Værstedet kan ikke finde fejlen ?
Fra : Christian

Dato : 02-09-06 16:47

Hej,

For ca 4 måneder siden (jeg skrev et indlæg om det her) begyndte lampen
for "fejl i mototelektronik" at lyse i bilen. Bilen er en Opel Astra Classic
St car. Bilen runder 2 år til Oktober (købt fra ny) og har kørt ca 40k km.
Jeg sendte selvfølgelig bilen på værksted og de udlæste fejlkoden fra
computeren og skiftede en bremsekontakt. Men fejlen opstod igen - og næste
gang skiftede de diodebrmeselyset (panelt i bagruden) som de sagde pga en
overgang var årsag til at sikringen til bremselyset springer. Jeg var
overbevist om at fejlen var fundet,, da der efter 1½ måned ikke var nogen
problemer, men pludselig sprang sikringen igen - og der var ikke bremselys
på bilen. Så det er åbenbart en irriterende periodisk fejl.

Bilen er nu på værksted igen for 5 gang siden maj måned med denne fejl - og
værkstedet har haft bilen nu i to hele dage. Jeg ringede selvfølgelig i går
for at høre hvordan det gik med den - og de kunne fortælle at det volder dem
store problemer og at de ikke har fundet nogen fejl - men at de selvfølgelig
erkender at der må være en fejl. Så der er noget galt, men periodiske fejl
er ekstremt svære at have med at gøre.

Jeg er nu begyndt at blive noget bekymret over dette - og ved simpelt hen
ikke hvad jeg (som forbruger) skal gøre. Jeg mener - det kan ikke være
rigtig at en bil efter 1½ år begynder at springe sikringen til bremselyset
og at man bare skal leve med det fordi man ikke kan finde fejlen. Jeg har
overvejet, at hvis værkstedet ikke finder ud af hvad der er galt, at skrive
til Opel Danmark, for at høre hvordan de vil løse problemet. Alle
værkstedsbesøg indtil nu har været under garantien - værkstedet har været
utroligt flinke og har stille lånebil til rådighed hver gang (men det løser
jo ikke problemet). Jeg tror selvfølgelig heller ikke at importøren stiller
med en ny bil efter 1½ år - men da det er indenfor
reklamationsretten/garantien bør de vel som producent stå ved deres ansvar
og i princippet er det vel deres ansvar at udbedre denne fejl.

Hvad skal man gøre i sådan en situation ? hvad kan man forlange ?

Mvh

Christian

Fra : Henrik

Dato : 02-09-06 17:07

"Christian" <cphl@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og i princippet er det vel deres ansvar at udbedre denne fejl.
>

> Hvad skal man gøre i sådan en situation ? hvad kan man forlange ?

Er der træk på bilen ?
Så kunne det jo være i el-stikket fejlen var.

Hilsen

Henrik

Fra : Christian

Dato : 02-09-06 17:17

"Henrik" <brakentorp@hotmail.com> wrote in message

> Er der træk på bilen ?
> Så kunne det jo være i el-stikket fejlen var.
>
> Hilsen
>
> Henrik

Nej der er ikke træk på !

/Christian.

Fra : kazz

Dato : 02-09-06 20:39

> [...]
> og i princippet er det vel deres ansvar at udbedre denne fejl.
>

> Hvad skal man gøre i sådan en situation ? hvad kan man forlange ?

Når værkstedet har problemer med at lokalisere fejlen, må du nok være lidt
tålmodig. Jeg er sikker på at de har forelagt problemet for Opel Danmark.
Periodiske fejl kan være noget frygteligt noget at rode med,og det kan være
så godt som umuligt af finde, før der er et eller andet der begynder at ryge
eller brænder helt af, (ikke for at gøre dig nærvøs) *SS*
Hvornår man kan kræve godtgørelse eller kræve at handlen går tilbage, er en
vanskeligt vurdering. Det er angivet i købeloven at sælgeren skal udbedre
fejl indenfor rimeligt tid og opstår den samme fejl gentagne gange, kan man
kræve at handlen går tilbage.
I købeloven er der også indbygget en buffer for sælger, hvor det fremgår at
en ombytning ikke må påføre sælger urimeligt store udgifter.
Under alle omstændigheder er det (censur) træls at stå med en bil med sådan
et problem, men at få en afgørelse i henhold til købeloven vil helt sikkert
kræve at det kommer igenem en domstol.

Prøv at spørge værkstedet om de har kontaktet Opel Danmark for hjælp til at
lokalisere fejlen, hvis ikke, så spørg om de være så venlige *S*
Opel Danmark vil helt sikkert være meget interesseret i at finde fejlen, for
din bil er måske ikke den eneste som har problemet

Kazz

Fra : Christian

Dato : 02-09-06 22:44

"kazz" <kazz@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
for
> din bil er måske ikke den eneste som har problemet

Jeg regner med at jeg skal hente bilen - eller i hvert fald ned til
værkstedet på mandag og så hører jeg jo nok hvad status er der. Der vil jeg
selvfølgelig også forhøre mig om hvad de præcist har forsøgt (herunder om de
har kontatket Opel Danmark). Jeg er ikke på nuværende tidspunkt inde i
overvejelser omkring det her med at lade handlen gå tilbage - jeg tror
egentlig der er lang vej før vi når dertil og det vil sikkert også være et
torvtrækkeri at få det igennem. Men det er frustrerende at skulle på
værksted mellem 1-3 gange om måneden for den samme fejl - og når man træder
ind på værkstedet kan man næsten fornemme deres frustration over at "manden
med Astraen er tilbage" (men den del kan jeg jo i princippet være
ligeglad med). De har dog været yderst flinke på værkstedet hele vejen
igennem. Mit indtryk er at de virkelig gør hvad de kan for at løse
problemet.

Jeg vil bare gerne have en fejlfri bil hvor man kan stole på at der er
bremselys på - om det er en ny bil (det tvivler jeg meget stærkt på) eller
om det er ved at de sætter en elektronikmekanikker på til at gennemgå hele
elektronikken - for min skyld må de også gerne sende den til tyskland hvis
det er det der skal til - jeg er ligeglad - bare fejlen bliver udbedret.

Men ja - jeg må jo nok væbne mig med tålmodighed for det kan vist godt blive
langvarigt.

/Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-09-06 22:59

kazz skriver:

> Opel Danmark vil helt sikkert være meget interesseret i at finde fejlen, for
> din bil er måske ikke den eneste som har problemet

En tidligere kollega døjede med et af de første eksemplarer af netop den
type Astra (for _mange_ år siden) Den var på værksted ca 35 gange i
løbet af det første år, uden at de fandt fejlen. Da garantien udløb, kom
der er brev fra forhandleren og Opel Danmark om at nu fraskrev de sig
enhver fejl og bilen var i orden.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kito

Dato : 03-09-06 07:39

> [...]
> løbet af det første år, uden at de fandt fejlen. Da garantien udløb, kom
> der er brev fra forhandleren og Opel Danmark om at nu fraskrev de sig

Den går ikke, hvis fejlen ikke er fundet og henvendelsen har været i garanti
perioden så gælder garantien stadig.>

Poul

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-06 07:50

Kito skriver:

> Den går ikke, hvis fejlen ikke er fundet og henvendelsen har været i garanti
> perioden så gælder garantien stadig.

"Fejlene".

Opel erklærede bilen fejlfri.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 11:25

Klaus D. Mikkelsen laid this down on his screen :
> Opel erklærede bilen fejlfri.

Det kan de jo ikke gøre hvis bilen ikke er fejlfri...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-06 11:50

Henrik Stidsen skriver:

> Det kan de jo ikke gøre hvis bilen ikke er fejlfri...

Jo, en af tingene var periodisk svigtende motorkraft, ujævn tomgang, for
højt forbrug osv.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 12:55

Klaus D. Mikkelsen used his keyboard to write :

> Jo, en af tingene var periodisk svigtende motorkraft, ujævn tomgang, for
> højt forbrug osv.

Jamen så er den jo heller ikke fejlfri ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-06 15:05

Henrik Stidsen skriver:

> Jamen så er den jo heller ikke fejlfri ?

I følge Opel Danmark så var den.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 15:11

Klaus D. Mikkelsen wrote :

> I følge Opel Danmark så var den.

Så burde de trækkes igennem retten og lære noget andet...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-06 16:34

Henrik Stidsen skriver:

> Så burde de trækkes igennem retten og lære noget andet...

Enig, men manden var så træt af Opel at han solgte lortet i stedet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 16:57

Klaus D. Mikkelsen submitted this idea :

> Enig, men manden var så træt af Opel at han solgte lortet i stedet.

Det kan man måske nok forstå - og hvis værkstedet har erklæret den
fejlfri er man jo ret godt sikret overfor køber.....

Fra : Christian Hansen

Dato : 04-09-06 14:02

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Henrik Stidsen skriver:

> Jo, en af tingene var periodisk svigtende motorkraft, ujævn tomgang, for
> højt forbrug osv.
>

> Klaus

Hvis det er en årgang 98-99 så havde lige nøjagtig den årgang problemer med
styreboxene i en ret udpræget grad.. Den burde være skiftet på kulance..

mvh
Christian Hansen
www.nmweb.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-09-06 22:11

> [...]
> og i princippet er det vel deres ansvar at udbedre denne fejl.
>

> Hvad skal man gøre i sådan en situation ? hvad kan man forlange ?

At de undersøger kablet hvor det bliver bevæget, da bagklappen bliver åbnet
og lukket.
Jeg synes det lugter af et kabel der er beskadiget og gnaver mod stel.

--
mvh Uffe
Ikke længere Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mogens...

Dato : 04-09-06 08:31

"Christian" <cphl@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal man gøre i sådan en situation ?

Jamen det har jeg jo prøvet - at være udsat for noget lignende. Det er
ikke så længe siden, at jeg beskrev, hvorledes forhandlerens ansvar
blev vakt til live.

Værkstedet skal inddrage importørens inspektør, som skal behandle
sagen. Bilen skal om nødvendigt over til importøren, indtil fejlen er
afgørende fundet (gjorde de ved min Toyota). De kan ikke efterføl-
gende fraskrive sig ansvaret, og gør de det alligevel, skal du straks
sende dem et brev.

Hjælper intet af ovenstående, har du en god sag ift. Forbrugerstyrelsen,
selvom TV2 selvfølgelig er et stærkere pressionsmiddel. De elsker den
slags

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-09-06 11:43

Christian wrote:
> [...]
> problemer, men pludselig sprang sikringen igen - og der var ikke bremselys
> på bilen. Så det er åbenbart en irriterende periodisk fejl.

Noget lign. havde vi på vores Citroen Xsara stationcar.
Og efter 10 min på værkstedet havde de fundet fejlen, det var en
ledning i det bundt som går ud til bagklappen som var slidt igennem
så at selve kobberet rørte en gang i mellem stel, og da det var
bremselyset så gik den sikring.
Foreslå dem det.

--
Christian