Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder af nattehimlen...
Fra : Carlsen

Dato : 02-09-06 06:31

Hejsa NG... (ny bruger her)

Jeg har købt et Samsung Pro815, og har taget nogle rigtig gode billeder med
det efterhånden. Jeg leger lidt med at indstille iso, lukketid osv - altså
betjene kameraet manuelt når jeg tager foto - men...: I går ville jeg tage
nogle billeder af nattehimlen, men de blev ikke som jeg gerne ville det, jeg
ændrede på lukketid, blænde og iso, men de blev ikke til noget. Bedste skud
blev iso50, lukketid 15 sek, blænde øhh... lav. Jeg bor i et område der er
forholdsvis mørkt, kun oplyst af nogle mindre lygter på en vej 50 - 100
meter væk.

Er der nogen som har et par fif til optagelse af nattehimlen
(stjerner/Månen)? - hvordan skal kameraet indstilles? Brugte stativ til
optagelserne.

Med venlig hilsen
-LC

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-09-06 06:52

Carlsen skrev:
> [...]
>
> Er der nogen som har et par fif til optagelse af nattehimlen
> (stjerner/Månen)? - hvordan skal kameraet indstilles? Brugte stativ til

"Nat" kan være meget forskellig. Mørk så du ikke kan se dine fødder
eller lys så du kan se træernes farve 50 m. væk. Der kan være ét lys der
er så kraftigt at du må beslutte om det skal være det eller alt det
andet. Og skal det se ud som du så det eller skal man kunne "se det hele".

Du må prøve dig frem, eks. mellemblænde+mellemiso og tid eks. 15
sek-1min-5 min osv, men husk _store_ spring for at skyde dig ind.
Måske har kameraet indstill. for langtidsekspon hvor der tages en
ekstra ekspon?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Carlsen

Dato : 02-09-06 08:30

> Måske har kameraet indstill. for langtidsekspon hvor der tages en
> ekstra ekspon?

Aner det ikke - jeg må lige se i manualen...
-LC

Fra : Jens G

Dato : 02-09-06 08:05

On Sat, 2 Sep 2006 07:30:58 +0200, "Carlsen" <carlsens@webspeed.dk>
wrote:

>Er der nogen som har et par fif til optagelse af nattehimlen
>(stjerner/Månen)? - hvordan skal kameraet indstilles? Brugte stativ til
>optagelserne.

Som Ole Larsen skrev, så skal du forsøge dig frem. Du har jo mulighed
for med det samme nogenlunde at bedømme hvad der er kommet på. Manuel
focus er nok en god ting fra start.

Generelt tror jeg man skal have noget mere brændvidde end de 420mm dit
kamera er født med for at få tingene på nattehimlen til at syne af
noget.

Jeg har et eksempel på et ubeskåret måneskud taget med 450mm
ækvivalent.
http://album.gadesite.dk/displayimage.php?pos=-121
Det er altså ikke meget den gule klat fylder ved den brændviddde. Det
dobbelte ville ikke være for meget. Men så kommer det næste problem
med at månen(eller Jorden) faktisk bevæger sig ret hurtigt, så lange
lukketider er udelukket.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Carlsen

Dato : 02-09-06 08:32

"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

....så kommer det næste problem
> med at månen(eller Jorden) faktisk bevæger sig ret hurtigt, så lange
> lukketider er udelukket.

OK - det vil jeg huske!
-LC

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-09-06 09:42

Carlsen wrote:
> "Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> ...så kommer det næste problem

Månen skal IKKE have lange exponeringstider. Den ligger jo i direkte
sollys, og skal belyses som sådan, selv om homlen omkring den er mørk.
Hvis du par prøvet at se på månen i et teleskop, vil du vide det er
hårdt ved øjnene, de første par minutter.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-09-06 09:45

Carlsen wrote:
> "Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> ...så kommer det næste problem

lige et link til måne billeder:

http://home.hiwaay.net/~krcool/Astro/moon/howtophoto/

Bo //

Fra : Max

Dato : 02-09-06 08:58

Hej

> Generelt tror jeg man skal have noget mere brændvidde end de 420mm dit
> kamera er født med for at få tingene på nattehimlen til at syne af
> noget.

Ja, en tommelfingerregel er at på de gamle 35 mm kameraer gav 100 mm
brændvidde en måne bredde på 1mm på negativet, så 400 mm brænd-
vidde ville give en måne på 4 mm på negativet.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 02-09-06 08:12

Hej Carlsen

> Er der nogen som har et par fif til optagelse af nattehimlen
> (stjerner/Månen)? - hvordan skal kameraet indstilles? Brugte stativ
> til optagelserne.

Husk at nattehimlen ikke er statisk, alting flytter sig med en hastighed
af 15 grader i timen. Månen er en halv grad bred, så den flytter sig
sin egen bredde i løbet af 2 minutter. Men en eksponertingstid på
15 sekunder, ja så bliver stjerne en lang streg på en ottendedel
af månens bredde. Hemligheden ved at fotoigrafere nattehimlen
er at samle masser af lys.

Mvh Max

Fra : Carlsen

Dato : 02-09-06 08:34

....Hemligheden ved at fotoigrafere nattehimlen
> er at samle masser af lys.

....og hvordan skal jeg så stille kameraet (ved godt jeg skal prøve mig frem
med forskellige ting), så det lukker meget lys ind?
-LC

Fra : Max

Dato : 02-09-06 09:02

Hej Carlsen

> ...og hvordan skal jeg så stille kameraet (ved godt jeg skal prøve
> mig frem med forskellige ting), så det lukker meget lys ind?

Helt åben blænde og så en passende eksponeringstid, og
så ska du være sikker på at tingene er i fokus.

Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-09-06 10:14

Carlsen skrev:
> [...]
>
> ...og hvordan skal jeg så stille kameraet (ved godt jeg skal prøve mig frem
> med forskellige ting), så det lukker meget lys ind?

Du har tydeligvis ikke kendskab til lukkertid/blænde, så kort:

Blænden er hullet lyset kommer igennem. Opfat blændetallet som nævneren
i en brøk: Bl. 2 er et større hul end bl. 8. Hullets størrelse bestemmer
mændge lys/tidsenhed.
Tid giver sig selv.
Ergo: Større hul og/eller længere tid giver mere lys. Pas på, der er
aber dabei ved alle ekstremer, men det må du selv læse mere om.
Iso angiver hvor meget der skrues op for forstærkningen af det af
sensoren registrerede: Højere tal, mere forstærkning, mere støj

Fra : Carlsen

Dato : 02-09-06 11:51

> Du har tydeligvis ikke kendskab til lukkertid/blænde, så kort:

Nej, jeg er rimelig "grøn" ud i fotografi - tak for den gode beskrivelse.
-LC

Fra : John Larsson

Dato : 02-09-06 10:59

Bo Bjerre <post@fjernes-sidebanen.dk> writes:

> [...]
>Hvis du par prøvet at se på månen i et teleskop, vil du vide det er
>hårdt ved øjnene, de første par minutter.

Ja, navnlig fuldmånen (og deromkring) er meget lysstærk. Svjh plejer
blænde 2,8 - 1/400 - iso 100 give tilfredsstillende kontaster på selve
måneskiven. Det er dog en fordel at snuppe den ca. halvt fuld, da det
giver fint "aften/morgen"-lys!

John