Criterion udgiver Dreyer bokssæt
Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-06-01 11:37

Ifølge DVDfile planlægger Criterion et boksæt med Vredens dag, Ordet,
Gertrud og den glimrende dokumentar Carl Th. Dreyer - min metier. Det var da
en interessant nyhed. Nu undrer det mig bare, hvorfor nogle af de mest
værdifulde og indflydelsesrige danske film igennem tiden kun kan findes på
amerikansk DVD. Criterion har i forvejen udgivet Jeanne D'Arc og Triers
Forbrydelsens Element (min personlige favorit). Selv Breaking the Waves kan
kun fås på en (vistnok middelmådig) amerikansk udgivelse.

MVH
Jens

Fra : Michael Thomsen

Dato : 21-06-01 12:41

Nu undrer det mig bare, hvorfor nogle af de mest
> værdifulde og indflydelsesrige danske film igennem tiden kun kan findes på
> amerikansk DVD.

Ja, det er lidt af en skandale, selvom der nok ikke er nogen der direkte kan
ansvarliggøres. Om ikke andet burde nogen tage kontakt til kultur-ministeren
og foreslå at staten på en eller anden måde går ind og støtter en bred dansk
distribution af filmene på DVD.

Men folk KAN selvfølgelig bare købe den amerikanske udgave, hvis de er
interesserede. Der tales jo dansk i filmene, og de engelske undertekster kan
slås fra. Det eneste problem er vel i virkeligheden Jeanne D'Arc, som er en
stump-film, og hvor jeg går ud fra at teksterne på DVD'en kun er på fransk
og engelsk

Michael

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-06-01 12:29

Michael Thomsen <mus-mit@fynbib.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gsjk0$gc1$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
kultur-ministeren
> og foreslå at staten på en eller anden måde går ind og støtter en bred

Det ville være oplagt. Dreyer er om ikke andet så DEN mest anderkendte,
danske instruktør. Af en eller anden grund bliver han altid syltet
herhjemme. Til hans jubilæum blev filmene vist i biograferne i Frankrig. I
Danmark kunne den ene biograf, der turde at gøre forsøget ikke få nogen
støtte - og de daværende to danske statskanalerne nøjedes hver med at
programsætte en enkelt film i måneden før. Det er som om, man ikke rigtigt
ved, vi faktisk har haft en instruktør, der internationalt regnes for at
være en af de helt store, og som har haft indflydelse på en lang række yngre
filmskabere.

> [...]
en
> stump-film, og hvor jeg går ud fra at teksterne på DVD'en kun er på fransk

Det vil jeg tro. Jeg ejer den desværre ikke, men den står da på
indkøbslisten. Der er bare ikke råd til så forfærdeligt mange
Criterion-udgivelser på mit studenterbudget.

Nu mangler jeg bare, at de også udgiver Rashomon. Går stadigt og venter på
min Hidden Fortress fra futureent.com.

MVH
Jens

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-06-01 14:01

"Jens Thomsen"
> Om ikke andet burde nogen tage kontakt til
> kultur-ministeren
> dansk
>
> Det ville være oplagt.

Gider I lige?

Personligt vil jeg nok anse det for at gå lidt over grænsen for,
hvad staten skal betale for. I hvert fald i form af støtte, som
staten ikke selv får hjem igen.

--
Peter Brandt Nielsen
Integrity. Knowledge. Courage.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 21-06-01 15:49

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message

> Gider I lige?
>
> Personligt vil jeg nok anse det for at gå lidt over grænsen for,
> hvad staten skal betale for. I hvert fald i form af støtte, som
> staten ikke selv får hjem igen.

Staten støtter da meget kultur, uden på nogen mðde at tjene penge på det,
eller få pengene i kassen igen direkte. Det er jo ligesom heller ikek
statens opgave, da det jo ikke firma. At støtte en udgivelse af en DVD ville
da nok være noget nær det billigste kultur historie de kunne foretage sig
verhovedet, sammelignet med operahuse, kongelige biblioteker og hvad har vi
ellers.

Joakim

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-06-01 17:06

"Joakim Lauridsen"
> [...]
> verhovedet, sammelignet med operahuse, kongelige biblioteker og hvad har vi

Du har ret i dine betragtninger, men jeg synes nu ikke, det berettiger
til, at den danske stat skal støtte produktion af DVD'er. Staten blander
sig heller ikke, når provinsbiografer må lukke pga. økonomiske vanske-
ligheder, eller når Blockbuster ikke har bredt nok udvalg af film.

Men det har nok også lidt at gøre med, at jeg simpelthen synes, det ville
være rimeligt, hvis de eksisterende filmdistributører fik gang i noget på
det her område (som jer andre). Strukturændringer og lignende på
DVD-markedet er måske en ting, som kulturministeren måske kunne
melde ud om - men ikke nødvendigvis med en pose penge i den anden
hånd.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-06-01 00:00

"Jens Thomsen" <v1707@groenjord.dk> skrev:

>Det ville være oplagt. Dreyer er om ikke andet så DEN mest anderkendte,
>danske instruktør. Af en eller anden grund bliver han altid syltet
>herhjemme.

Jeg kan naturligvis kun tale på egne vegne, men jeg synes da, det er
indlysende, hvorfor Dreyer roses af kritikerne og boykottes af
forbrugerne: Fordi hans film har snobværdi, men i bund og grund er
RØVkedelige. Samme skæbne vil overgå Nils Malmros og Lars von Trier,
når deres makværker ses i historiens ulideligt klare lys. Bare vent og
se. Læs i mellemtiden Kejserens Nye Klæder.

Niels Søndergaard

Fra : Henrik Larsen

Dato : 23-06-01 06:18

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
> når deres makværker ses i historiens ulideligt klare lys. Bare vent og
> se. Læs i mellemtiden Kejserens Nye Klæder.

Jeg er sandelig glad for at du ikke bestyrer Det Danske Filmarkiv (at
det så alligevel er i elendig forfatning er en anden historie). "Dreyer?
Der er sgu ikke nok bang-bang og slå-på-tæven hos ham. Ud med det gamle
lort!"

Vh Henrik

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-06-01 10:42

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:32j7jt4rvhl0ql9l68v1c57e58ktsl0gkk@4ax.com...

> Jeg kan naturligvis kun tale på egne vegne, men jeg synes da, det er
> indlysende, hvorfor Dreyer roses af kritikerne og boykottes af
> forbrugerne:

Jeg ved nu ikke, om Dreyer "boykottes af forbrugerne". Et par af hans film
var ganske store successer i samtiden - også herhjemme. Som det er nu, så
får forbrugeren jo slet ikke mulighed for at tage stilling.

MVH
Jens

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 25-06-01 20:23

On Sat, 23 Jun 2001 01:00:16 +0200, Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>når deres makværker ses i historiens ulideligt klare lys. Bare vent og
>se. Læs i mellemtiden Kejserens Nye Klæder.

Hvad skulle vi dog gøre hvis vi ikke havde dig til at fortælle os
hvad der er godt, og hvad der er skidt?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 06-07-01 12:36

"Jesper Lauridsen" <rorschak@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skulle vi dog gøre hvis vi ikke havde dig til at fortælle os
> hvad der er godt, og hvad der er skidt?

Som jeg klart og tydeligt skrev, stod min udtalelse om Dreyer, von Trier,
Malmros og andre overvurderede narrehatte naturligvis for min egen regning.
Jeg kunne vende din mavesure kommentar og sige: Hvad skulle vi dog gøre,
hvis vi ikke havde et sted, hvor vi kunne sige vores mening, selv om den
måtte gå mod strømmen? Eller: Hvor ville verden dog være et rædsomt sted,
hvis meningstyrannerne fik deres vilje, og folk ikke havde lov til at have
en selvstændig tanke uden at blive sat i gabestok.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 14-07-01 02:57

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indlysende, hvorfor Dreyer roses af kritikerne og boykottes af
> forbrugerne: Fordi hans film har snobværdi, men i bund og grund er

Det er jeg ikke helt enig i. Vredens dag er da både god og spændende.

>Samme skæbne vil overgå Nils Malmros og Lars von Trier,
> når deres makværker ses i historiens ulideligt klare lys. Bare vent og
> se. Læs i mellemtiden Kejserens Nye Klæder.

Jeg synes Breaking the Waves og Europa er gode film der holder. Ellers kunne
vi for så vidt være enige. Forbrydelsens Element, Riget og idioterne er da
mildt sagt elendige.

Nils Malmros hører imho en svunden tid til, og efter 90'er generationen er
vokset op, og der ikke længere er nogen der gider se hans film blot af
nostalgske årsager, er han for altid glemt.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 14-07-01 10:37

David A. D. Konrad <konrad@dadk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9io8e7$int$1@sunsite.dk...

> Jeg synes Breaking the Waves og Europa er gode film der holder. Ellers
kunne
> vi for så vidt være enige. Forbrydelsens Element, Riget og idioterne er da
> mildt sagt elendige.

Kunne du ikke uddybe det udsagn? Det virker lidt nemt at kategorisere
henholdsvist en af 80'ernes mest opsigtsvækkende, danske film og 90'ernes
måske bedste, danske tv som elendigt uden at forklare hvorfor.

> Nils Malmros hører imho en svunden tid til, og efter 90'er generationen er
> vokset op, og der ikke længere er nogen der gider se hans film blot af
> nostalgske årsager, er han for altid glemt.

Malmros er nok mere "glemt", fordi han så sjældent laver film. Han bør
stadigt regnes som auteur og en af de få danske filmskabere, der har haft
stor indflydelse på andre. Personligt tiltaler hans film mig ikke, men det
betyder jo ikke, at han er uden kvaliteter.

MVH
Jens

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 14-07-01 19:04

"Jens Thomsen" <v1707@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne du ikke uddybe det udsagn? Det virker lidt nemt at kategorisere
> henholdsvist en af 80'ernes mest opsigtsvækkende, danske film og 90'ernes
> måske bedste, danske tv som elendigt uden at forklare hvorfor.

Tja. Det er jo ret subjektivt. Film eller TV er jo ikke en videnskab, hvor
man kan deducere sig frem til om noget er godt eller dårligt. Jeg synes om
Forbrydelsens Element at den, med Niels Søndergaards ord, er "røvkedelig".
Riget er efter min mening noget at det mest kitschede, meningsforladte og
gudsjammerligt konstruerede der længe har været vist - måske pånær Twin
Peaks, der også kandiderer til denne titel. Idioterne er for outreret - jeg
bryder mig slet, slet ikke om den, og i øvrigt har han stjålet min idé ,-)

Men, jeg siger ikke at det _er_ dårlige film - det kan de sikkert være for
nogle, det er de dog ikke for mig.

Fra : Ole Kofoed

Dato : 21-06-01 23:44

Jens Thomsen skrev i meddelelsen ...
> [...]

kan
>kun fås på en (vistnok middelmådig) amerikansk udgivelse.

Breaking the Waves er ude i Tyskland/Frankrig/Holland, men korrekt ikke
i Danmark.

Af andre "klassikere" som kun kan købes på DVD i udlandet kan også
nævnes Vampyr, Pelle Eroberen, Babettes gæstebud. Riget kommer snart i
England, og selv den grønlandske Lysets hjerte fåes i region 1.

Med Dreyer burde det være muligt at lave en overskudsforretning hvis man
producerede fælles europæiske kvalitets udgivelser, men der findes måske
en forskellig rettighedsindehaver i hvert enkelt land?

Mvh.

Ole

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-06-01 10:53

Ole Kofoed <cowfeet@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gtt40$1oed$1@news.cybercity.dk...

> Af andre "klassikere" som kun kan købes på DVD i udlandet kan også
> nævnes Vampyr, Pelle Eroberen, Babettes gæstebud. Riget kommer snart i
> England, og selv den grønlandske Lysets hjerte fåes i region 1.

Criterion skulle efter sigende også arbejde på Vampyr. Og Benjamin
Christensens svenskproducerede Häxan. Må med skam erkende, at jeg aldrig har
set nogen af dem.

MVH
Jens

Fra : Uffe Paulsen

Dato : 23-06-01 12:47

Jens Thomsen wrote:

> Criterion skulle efter sigende også arbejde på Vampyr. Og Benjamin
> Christensens svenskproducerede Häxan. Må med skam erkende, at jeg aldrig har
> set nogen af dem.

Tsk, tsk! Har du ikke læst film- og medie?

- Uffe (der set noget af og sovet til resten af både Häxan og Vampyr)

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-06-01 14:20

Uffe Paulsen <up@groenjord.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B3481BB.BB8CF9D4@groenjord.dk...

> Tsk, tsk! Har du ikke læst film- og medie?

Jep.

> - Uffe (der set noget af og sovet til resten af både Häxan og Vampyr)

SVJH blev de ikke vist på mit første år. Til gengæld så vi Jeanne D'Arc (som
jeg stadigt synes er fantastisk) og en frygteligt masse svenske Selma
Lagerlöf-filmatiseringer. Gösta Berlings Saga er vist stadigt den eneste
film, jeg er udvandret fra.

MVH
Jens

Fra : Uffe Paulsen

Dato : 23-06-01 20:43

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> jeg stadigt synes er fantastisk) og en frygteligt masse svenske Selma
> Lagerlöf-filmatiseringer. Gösta Berlings Saga er vist stadigt den eneste

Med de svenske stumfilm slap vi med "Bjerg-Ejvind og hans hustru" som er
værd at holde sig vågen til alene pga. titlen.

Mvh. Uffe.

Fra : Ole Kofoed

Dato : 23-06-01 14:31

> [...]

>Criterion skulle efter sigende også arbejde på Vampyr. Og Benjamin
>Christensens svenskproducerede Häxan. Må med skam erkende, at jeg

DR1 sendte ellers Vampyr for 3-5 år siden, men selvfølgelig kl. 00.30!

Fra : Ole Alm

Dato : 24-06-01 15:09

"Ole Kofoed" <cowfeet@email.dk> wrote in message news:9h25fa$26sh$1@news.cybercity.dk...

> aldrig har
> >

> DR1 sendte ellers Vampyr for 3-5 år siden, men selvfølgelig kl. 00.30!

DR2 havde nu en hel aften med Dreyer, hvor bl.a. Vampyr blev sendt omkring klokken 22 en lørdag
aften - det var ok!

mvh Ole