Hvad skal vi vælge???
Fra : Ole Hedegaard

Dato : 21-06-01 12:08

Hej med jer!!!
Vi er en lille famile far, mor og Laura på 1 1/2 år... Vi overvejer at
anskaffe en hund som 4. medlem af vores lille familie... Nu skal vi så bare
finde ud af hvilken race vil egne sig til os...
Vi arbejder begge - jeg er dog deltidsansat... Så vores kommende hund skal
ikke være alene hjemme alt for længe hver dag... Vi bor i udkanten af Århus
og har mange grønne områder omkring os... Vi har et toplanshus hvilket kan
være et problem for visse hunderacer...
Vi har ikke noget imod at få en blandingshund.... Men gode råd modtages med
TAK.

MVH Tina og familie.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-06-01 12:25

"Ole Hedegaard" <hedegaard@christiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:9gskjs$ken$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> være et problem for visse hunderacer...
> Vi har ikke noget imod at få en blandingshund.... Men gode råd modtages med

Hej, jeg synes I som det første skal gå på biblioteket og låne nogle bøger om hunde og raceegenskaber hos de forskellige hunde og så ud fra disse bøger finde ud af hvilken race der passer bedst ind i jeres familie liv og livsstil ... Raceegenskaberne vil I også få brug for at have kendskab til hvis i skulle beslutte jer for en lille bland danois ... idet man ud fra de racer man ved er i blandingen i reglen kan sige lidt om hvilke type hund der kommer ud af størrelsen .....

Held og lykke med det nye familiemedlem

MVH Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-06-01 18:14

Jeg er enig med Anne-Marie, men vil dog tilføje, at I med så lille et barn
ikke skal vælge en at de små racer.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-06-01 10:20

Hvorfor ikke?

--

Lars Bonnesen
(Please notice that my e-mail address is intended not to work)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-06-01 11:27

Fordi børn i den alder og nogle få år yderligere kan tage meget hårdt uden
at vide det. Samtidig kan et lille barn ikke undgå at bøje sig over en hvalp
af en helt lille race, og det virker truende på hvalpen.

Min erfaring er at jo mindre børn jo større dyr.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : x Vuf x

Dato : 22-06-01 19:15

Fri, 22 Jun 2001 11:20:02 +0200, Lars Bonnesen wrote:

>Hvorfor ikke?

Ja det vil jeg egentlig også gerne vide...Det kommer jo
fuldstændigt an på, om folk er indstillede på at beskytte
hunden mod barnet, for børn gør ting og sager uden at mene
noget ondt med det.

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de tre *
http://www.sonpet.mixeren.com

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-06-01 21:27

Netop, og man kan ikke have et øje på hver finger konstant, men man kan
prøve. Der vil altid være øjeblikke, hvor man ikke kan være opmærksom, man
skal tisse, telefonen ringer, noget i tv fanger ens opmærksomhed osv osv.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : x Vuf x

Dato : 22-06-01 21:47

Fri, 22 Jun 2001 22:26:38 +0200, Nina El Falaki wrote:

> [...]
>skal tisse, telefonen ringer, noget i tv fanger ens opmærksomhed osv osv.

Det kan skam gå lige så slemt ud over store hunde!
Det var bl.a. dét, jeg mente. Og så er det ligegyldigt,
om det er en stor eller en lille hund.

Fra : Michael

Dato : 21-06-01 20:22

> [...]
> være et problem for visse hunderacer...
> Vi har ikke noget imod at få en blandingshund.... Men gode råd modtages

Hej kommende hunde ejere

Jeg vil bare lige sige at nogle små racer er goe med børn. Vi havde en dk/
svensk gårdhund ( som jeg dog ikke vil anbefale som begynder hund, men ved
at andre vil ) da vi fik vores søn, som nu er 3½ år, ham måtte vi dog
aflive pga. sygdom, Altså hunden, ikke barnet . Nu har vi så en Cavalier
King Charles Spaniel, og det er en hund jeg til enhver tid vil anbefale folk
med børn, da det er en rolig hund når den har med børn og gøre ellers er den
legesyg som bare p...... .Den kræver dog en del pelspleje da den er
langhåret men det er kun børstning ikke noget med klip og trim. Racen har
også en god psyke og er ikke nem at få til at "sige" noget så går den
hellere sin vej, dette er ikke kun min hund men generelt for racen.
Jeg vil nok anbefale jer at købe en tæve når i har små børn, noget med
hundens moder instinkt, selv om hanhunde også er goe fam.hunde, så er der
noget med tæver og små børn .

En sidste ting, når i vælger hund bl.hund eller race-ren så kig jer godt
omkr. og spørg til deres opvækst, for hvis hvalpene ikke har haft en go'
opvækst med forskellige oplevelser/udfordringer så kan det gå galt når den
kommer hjem til sin nye meget store "hundekurv"

Hilsen Myr og Dali ( og snart en Dixie også )

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 21-06-01 21:52

> Jeg vil bare lige sige at nogle små racer er goe med børn. Vi havde en dk/
> svensk gårdhund ( som jeg dog ikke vil anbefale som begynder hund, men ved
> at andre vil )

Hej

Jeg kan kun sige, at jeg synes at en D/S gårdhund er en god begynder hund.
Vi har godt nok ingen børn selv, men vores D/S gårdhund elsker børn ( mine
nevøer, og min niece ), og de er lige fra 4 måneder, til 4 år, og han ( tros
sin unge alder ( 4,5 måned )), er virkelig rolig ved dem.
Om vi bare er heldige med vores D/S gårdhund ved jeg ikke, for det er jo
vores første hund .

Mange hilsner fra

Bolette

PS ellers kan jeg også kun ( ligesom andre ) anbefale at i låner nogen bøger
på biblioteket, om forskellige hunderacer.

Held og lykke, håber i skriver når i har besluttet jer, så vi ved hvad i er
kommet op med

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 21-06-01 22:20

Hej Tina med flere

Jeg kan kun givet ret i, at det er en god ide at søge i diverse
hundeleksikon. Og vælg så en hund der passer til jer. Og ikke efter dens
udseende eller popularitet.

Hilsen

Jesper

Fra : Tina Dandanell

Dato : 22-06-01 06:37

Jeg vil til en enhver tid anbefale labrador, især til førstegangs
hundeejere. De har en utrolig godt sind og er meget nemme at træne. Mine tre
labtøser er der aldrig nogen problemer med, de elsker børn, også børn de
aldrig har set før, og hvis vi skal have nogen til at lufte dem en dag vi
ikke er hjemme er vi aldrig nervøse for om de skulle blive aggressive. Det
ligger en labrador MEGET fjernt (medmindre den har været behandlet dårligt,
naturligvis!).
Men; prøv en labrador, DKK eller RJK (under jagthunderegistreringen) kan
henvise til hvalpelister osv. Til sidst vil jeg altså ikke anbefale en
blandingshund, for man kan alrdig vide hvad der kommer ud af at blande de
forskellige racer. Så er man på lidt mere sikker grund med en "ren" hund.

Held og lykke, med venlig hilsen Tina Dandanell
Ole Hedegaard <hedegaard@christiansen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gskjs$ken$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Kosmonauten

Dato : 22-06-01 09:07

Hej Tina & Family ;c)
Kan kun tilslutte mig de fleste indlæg, tag evt. en snak med de hundeejere i
møder på jeres vej.
Selvom alle vil rose lige præcis deres hunderace el. hulihækker til skyerne
;c)
Læs evt. Roger Abrantes: Hvalpen og dens ankomst til hjemmet, så ved i hvad
i går ind til :c)

Håber i finder en god hund, uanset om den er med papir el. papirløs ;c)
Med nethilsen
Martin & Laika

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-06-01 10:47

Hehe... Vi har lige været igennem det samme. Godt nok som 2. gangs købere.

Det er dælme en svær process og det tager rigtig lang tid at finde den
rigtige hund. Det er meget sværere end at finde en sofa eller et par bukser.
Vi har gået og kigget mere eller mindre intenst i to måneder, og har oplevet
lidt forskelligt, som jeg også har skrevet om her i gruppen.

Vi hentede vores hvalp i går, og lige nu ligger den noget så dejlig på mine
fødder alt i mens jeg skriver dette her indlæg.

Det at anbefale en hund til andre er umuligt. Hvis du kommer hjem til mig,
kan jeg jo heller ikke så godt anbefale dig at drikke the fremfor kaffe -
eller det kan jeg jo godt, men det ene kan jo være lige så godt for dig som
det andet.

Men du spørger, og med tryk på, at jeg ikke nødvendigvis har de rigtige svar
for jer, vil jeg alligevel komme med mine 25 ører:

1) En blandingshund kan være fuldt ud lige så god som en racehund. Skulle
jeg købe en hund af ren race, ville jeg dog absolut købe den af en gennem
DKK. Den kennel, som vi købte "Thilde" af havde både rene og blandede
labradorer. Prisen var den samme 1500,- for hanner og 2000,- for flatcoatede
hunner hvad enten de var rene eller blandede. Og det er jo meget
fornuftigt - der er jo det samme arbejde i det. Vi købte en labrador med 1/8
collie i.

2) En tæve er nemmere at opdrage og vil ikke så nemt "stikke af". En tæve
skider i haven, en han vil helst skide et stykke fra hjemmet, men kan til
gengæld pisse indendørs (og ret højt).

3) Arten... Tja. Har I meget plads, kan I vælge en stor hund. Ikke så meget
plads, vælg en mindre hund. En stor hund er dyrere (æder mere) og levere
generelt i kortere tid. Vælger I f.eks. en irsk ulvehund, skal I vide, at
den bliver _ret_ stor. Hvis jeg skal anbefale en hund, må det blive en
tævelabrador. En nem hund - den vil automatisk gerne behage sin(e) ejer(e).

4) Giv jer god tid. Kig flere steder. Køb absolut ikke en hund, som I føler
ret presset til at købe af sælgeren. Lyt til sælgeren med kritiske ører -
der er en del svin derude.

Du siger det selv - trapper kan være et problem for hunde. Når hunden er
hvalp, skal den i hvert fald nok ikke selv gå for meget op ad trappen.

Lige nu kan jeg ikke huske, hvordan vi fik gjort vores tidligere hund
renlig - jeg synes, at det gik hurtigt uden egentlige uheld. Thilde her
virker noget mere "træg" i det.

--

Lars Bonnesen
http://lars.eberhardt-bonnesen.dk