MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows XP service pack2 MEGA problem
Fra : Born Honkie

Dato : 02-09-06 17:11

Hej
Jeg har købt og installeret windows xp med service pack 2, istedet for at
installere mit gamle windows xp, men nu står jeg i den situation at min
internet forbindelse ikke virker mere, uanset hvad jeg gør, hvilket er mig
uforståeligt, er der nogen der har en ide om hvad man kunne gøre???
Mvh HMB

Fra : Aksel

Dato : 02-09-06 17:30

"Born Honkie" <microswein:::::::@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> internet forbindelse ikke virker mere, uanset hvad jeg gør, hvilket er mig
> uforståeligt, er der nogen der har en ide om hvad man kunne gøre???

Det er umuligt at give dig råd på det grundlag,

Det ville være noget lettere at give dig råd hvis du fortalte hvilken type
internet du har, modem, ADSL, kabel eller hvad?

Forbindes det med seriel, USB, netværkskabel eller hvad?

Hvad har du gjort?

Hilsen Aksel

Fra : Born Honkie

Dato : 02-09-06 19:16

det er adsl med router

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-09-06 17:34

"Born Honkie" <microswein:::::::@hotmail.com> wrote:

> [...]
>internet forbindelse ikke virker mere, uanset hvad jeg gør, hvilket er mig
>uforståeligt, er der nogen der har en ide om hvad man kunne gøre???

Det er faktisk også uforståeligt for os - Måske fordi krystalkuglen er
blevet støvet med tiden...

Derfor kommer du sgu' nok til at beskrive hele din opsætning, dvs hvad
du har af (ADSL/Kabel/telefon) modem og hvordan det er forbundet

En udskrift fra programmet IPCONFIG /ALL kørt på en kommandolinie, vil
nok også gøre underværker...

<mlr>

Fra : Jama

Dato : 03-09-06 10:16

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> <mlr>
>
> --
>
> Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..
--------
Men den der holder længst !!
Vh.Jama

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-09-06 18:15

Born Honkie wrote:
> [...]
> situation at min internet forbindelse ikke virker mere, uanset hvad
> jeg gør, hvilket er mig uforståeligt, er der nogen der har en ide om

Har du installeret drivere til netkort eller evt modem ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : John

Dato : 02-09-06 18:30

"Born Honkie" <microswein:::::::@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> nu står jeg i den situation at min internet forbindelse ikke
> virker mere

Du er godtnok noget hemmelighedsfuld.. :(

Prøv at fjerne Ethernet i enhedshåndtering og genstart pc'en.

Løser det ikke problemet, kan du evt prøve:
http://www.snapfiles.com/get/winsockxpfix.html

eller:
http://www.snapfiles.com/reviews/XP_TCP-IP_Repair/xptcpiprepair.html

Du må gerne melde tilbage om noget af det løser problemet. :)

Mvh John

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-06 18:53

> [...]
> internet forbindelse ikke virker mere, uanset hvad jeg gør, hvilket er mig
> uforståeligt, er der nogen der har en ide om hvad man kunne gøre???
+++++++++++++++++++++
Du er lidt knap i dine udtalelser, men lad mig forsøge at gætte...
Problemet kan skyldes at du på et tidspunkt har fået fast ip-adresse i
stedet for dynamisk ip-adresse.
Så skal du gå ind i netværksforbindelser i kontrolpanel og højreklikke på
LAN-forbindelse og vælge egenskaber.
Under TCP-ip protokollen skal du gå ind og vælge egenskaber.

Her skal du prikke i "Brug følgende ip-adresse" og skrive din faste
ip-adresse ind.

Til sammenligning hedder mit (Cybercity) følgende:
IP-adresse: 10.0.0.2
Undernetmaske:255.255.255.0
Standardgateway: 10.0.0.1

Der er prik i "Brug følgende DNS-serveradresser: 212.242.40.3
Alternativ DNS-server:212.242.40.51

Det vil sige at ude fra nettet kontakter folk(så vidt jeg har forstået
det)-alle dem der ligger på Cybercitys server fra samme adresse.
Så leder serveren dem videre til underadresser som den har givet din ruter.
Standard adgangsadressen er 10.0.0.1
Herunder kan du lægge flere PC-er der kan hedde 10.0.0.2 som i mit eksempel.
Har jeg to til kan de hedde 10.0.0.3 og 10.0.0.4 op til 10.0.0.9
Alle adresser bliver tilgået igennem "porten" 10.0.0.1.

Det to DNS-serveradresser er nogen du kan finde på din udbyders side.
XP kan kun finde ud af det automatisk når adresserne på de enkelte computere
skifter fra gang til gang.
Den benytter noget der hedder DHCP "Dynamic Host Configuration Protocol" og
forventer at adresserne tildeles flydende.

Når de er blevet faste skal man skrive dem manuelt.

Så virker det med det samme, så det er let at prøve.

Hilsen
Jens

Fra : Snuden

Dato : 02-09-06 20:14

On Sat, 2 Sep 2006 19:52:43 +0200, "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk>
wrote:

<snip>

> [...]
>
>Det vil sige at ude fra nettet kontakter folk(så vidt jeg har forstået
>det)-alle dem der ligger på Cybercitys server fra samme adresse.

Ikke hvis det er DNS-adresserne du mener - dem bruger din PC til at
slå IP-adresser op på fx. de www-adresser som du skriver ind i din
browser. Eksempel: Du vil browse til www.microsoft.com. Det skriver du
i din adresse-linie i din browser. Men for at den rent faktisk kan
komme over på den adresse er den nødt til at slå den tilknyttede
IP-adresse op, og det er det DNS-serverne bruges til.

>Så leder serveren dem videre til underadresser som den har givet din ruter.
>Standard adgangsadressen er 10.0.0.1

Kun set fra din PC, og evt. andre PC'er i samme lokale netværk (det
kaldes LAN-siden af routeren). For alle andre er adressen
212.242.144.110 (WAN-siden af din router) - og det kan andre udbydere
slå op i deres DNS-serveres tabeller. Hvis du har fx. en webserver
kørende på fx. domænet www.lyrik.dk, er de faktisk nødt til at kunne
slå din IP-adresse op.

>Herunder kan du lægge flere PC-er der kan hedde 10.0.0.2 som i mit eksempel.
>Har jeg to til kan de hedde 10.0.0.3 og 10.0.0.4 op til 10.0.0.9

Hrm.. så vidt jeg husker CC's standardopsætning deler routeren
adresser ud op til 10.0.0.32 - men i princippet kan du fortsætte op
til 10.0.0.254, der skal blot ændres på opsætningen af routerens
DHCP-server (eller også skal du tildele dem manuelt). Standard klasse
C netværk.

>Alle adresser bliver tilgået igennem "porten" 10.0.0.1.

Igen, set fra din side. For alle andre ses WAN-adressen. Det er NAT
(Network Address Translation) du tænker på, men det vil jeg ikke komme
ind på her.

> [...]
>Den benytter noget der hedder DHCP "Dynamic Host Configuration Protocol" og
>forventer at adresserne tildeles flydende.

Det har du misforstået. Jeg forudsætter lige, at du har sat din PC til
automatisk at få en IP-adresse, og at du har en DHCP-server kørende,
typisk i din router:
*Første* gang din PC ser netværket, vil den sende en generel broadcast
ud på netværket, hvor den spørger efter DHCP-servere. DHCP-serveren i
din router svarer tilbage med et "yep, jeg er her". Din PC vil så bede
DHCP-serveren om en IP-adresse, og den returnerer DHCP-serveren fluks
- fx. 10.0.0.2 - sammen med en tidsgrænse på, hvor længe PC'en kan
forvente at få lov til at benytte denne adresse. Dette kaldes
leasing-perioden.

Du genstarter nu din PC. Når den ser netværket, vil den spørge
DHCP-serveren, om den må beholde den IP-adresse den fik sidst. Hvis
IP-adressen ikke i mellemtiden er tildelt en anden PC (eller et
hvilket som helst andet stykke hardware med netværksadgang) får din PC
typisk samme IP-adresse igen.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "tildeles flydende" - men
PC'en kan som sagt snildt få samme adresse hver gang den kontakter
DHCP-serveren, enten for bare at få en adresse, eller for at forlænge
sin leasing-periode. Så længe IP-adressen ikke er tildelt et andet
netværks-device er der ingen problemer i det.

>Når de er blevet faste skal man skrive dem manuelt.

Nej. Hvis du insisterer på at køre med fast IP på en PC i netværket
har du umiddelbart 2 muligheder:

1. Reservér adressen i DHCP ved at fortælle DHCP din PC skal have
tildelt den specifikke IP-adresse hver gang. Det gøres ved at
sammenkæde IP-adressen med netkortets fysiske hardware-adresse, også
kaldet MAC-adressen. Denne er unik og ændrer sig aldrig.

2. Indtast den manuelt, og husk at ekskludere adressen fra den stribe
af IP-adresser din DHCP-server kan dele ud af.

Der er intet krav om at det er noget man absolut skal gøre, hverken
med det samme eller efter et stykke tid. Hvis man ikke har behov for
at have fast IP-adresse er der ingen umiddelbar grund til at gøre det.
--
Snuden

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-06 20:40

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Snuden skrev et langt indlæg som var interessant. Tak for det.
Du var et kildevæld for folket.

Men!... Vi skal ikke glemme spørgerens problem. Det er ikke nok du
brillierer.

Nu har jeg installeret et par systemer i de sidste dage, bl.a. Vista og XP
Home.
Cybercity har også givet mig fast adresse.

Hverken Home eller Vista kunne gøre det gamle trik med automatisk at
konnekte mig til nettet.

Jeg tilskriver det den faste adresse, for når jeg indskriver det jeg skrev i
første indlæg, så kom de begge to på med det samme.
(Jeg skriver kom, fordi der kun er Home tilbage. Vista blev "Hasta la
Vista!")

Det gjorde de ikke når der var prikker i automatisk.
Det må have noget med problemet at gøre.

Kunne du ikke lade dine vederkvægende vande slukke dette problemets tørst?

Hilsen
Jens

Fra : Snuden

Dato : 03-09-06 18:57

On Sat, 2 Sep 2006 21:40:10 +0200, "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk>
wrote:

>"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Du var et kildevæld for folket.
>
>Men!... Vi skal ikke glemme spørgerens problem. Det er ikke nok du
>brillierer.

Spørgers problem kan jeg ikke svare på, før han leverer nogen flere
oplysninger - bl.a. resultatet af Start => Kør => CMD => OK =>
ipconfig /all [ENTER]

Det vil også være rart at vide om XP har fundet hans netkort korrekt.

> [...]
>Vista!")
>
>Det gjorde de ikke når der var prikker i automatisk.
>Det må have noget med problemet at gøre.

Tjah - igen, flere oplysninger er nødvendige.
Hvad får du ud af "ipconfig /all" kørt fra en kommandoprompt?
Kører DHCP'en i din router? Jeg har før set Zyxel's routere (som
CyberCity benytter som standard) smide DHCP-konfigurationen helt væk
Har du evt. ekstra enheder på dit netværk med egne DHCP-servere?
--
Snuden

Fra : Lyrik

Dato : 03-09-06 22:28

> [...]
> CyberCity benytter som standard) smide DHCP-konfigurationen helt væk
> Har du evt. ekstra enheder på dit netværk med egne DHCP-servere?
++++++++++++
DHCP er ikke aktiveret.
Min ruter er en Aethra.

Hilsen
Jens

Fra : Snuden

Dato : 04-09-06 18:00

On Sun, 3 Sep 2006 23:27:43 +0200, "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk>
wrote:

>"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>DHCP er ikke aktiveret.

Så er det jo heller ikke så mystisk, at du ikke får tildelt en
IP-adresse når du sætter dit netkort til at få en adresse automatisk.
Ingen DHCP-server = Ingen IP-adresse

>Min ruter er en Aethra.

OK
--