XML RSS
Fra : Torben

Dato : 04-09-06 15:25

Hej

Nu har jeg siddet (længe) og forsøgt på at lave en xml-kanal til min
hjemmeside, men er ikke kommet videre. Jeg har som værktøj det sædvanlige
php version 5 og udtræk fra en mysql database.

Jeg kan bare ikke rigtigt komme i gang, da jeg sikkert ikke har rigtigt
fattet, hvad det gælder om. Er der nogle der kan hjælpe mig med en reference
til en _simpel_ skridt for skridt vejledning? Jeg og sikkert flere vil være
kanon glad...

Mvh Torben

Fra : Dan Storm

Dato : 04-09-06 18:23

Torben skrev:
> Nu har jeg siddet (længe) og forsøgt på at lave en xml-kanal til min
> hjemmeside, men er ikke kommet videre. Jeg har som værktøj det sædvanlige
> php version 5 og udtræk fra en mysql database.

Lad os da prøve at se hvad du er kommet frem til indtil videre?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Torben

Dato : 04-09-06 18:57

> Lad os da prøve at se hvad du er kommet frem til indtil videre?

Jeg er egentlig ikke nået nogen vegne overhovedet. Jeg har forsøgt at
'stave' mig igennem en række scripts - bl.a på php.net om xml parsere og på
hudzilla.org indtil jeg opdagede at min udbyder ikke har indstalleret expat.
Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad jeg skal have lavet for at det spiller.

(i virkeligheden er jeg god til php osv. jeg har blot aldrig haft brug for
at arbejde med emnet)

mvh Torben

Fra : Dan Storm

Dato : 04-09-06 19:17

Torben skrev:
> [...]
> Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad jeg skal have lavet for at det spiller.

Start med at gennemgå <url: http://www.w3schools.com/rss/default.asp> og
forstå det grundlæggende i RSS feeds.
På den måde er det nemmere at lave et script til at lave et dynamisk feed.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Torben

Dato : 04-09-06 22:28

> Start med at gennemgå <url: http://www.w3schools.com/rss/default.asp> og
> forstå det grundlæggende i RSS feeds.
> På den måde er det nemmere at lave et script til at lave et dynamisk feed.

Det var lige det - jeg må have rodet rundt med versioneringen - hm... Nu
fungerer det i hvert fald. Tak!

Når jeg så skal gøre den dynamiskm, hvad gør jeg så? Som jeg normalt bygger
en html-side op?

Torben

Fra : Torben

Dato : 04-09-06 22:36

> Når jeg så skal gøre den dynamiskm, hvad gør jeg så? Som jeg normalt
> bygger en html-side op?

Jeg skal vel genere en xml-side ikke en php

Fra : Dan Storm

Dato : 05-09-06 06:45

Torben skrev:

> Jeg skal vel genere en xml-side ikke en php

Jeg har gjort således:

<?php
header('Content-type: application/rss+xml');
mysql_connect('localhost', 'root', 'xxxxxxx');
mysql_select_db('rssfeed');

      $rss = "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"ISO-8859-1\" ?>\n";
      $rss .= "<rss version=\"2.0\">\n\n";
      $rss .= "<channel>\n";
   $rss .= "\t<title>err0r.dk feed</title>\n";
   $rss .= "\t<link>http://www.err0r.dk\n";
   $rss .= "\t<description>Lidt om alting</description>\n";
   $rss .= "\t<category>Webudvikling</category>\n";
   $rss .= "\t<copyright>Ophavsret??</copyright>\n";
   $rss .= "\t<language>da</language>\n";
   $rss .= "\t<managingEditor>prank@mail.com</managingEditor>\n";
   $rss .= "\t<webMaster>prank@mail.com</webMaster>\n";

      $query = mysql_query("SELECT * FROM items");
      if(mysql_num_rows($query) > 0)
      {
         while($feed = mysql_fetch_object($query))
         {
            $rss .= "\t<item>\n";
            $rss .= "\t\t<title>".$feed->title."</title>\n";
            $rss .= "\t\t<link>".$feed->link."</link>\n";
      $rss .= "\t\t<description>".$feed->description."</description>\n";
      $rss .= "\t\t<guid>".$feed->link."</guid>\n";
      $rss .= "\t\t<pubDate>".$feed->pubdate."</pubDate>\n";
         $rss .= "\t</item>\n";
      }
   }

   $rss .= "</channel>\n\n";
   $rss .= "</rss>";

       echo $rss;

?>

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Torben

Dato : 05-09-06 13:18

> Jeg har gjort således:

Jeg takker for et rigtigt godt svar! jeg overveje stadigt at skrive til en
xml - virker det ikke lidt mere pro?

Torben

Fra : Dan Storm

Dato : 05-09-06 15:06

Torben skrev:
> Jeg takker for et rigtigt godt svar! jeg overveje stadigt at skrive til en
> xml - virker det ikke lidt mere pro?

Definer pro? I mit tilfælde virker det som det skal, og feedet
validerer. Så som udgangspunkt mener jeg det er proffesionelt når det
virker, og det validerer efter standarden.

At der findes flere metoder at løse opgaven på er så en helt anden ting.
Mit eneste formål var at gøre det så simpelt og nemt som overhovedet
muligt.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Torben

Dato : 06-09-06 08:36

Hej Dan

> Definer pro? I mit tilfælde virker det som det skal, og feedet validerer.
> Så som udgangspunkt mener jeg det er proffesionelt når det virker, og det
> validerer efter standarden.

Efter mit svar til gruppen er jeg kommet i tanke om at placere min xml-kode
i en index.php, så kan jeg nøjes med at pege på mappen. Så behøver ingen at
tænke over hvorfor, de skal læse en php, når de forvendter en xml :) Ja, du
har ret, det må gerne være så simpelt som muligt.

Torben

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-09-06 23:50

Torben skrev:
> [...]
> til en _simpel_ skridt for skridt vejledning? Jeg og sikkert flere vil være

Jeg har haft stor glæde af den her <http://www.w3schools.com/rss/>

Da jeg lavede feeds første gang var
<http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss> uundværlig, men jeg medgiver
gerne at den ikke ser særligt tilgængelig ud nu. Det gør til gengæld
informationen på Wiki: <http://en.wikipedia.org/wiki/RSS_(protocol)>,
hvor der også er link til en step-by-step i bunden hvir w3schools' ikke
er din smag

Den er FAQ er udmærket: <http://www.voidstar.com/node.php?id=129>

og en god all-round intro: <http://www.xul.fr/en-xml-rss.html>

- og endelig vil jeg godt indrømme at jeg endte med at droppe at bruge
PHPs redskaber til formålet, der var ikke nok tilgængeligt på den server
jeg havde til rådighed, og de fleste redskaber er så vidt jeg kan se til
at parse, dvs læse XML filer, ikke til at lave dem.

Jeg håber det kan bruges. Du må gerne se på de feeds jeg har lavet, og
stille spørgsmål til hvordan hvad er lavet osv...
http://folkclubfyn.dk/fxf.xml og http://folkclubfyn.dk/fynfolk/fynfolk.xml

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Torben

Dato : 05-09-06 13:20

> [...]

> Jeg håber det kan bruges. Du må gerne se på de feeds jeg har lavet, og
> stille spørgsmål til hvordan hvad er lavet osv...

Tak for dine links Jesper. w3shools er rigtig god til de fleste ting. Jeg
skylder dig en øl.

Torben