Til Mondeo/Escort ejere med Zetec motor
Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 17:56

Synes lige jeg ville dele et fejlfindings-tip med jer.

Min Mondeo har i den senere tid lidt af:
Tændingsbanken når der er varmt vejr.
For meget choker når motoren var helt kold.
Omdrejninger faldte meget langsomt ved kørsel
med mere end 3000 omdr. Efter en gang motorvejskørsel
kunne den finde på at sætte sig helt fast.

Rensede MAF sensoren i dag. Der sad en "klat et eller andet" fast på den ene
tråd. Lignede noget fnuller fra luftfiltret. En gang rensning med
elektronik-rens og vatpind, og vupti så var alle problemer forsvundet som
dug for solen.

Så hvis i kan genkende nogle af disse problemer med jeres Mondeo/Escort med
Zetec motor, så har i en mulig
fejlløsning her.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Bo Velschow

Dato : 02-09-06 18:37

"Jimmy_K" <jimmy_k76SnabelAhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dug for solen.
>
> Så hvis i kan genkende nogle af disse problemer med jeres Mondeo/Escort

- og da Zetec (og Zetec-E) vist også er berømte (berygtede! "Been there,
done that - got the T-shirt!") for dårlig tomgang / dårlig motorgang, vil
jeg da lige dele et godt link med jer:
http://www.btinternet.com/~madmole/

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-09-06 19:10

Hej!

Bo Velschow wrote:
> [...]
> done that - got the T-shirt!") for dårlig tomgang / dårlig motorgang, vil

Ah, det kan da vist ikke være _så_ stort et problem endda? Det er skisme da ikke
mange som har skrevet om det her i gruppen. Ihvertfald ikke noget en renset MAF
eller et sæt nye tændkabler har kunnet fikse :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 19:16

> [...]
> da ikke mange som har skrevet om det her i gruppen. Ihvertfald ikke noget
> en renset MAF eller et sæt nye tændkabler har kunnet fikse :)

arh, nu viser fejlene sig vel også først når motoren begynder at få lidt Km
på bagen. Min egen er dårligt tilkørt med sine 319.000 Km

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-09-06 19:22

Hej!

Tom wrote:
> arh, nu viser fejlene sig vel også først når motoren begynder at få lidt Km
> på bagen. Min egen er dårligt tilkørt med sine 319.000 Km

Hehe, og min er knap nok kørt til med de små 263kkm den har på bagen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim H.

Dato : 02-09-06 20:17

> arh, nu viser fejlene sig vel også først når motoren begynder at få lidt
> Km på bagen. Min egen er dårligt tilkørt med sine 319.000 Km

Hvor mange karosserier har du haft udenom den motor?

Kim

Fra : JD

Dato : 03-09-06 08:05

Rundede 400.000 i min mondeo 1.8i fra 1996 i fredags - kører stadig ca.
14km/l og bruge 1/4 liter olie pr. 15.000km - så det kan man vist ikke klage
over.

/D

"Kim H." <futtown@hotmail.com> wrote in message

> Hvor mange karosserier har du haft udenom den motor?
>

> Kim

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Kim H.

Dato : 03-09-06 09:06

"JD" <no@one.com> skrev i en meddelelse
> Rundede 400.000 i min mondeo 1.8i fra 1996 i fredags - kører stadig ca.
> 14km/l og bruge 1/4 liter olie pr. 15.000km - så det kan man vist ikke
> klage over.

Hvordan holder selve bilen sig m.h.t. rust osv?
Jeg spørger fordi jeg skal bruge en ekstra bil til at køre til hundetræning,
og der kunne en Mondeo stationcar jo godt komme på tale, da den har et
rimeligt bagagerum, jeg syntes bare ikke det er de bedste ting jeg har hørt
om Ford så derfor har jeg slet ikke overvejet en Mondeo, men det kunne jo
være en fejl?

Kim

Fra : Bo Velschow

Dato : 03-09-06 09:15

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har hørt om Ford så derfor har jeg slet ikke overvejet en Mondeo, men

Min gamle '99 (dvs. Mk II) var blevet Dinitrol-behandlet i '03 og '05, og
havde ingen rust, da den blev solgt i foråret (kørt 210 kkm) - men det er jo
ikke tilstrækkeligt til at lave statistik på...

Vær opmærksom på, at Mk III (og IV??) havde en hel del problemer med rust i
bunden af dørene pga. manglende forsegling!

Lidt til inspiration:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/9138862A-4728-4229-A5C6-F8056F4D9597/0/brugtbiltest.pdf
og
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/AF2F4A75-D05C-458B-AF15-61D53F690CB1/0/8487.pdf

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Benny Højvælde

Dato : 03-09-06 09:48

"JD" <no@one.com> skrev i en meddelelse
> Rundede 400.000 i min mondeo 1.8i fra 1996 i fredags - kører stadig ca.
> 14km/l og bruge 1/4 liter olie pr. 15.000km - så det kan man vist ikke
> klage over.

Hvordan sa.... får du den til at køre 14 km/l. Om så konen skubber på så
kommer jeg aldrig over 11,5 km/l.

Benny

Fra : JD

Dato : 03-09-06 10:47

Jeg bruger min fartpilot meget - og så er det pendler kilometer jeg kører -
160 km om dagen med 80-100 km/t. Vis det var bykørsel ville det sikert have
været anderledes.

Mht. rust er den ikke så slem - ...Stederne hvor en mondeo ruster er
velkendt, hvilket faktisk alle fejlende er som følge af alle de mondeoer som
er herhjemme.

I mit tifælde er der rust ved tankdækslet og ved bunden/døråbningen af
bagdørene/bagskærmen. Har også lidt i venstre bagdør, som dog kan henføres
til en dårlig reparation da denne dør har været bulet af den tidligere
ejer. - Den blev dinitrol behandlet i 2003, og har ellers aldrig fået
noget..

Blev synet for 1½ uge siden uden anmærkninger.

/D

Fra : Bo Velschow

Dato : 03-09-06 08:58

> [...]
>
> arh, nu viser fejlene sig vel også først når motoren begynder at få lidt
> Km på bagen. Min egen er dårligt tilkørt med sine 319.000 Km

Tjah, min begyndte på "morsomhederne" efter 150kkm - så deet.... Dog viste
problemet sig som nævnt at være en dårlig forbindelse (jeg spurgte også
værkstedet, om bilen måske var af fransk oprindelse?! ), men det kostede
meget blod, sved og tårer at finde frem til dette.

I øvrigt er Zetec vist mere berygtet end Zetec-E mht. dårlig motorgang - så
noget har Ford formentlig lært...

PS! I øvrigt var værkstedet meget kulante undervejs i processen; fik bl.a.
støddæmpere+bremser bag uden beregning, da jeg efterhånden havde lagt en pæn
sjat penge hos dem uden, at problemet var løst. Gode værksteder er guld værd
(og heldigvis er de også aut. Mazda-værksted, så når 6'eren skal til
service, er det helt klart Scaniadam i Lyngby, der får opgaven...!)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Nyhedsgrupper

Dato : 03-09-06 10:11

Bo Velschow skrev:

> [...]
> (og heldigvis er de også aut. Mazda-værksted, så når 6'eren skal til
> service, er det helt klart Scaniadam i Lyngby, der får opgaven...!)

Bare en høflig forespørgsel, hvor var din omtalte dårlige forbindelse placeret henne.

Og så sidste spørgsmål hvad er forskellen på en Zetec og en Zetec E.

Frank

Fra : Bo Velschow

Dato : 03-09-06 15:45

"Nyhedsgrupper" <frank.glindhart@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Bare en høflig forespørgsel, hvor var din omtalte dårlige forbindelse
> placeret henne.

Det var såmænd forsyningsledningen til ECU'en (Engine Control Unit -
"motorcomputeren"). Der var for høj modstand (pga. et eller andet stik), så
værkstedet trak en ny ledning direkte fra akku'en (de opgav på forhånd at
forsøge at finde det dårlige stik dybt inde i dyret et eller andet sted) -
og vupti! så spillede det hele igen..

> Og så sidste spørgsmål hvad er forskellen på en Zetec og en Zetec E.

Zetec sad vist i Mondeo Mk. I, mens Zetec-E blev introduceret med Mk. II
(tror jeg nok).

Lidt om Ford's motorer: http://en.wikipedia.org/wiki/Zetec

--
Venlig hilsen