MS Windows
briani 27239
nogen der kender et program der kan holde ~
Fra : Monty\(7000\)

Dato : 03-09-06 20:40

Hejsa

Er der nogen der kender et program der kan holde med hvad der bliver sagt på
Msn?

Nogen af vores venner har en computer hvorpå der er oprettet 5 bruger. De
fire er børn der har adgang til Msn og faren kunne godt tænke sig hvis man
kunne få et program der kunne sende en mail til ham hver dag med dem som
børnene havde chattet med og gerne med det der bliver sagt.

Kan det lade sig gøre?

Monty

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-09-06 20:50

> [...]
> kunne få et program der kunne sende en mail til ham hver dag med dem som
> børnene havde chattet med og gerne med det der bliver sagt.

Hejsa ...

Hvis du benytter MSN 7.0, kan du - som en del af programmet - bede den
om at gemme alle samtaler i en log fil

Indstillinger > Meddelser > nederst kryds i "Gem mine samtaler i denne
mappe"

Mvh
Peter Jensen

"Monty(7000)" <diverse@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-06 20:56

OverSpy
http://www.overspy.com/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-09-06 21:00

Monty(7000) wrote:

> [...]
> tænke sig hvis man kunne få et program der kunne sende en mail til
> ham hver dag med dem som børnene havde chattet med og gerne med

Mig bekendt gemmer MSN logfiler med samtalerne, så det er jo blot
at fiske dem frem. De ligger sikkert under "Documents and Settings\
brugernavn\Application Data\Microsoft\Messenger" eller lignende.

Jeg går ud fra at faderen fortæller børnene at han vil læse deres
samtaler. Hvis ikke, er det godt nok et tillidsbrud af format.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Søren

Dato : 03-09-06 22:37

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg går ud fra at faderen fortæller børnene at han vil læse deres
> samtaler. Hvis ikke, er det godt nok et tillidsbrud af format.

Hej

Jeg tror faktiskt at det er ulovligt.
Man må ikke læse andres post, mails eller sms-beskeder.
Noget med 'Brevhemeligheden'?

Søren

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-09-06 15:03

Søren wrote:

> Jeg tror faktiskt at det er ulovligt.
> Man må ikke læse andres post, mails eller sms-beskeder.
> Noget med 'Brevhemeligheden'?

Det gælder ikke overfor børn, som man har forældremyndighed over.

Men mon ikke straffen falder prompte, hvis ungerne som teenagere
opdager at deres forældre udspionerer dem?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Peter Hansson \(7870~

Dato : 04-09-06 20:30

?

> Det gælder ikke overfor børn, som man har forældremyndighed over.

Og hvor er det lige det står.

Bestemmelsen i straffelovens §263 stk.1 nr. nævner ikke denne undtagelse.

PH

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-09-06 21:18

Peter Hansson (7870) wrote:

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Og hvor er det lige det står.
>
> Bestemmelsen i straffelovens §263 stk.1 nr. nævner ikke denne
> undtagelse.

http://www.ytringsfrihed.dk/love/straffeloven-263.shtml

Jeg erkender at det ikke er så sort/hvidt, som jeg fremførte det.
§ 263 starter med "Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder
straffes den, som uberettiget". Nøgleordet her er uberettiget, for
såfremt man har forældremyndigheden har man også ansvaret for barnets
tarv (hvad er et moderne ord for det?).

Man kan sagtens opstille et eksempel: Hvis en forælder har mistanke om
at hans børn er ude i noget rod på nettet, og hvis denne forælder
bedømmer at samtale eller advarsel om overvågning blot vil bevirke at
børnene finder anden kommunikationsform, vil denne forælder varetage
barnets tarv bedst ved at overvåge uden aftale.

Omvendt vil det næppe være tilladt at videoovervåge sine teenageres
værelser. Omvendt igen er det højst sandsynligt tilladt at tage
portrætbilleder af sine 1-årige børn og offentliggøre dem, uden deres
samtykke.

En hurtig søgning i dk.videnskab.jura indikerer at sagen ikke er
ligetil. Mon ikke det vil kræve en dom, før der kommer ordentlig
afklaring?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Robert Eriksen

Dato : 05-09-06 12:52

Toke Eskildsen wrote:

> En hurtig søgning i dk.videnskab.jura indikerer at sagen ikke er
> ligetil. Mon ikke det vil kræve en dom, før der kommer ordentlig
> afklaring?

Der kører faktisk en tråd lige for tiden om emnet i d.v.jura:

"Ytringsfrihed for børn" startet af Wilstrup den 3/9 kl 10:15

Fra : John

Dato : 04-09-06 06:22

"Monty(7000)" <diverse@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender et program der kan holde med hvad der
> bliver sagt på Msn?

"Microsoft sender en ny net-tjeneste i luften, der gør det muligt
for forældre at overvåge og styre deres børns færden på
internettet. .."

http://www.computerworld.dk/art/35445?a=block&i=83

Mvh John

Fra : John

Dato : 04-09-06 06:29

"Monty(7000)" <diverse@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender et program der kan holde med hvad der
> bliver sagt på Msn?

Måske dette:
http://www.snapfiles.com/reviews/iProtectYou/iprotectyou.html

Flere: http://www.snapfiles.com/Freeware/misctools/fwparents.html

Mvh John

Fra : IzNoGoUd

Dato : 05-09-06 11:38

On Sun, 3 Sep 2006 21:39:50 +0200, Monty(7000) wrote:

> [...]
> kunne få et program der kunne sende en mail til ham hver dag med dem som
> børnene havde chattet med og gerne med det der bliver sagt.

Hvad med at faderen snakker med børnene først istedet for at overvåge!

Heller tage en snak med børn de er nu små kloge voksne, men jeg kan da godt
se at overvåge dem er den nemmeste løsning!

--
best regards IzNoGoUd a.k.a. Claes Nielsen, DK-5700 Svendborg, Denmark.
*