som dog er 200 kg lettere

Er den allerede til salg? Ifølge Peugeot DK har den ellers først premiere
her i den kommende weekend

Ebbe

Fra : Otto

Dato : 07-09-06 15:27

On 2006-09-07 16:09:22 +0200, "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> said:

> Er den allerede til salg? Ifølge Peugeot DK har den ellers først
> premiere her i den kommende weekend

Der har været få til salg de sidste 3 måneder. Peogeot har ventet med
premieren pga. leveringsproblemer.

Jeg har lige fået min efter 11 ugers ventetid :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-09-06 15:52

Olsen skriver:

> Er der i øvrigt andre der har praktiske erfaringer med en sådan 1,6 HDI i
> 407 ?

109HK som i en Ford Focus TDCI.

Sammenlignet med min 1,9TDI med 105 hk virker den sku noget tam. Den
skal have omdrejninger for at kunne leve, lidt som en benzinmotor....

Fra : Otto

Dato : 07-09-06 19:49

On 2006-09-07 16:52:13 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said:

> 109HK som i en Ford Focus TDCI.
>
> Sammenlignet med min 1,9TDI med 105 hk virker den sku noget tam. Den
> skal have omdrejninger for at kunne leve, lidt som en benzinmotor....

Den trækker på blød måde, og man for ikke helt samme kick, som i en TDi
- det er korrekt.

HDi'en er bare dejlig støjsvag, og lyder ikke som en Ferguson :)

/Otto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-09-06 05:54

Otto skriver:

> Den trækker på blød måde, og man for ikke helt samme kick, som i en TDi
> - det er korrekt.

Blød ?

Nå, er det sådan man detegner en svag motor ?

> HDi'en er bare dejlig støjsvag, og lyder ikke som en Ferguson :)

Nej, TDI'en lyder lidt hård i tomgang, når man står udenfor bilen (hvor
titi er det at man som bilejer gør det??).

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-09-06 20:22

Hej

Olsen wrote:
> Er der i øvrigt andre der har praktiske erfaringer med en sådan 1,6 HDI i
> 407 ?

Jeg har haft omtalte motor i et par kundebiler. I en Focus C-max er den
direkte bovlam. I en Mazda 3 gjorde den sig bedre, men den virkede mere
og mere tam des længere vi havde den. Til at starte med var det "wow" og
til slut var det "nå ja".

Så hvis du vælger den, så prøv den godt længe. Spørg om du kan leje en
kundevogn i nogle dage for at være helt sikker.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Otto

Dato : 07-09-06 20:40

On 2006-09-07 21:21:51 +0200, Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> said:

> I en Mazda 3 gjorde den sig bedre, men den virkede mere og mere tam des
> længere vi havde den. Til at starte med var det "wow" og til slut var
> det "nå ja".

Er det ikke sådan med alle biler uanset motorstørrelse? Sådan har jeg
det ihvertfald... Da jeg fik min tidligere bil med 240hk, tog det ikke
ret meget over en uge, før det føltes tamt. Så cykler man bare i en
uge, og så rykker bilen igen ;)

/Otto

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-09-06 20:59

Hej

Otto wrote:
> Er det ikke sådan med alle biler uanset motorstørrelse?

Jo bestemt, men jeg har mest oplevet det med omtalte 1,6 HDI/TDCi/DE
osv. Når man satte sig ind i den, så var det "wow" og når man steg ud,
så var det "nå". Det var som om gassen gik af den mens man kørte

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-09-06 05:55

Karsten Feddersen skriver:

> Jeg har haft omtalte motor i et par kundebiler. I en Focus C-max er den
> direkte bovlam.

Jeg er glad for at det ikke kun er mig der har det sådan

Fra : Olsen

Dato : 08-09-06 10:17

Igen ........ tak for gode input

Jeg har i dag en 307 Airvan med 2,0 HDI og 6 gear - og skal indrømme at jeg
er lidt betænkelig ved at gå ned i motorstørrelse og antal gear - om end mit
kørselsbehov er blevet mindre for en tid og nu er mere landevej end
motorvej.

Som tidligere nævnt her er der jo en del penge at spare ved at 'nøjes' med
1,6 - men - men.........

Jeg har prøvet en 1,6 HDI SW på en pæn tur - både motorvej, landevej og små
biveje - faktisk gjorde den det rigtig godt - men - undervejs greb jeg mig
selv i at savne den bedre 6 trins gearkasse og noget af momentet -
såeh......jeg har nok skudt mig selv i foden i sin tid ved at vælge 2,0 -
forstået på den måde at jeg ikke rigtig vil blive glad for den lille.

Nu skal jeg have afprøvet både en 2,0 en 1,6 (igen) - og såmænd også en
brugt 3,0 V6 benzin - og så må jeg tage stilling til hvad der skal ske - jeg
hælder mest til 2,0 må jeg indrømme.

Det skal være en 407 sedan - jeg kan både lide design og måden den kører
på - og så er jeg (måske modsat mange andres erfaringer og opfattelser)
utrolig glad for min forhandler / værksted.

Airvan'en er solgt privat så der er altså ikke noget at give i bytte - til
gengæld har jeg valgt at ville låne ca 2/3 af beløbet - men hvis Peugeot får
lov at financiere kunne det måske også bruges som parameter for en eller
anden rabat.

Er der flere gode input modtager jeg dem gerne - før efter weekenden sker
der alligevel ikke noget her - i forbindelse med bilkøb

Olsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-09-06 11:54

Hej

Olsen wrote:
> Er der flere gode input modtager jeg dem gerne - før efter weekenden sker
> der alligevel ikke noget her - i forbindelse med bilkøb

Du siger at dit kørselsbehov falder og at der primært bliver landevej.
Har du overvejet benzin?

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Olsen

Dato : 08-09-06 12:05

> Du siger at dit kørselsbehov falder og at der primært bliver landevej.
> Har du overvejet benzin?

Ja - som nævnt en brugt 3.0 V6 - og faktisk også en 2,2 (ny / nyere) - men
har endnu ikke prøvet nogen af dem

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-09-06 13:18

Hej

Olsen wrote:
> Ja - som nævnt en brugt 3.0 V6 - og faktisk også en 2,2 (ny / nyere) - men
> har endnu ikke prøvet nogen af dem

Med hensyn til forbrug, så kan jeg oplyse, at jeg ved at bruge fartpilot
på landevej næsten kan komme op på 14km/l i snit på en hel tankfuld. Min
er godt nok en 2,3'er i en Mazda 6, men mit bud er, at 2,2'eren kan
klare det samme forbrug. Og nej, jeg kører ikke morfarkørsel eller
lignende.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Olsen

Dato : 09-09-06 10:16

> [...]
> lignende.
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Se - det kan jo være et rigtig godt argument for at kikke nærmere på en
benziner - i min nuværende - snart tidligere 307 Airvan 2,0 HDI har jeg
gennem de seneste 2 år haft et snitforbrug på 16,4 km/l - endda med største
parten af kilometre på motorvej - med lovlig hastighed

Een ting 'bekymrer' mig dog ved de fleste benzinere - nemlig den i forhold
til en diesel lavere hastighed i topgear.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-09-06 13:26

Hej

Olsen wrote:
> [...]
> gennem de seneste 2 år haft et snitforbrug på 16,4 km/l - endda med største
> parten af kilometre på motorvej - med lovlig hastighed

Normalt bruges vores bil til pendling mellem Vejle og Kolding + bykørsel
til indkøb, spejder osv. Så ligger den omkring 12km/l. Den står til 11,5
km/l. Jeg tror dens pænere forbrug skyldes, at den "keder" sig når vi
kører i den.

> Een ting 'bekymrer' mig dog ved de fleste benzinere - nemlig den i forhold
> til en diesel lavere hastighed i topgear.

Ja, men det er jo også naturligt. De fleste diesler kan tage omkring
4500 omdrejninger og benzinerne tager 6500+. Ved maksimale omdrejninger
skal de jo helst også ramme ca topfarten i højeste gear. Det smitter
selvfølgelig af hvis man vil ligge fast ved 120km/t på motorvejen for
eksempel. Så ligger benzinerne ved højere omdrejninger end dieselmotorerne.

Jeg synes dog ikke at det er det store problem. Min motor har nogle
balanceaksler og det vil sige at den støjer og vibrerer mindre end
normalt. Så ved motorvejskørsel så ligger den normalt lidt over 3300
omdrejninger uden knurren af nogen art. Nu skal det så lige siges at
Mazda betragter sådan en fætter som "Sport" og derfor er gearingen
relativ lav for at få lidt mere skub i maskineriet. Jeg kunne på
407'eren se at gearingen var noget højere, så den lå omkring 3000 ved
motorvejshastiged. Om det har noget at sige ved jeg ikke. Til gengæld så
ved jeg at momentkurven er stigende ved de omdrejninger og derfor vil en
benziner fint følge med trafikken.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk