Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
GPS kun til Sony :-(
Fra : pfa

Dato : 04-09-06 21:25

Mit Nikon D200 kan anvende dyre og bøvlede løsninger for at registrere
position vha. gps.
Det enkleste (og billigste?) ville være at vriste gps-data ud af en
gps-modtager og flette dem med exif. Sony har fundet denne fidus med
GPS-CS1. Det ser nu ud til, at denne enhed, som forventelig kun kan anvendes
med nyere Sonykameraer:

SONY has just began shipping their GPS-CS1 devise, with software sells for
US$150. It is relatively automated and operates with recent Models of SONY
cameras, only. SONY does not produce a TrackPoint Log file usable by other
solutions, however operates well with certain limits. First the GPS devise
is not a sensitive as GARMIN products, so it may have gaps in the log if you
enter buildings, or between large buildings. The GARMIN device, the
GPSmap-CSx has a more sensitive reception when in buildings or in deep
forest situations...
Also using http://www.RoboGEO.com software there is a universal solution for
any digital files with almost any GPS log file...

Nu leder jeg så efter en anden gps-modtager, som gemmer en hel dags
gps-registreringer, som kan overføres til PC eller lignende. Nogen bud?

mvh per

Fra : HKJ

Dato : 04-09-06 21:32

pfa wrote:
> Nu leder jeg så efter en anden gps-modtager, som gemmer en hel dags
> gps-registreringer, som kan overføres til PC eller lignende. Nogen bud?

Nu nævner allerede Garmin i det citat du har, så hvorfor ikke starte med
dem. De har mange gode gps'er og kan sagtens lave en dag i en log.

Fra : pfa

Dato : 04-09-06 21:46

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev
> Nu nævner allerede Garmin i det citat du har, så hvorfor ikke starte med
> dem. De har mange gode gps'er og kan sagtens lave en dag i en log.

Jeg har ingen forstand på gps og har googlet mig frem til det jeg ved pt.
Mit problem er, at jeg ikke kan se på beskrivelsen af modellerne, at de
gemmer en log!? Jeg har ikke set nogen steder, trods ihærdig søgning, der
beskriver noget om denne log og hvordan man gemmer den.

mvh per

Fra : HKJ

Dato : 04-09-06 21:52

pfa wrote:
> [...]
> gemmer en log!? Jeg har ikke set nogen steder, trods ihærdig søgning, der
> beskriver noget om denne log og hvordan man gemmer den.

Jeg har sådan en:
http://www.garmin.dk/products/specifications/4/45/

Den har en log på 10000 punkter og den kan indstilles til at gemme med
et næsten vilkårligt tidsrum imellem punkterne (jeg bruger 1 minut).

Men den er alt for avanceret til kun at bruge som tracklog.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-09-06 21:44

pfa wrote:

> Nu leder jeg så efter en anden gps-modtager, som gemmer en hel dags
> gps-registreringer, som kan overføres til PC eller lignende. Nogen bud?

Jeg fatter ikke, hvorfor du mener, at ovenstående spørgsmål er on-topic i
denne gruppe, som handler om foto.

Tag et kik på www.usenet.dk - og se om det ikke er mulig at finde en
gruppe, som er mere relevant til snak om GPS-navigation...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-09-06 22:00

> [...]
>
> Tag et kik på www.usenet.dk - og se om det ikke er mulig at finde en
> gruppe, som er mere relevant til snak om GPS-navigation...

Hedder det ikke i jura "al tvivl skal komme tiltalte tilgode" ?.

Her kunne du nok lære et og andet Niels.

--
MVH Hans

Fra : pfa

Dato : 04-09-06 22:02

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i
> Jeg fatter ikke, hvorfor du mener, at ovenstående spørgsmål er on-topic i
> denne gruppe, som handler om foto.

Eftersom gps er understøttet og tilbydes til mit kamera må gps til brug for
foto også være relevant. Ligesom den Sony-dims jeg citerer er beregnet til
gps til Sonykameraer.

mvh per

Fra : Jakob

Dato : 04-09-06 22:38

In article <44fc944a$0$75037$14726298@news.sunsite.dk>,
pfa.fora.fjern@gfjernmail.com says...

> Eftersom gps er understøttet og tilbydes til mit kamera må gps til brug for
> foto også være relevant. Ligesom den Sony-dims jeg citerer er beregnet til
> gps til Sonykameraer.

Selvfølgelig er det ontopic her. Ignorer NRE han er gruppens støjsender.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-09-06 07:50

pfa wrote:

> Eftersom gps er understøttet og tilbydes til mit kamera må gps til brug for
> foto også være relevant. Ligesom den Sony-dims jeg citerer er beregnet til
> gps til Sonykameraer.

Det er rigtig nok, at Sony har lavet en løsning, hvor en GPS-modtager
kobles sammen med et Sony-digicam, det har du jo også underholdt os med,
og det har jeg ikke gjort indsigelser imod.

Det er derimod din efterlysning af en GPS-modtager, der uafhængigt af et
kamera kan logge og gemmer en hel dags gps-registreringer, og overføre
dem til PC eller lignende, som intet har med fotografi at gøre.

Og der findes en dedikeret gruppe til snak om
satellitnavigationssystemer, f.eks. GPS -
news:dk.teknik.satellit.navigation - og derfor er det helt relevant, at
at jeg påpeger, at du er off-topic...

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen