Olie i luftfilteret
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-09-06 19:18

Hej!

Min elskede Escort 1.6i fra '96 (Zetec motor) har det (nu) med at spytte lidt
olie over i luftfilter-kassen. Der var ikke særligt meget (kunne fjernes med en
enkelt serviet), men skumklodsen (= filteret på slangen fra krumtappen) har
åbenbart ikke kunnet klare ærterne...

Problemet er opstået "pludseligt" (var der ikke sidst jeg skiftede luftfilter)
og jeg vil gerne have en idé til hvad probloblemet er. Motoren har kørt
263.000km, men er 100% frisk og bruger hverken vand eller olie. Jeg kan ikke se
nedgang i oliestanden ml. mine 10.000km olieskift...

Der er så vidt jeg kan føle undertryk hvis jeg lægger hånden over hullet hvor
olieproppen sidder (altså med motoren tændt).

Idéer?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-09-06 21:35

> [...]
hvor
> olieproppen sidder (altså med motoren tændt).

En ældre motor 'puster' mere og mere luft forbi stemplerne, og den
udluftning giver olie i luftfilteret, hvis det er der den kommer af med
overtrykket.
Der skulle derfor også være et overtryk ved oliepinden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen