Kørsel i lejet bus
Fra : Kim Olsen

Dato : 01-09-06 20:49

Jeg har lidt svært ved at gennemskue reglerne for kørsel med lejet bud.

Sagen er at vi er ca 20-25 personer der skal til en koncert, og at vi fælles
vil leje en bus uden fører.

"Chaufføren" har gyldigt kørekort til kat "D" men ikke hvidt og blåt bevis.

Spørgsmålet er så helt enkelt: Må han lovlig køre bussen?

Der er som sådan ikke tale om at "nogen" får betaling for turen, men vi
deles naturligvis om lejeudgiften.

Gerne en henvisning til en lovtekst el. lign.

Man skulle jo nødigt få rodet sig ud i noget snavs

Kim Olsen

Fra : Kim S

Dato : 01-09-06 21:18

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bevis.
>
> Spørgsmålet er så helt enkelt: Må han lovlig køre bussen?

Det bedste må da være, at spørge en udlejer. De må da vide det.

Mvh, Kim

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-09-06 10:55

Kim S skrev:
> Det bedste må da være, at spørge en udlejer. De må da vide det.

Der skal man kigge sig rigtig godt for ved valg af udlejer.

Nogen af dem er kun interesseret i at få deres gamle skrammel udlejet,
hvorfor de er villige til at fortælle folk hvad som helst for at få
penge i kassen.

F.eks. fortælle folk at det er ok at køre langt op i Norge i
udlejningsbus. Det er det ikke. Bussen var i øvrigt så behæftet med fejl
at norsk politi ikke ville se den køre mere på deres veje.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : alexbo

Dato : 01-09-06 21:31

"Kim Olsen" skrev

> Gerne en henvisning til en lovtekst el. lign.

Det bliver el. lign.
http://www.dgi.dk/artikel.aspx?aid=6072

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Olsen

Dato : 01-09-06 22:09

Mange tak, det er jo til at forstå.

Hvorfor så i himlens navn reglerne er forskellige om jeg lejer bussen i by A
eller B virker jo noget mærkeligt.

Men det kan vist lige lade sig gøre at holde sig indenfor reglementet i
dette tilfælde

Kim Olsen

Fra : alexbo

Dato : 02-09-06 09:37

"Kim Olsen" skrev

> [...]
> eller B virker jo noget mærkeligt.
>
> Men det kan vist lige lade sig gøre at holde sig indenfor reglementet i

50 km reglen hænger sammen med fartskriverregler og kørselserfarings-regler.
men det er ikke helt nemt, hverken at forstå eller forklare.

Men hvis nu koncerten foregår 80 km fra jeres hjemsted, kan I leje bussen i
en by midt imellem, så har bussen en aktionsradius der når både jer og
koncerten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-09-06 12:34

> 50 km reglen hænger sammen med fartskriverregler og
> kørselserfarings-regler.
> men det er ikke helt nemt, hverken at forstå eller forklare.

Nu sidder jeg ikke lige med aktuel dokumentation angående ovennævnte, men -
det er jo heller ikke det som er aktuelt i denne sag.

> Men hvis nu koncerten foregår 80 km fra jeres hjemsted, kan I leje bussen
> i en by midt imellem, så har bussen en aktionsradius der når både jer og
> koncerten.

Nu bevæger du dig ud i noget som kan medføre noget snavs.

Han kan ikke lovligt samle 20-25 personer og leje en bus og køre lovligt
nogen som helst steder hen, uanset betaling m.m..

Ved at leje en bus bliver lejer ikke besiddelse af tilladelse til
"erhvervsmæssig personbefording", dette er i dag et ufravigeligt krav, så
godt som al kørsel med bus over 9 personer inkl. føreren er med få
undtagelser "erhvervsmæssig personbefordring".

Læs evt. mit tidligere indlæg.

Eksempel.
Jeg har en 14 personers "minibus", sidste år var jeg med mine børn + 3 andre
børn til cricket stævne i Herníng, vi blev stoppet i en razzia jeg fortalte
betjenten hvad turen gjaldt, betjenten mente at der når jeg kørte med
cricketspillere var der tale om "erhvervsmæssig personbefordring" og skrev
derfor rapport.

En måned senere fik jeg et bødeforlæg på 1000 kr.. Bøden nægtede jeg at
betale og blev jo så naturligvis sendt til domsfældelse, eneste fejl den
gode politimand havde begået var ikke at sikre sig børnenes navne
(identitet). Jeg gik i retten og påstod at det alene var tale familie (børn
& børnebørn samt sigersøn), der blev herefter stille i retten mens anklager
læste i hans papirer, efte kort tid kiggede han på dommeren og sagde, vor
kollega har nok sovet i timen, - vi frafalder tiltalen.

Det er i dag stort set umuligt at leje en bus og bruge den lovligt,
medmindre det er en institution eller forening, der lejer, og da må kun
institutionens/foreningens medlemmer transporteres, ikke noget med
slægtninge/koner/kærster o.s.v.. Eksempelvis kan en gymnastikforening leje
en bus til en specifk tur, men der må kun transporteres foreningens
medlemmer på turen.

--
MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 02-09-06 13:05

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Nu bevæger du dig ud i noget som kan medføre noget snavs.

Det ser sådan ud, på nedenstående link kan man finde reglerne, og de er som
du skriver.
http://www.fstyr.dk/sw22723.asp

Hvis nu koncertdeltagerne er medlem af en forening, f. eks. musikforeningen
af 2/9 2006, så ville det være muligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : spamsen

Dato : 02-09-06 16:13

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message
> Nu bevæger du dig ud i noget som kan medføre noget snavs.
ja! de vilde er de værste..

> [...]
> kort tid kiggede han på dommeren og sagde, vor kollega
> har nok sovet i timen, - vi frafalder tiltalen.
\o/ men hvor er det dog smukt at du har bedrevet at snyde og lyve dig fra
1000,- i bøde :)
og så i en retssal... jubii, og det mener du så hermed ikke kan opfordre
mange andre til bare at skide på loven og lyve hvis det endelig kommer der
til? :)

vh.
Flemming

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-09-06 16:46

"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
..
> [...]
> mange andre til bare at skide på loven og lyve hvis det endelig kommer der

Jeg hverken Sk...r på loven eller snyder. At betjenten ikke gør hans arbejde
korrekt kan ingen vel klandre mig for, ydermere er dette eksempel vel blot
et udtryk for at retsikkerheden ikke er så dårlig endda, tænk dig lige om en
ekstra gang, heldigvis skal anklagede ikke bevise sin uskyld, anklager skal
derimod føre klart bevis i en retssag længere er den ikke.

Så snup du lige en "tudekiks".

--
MVH Hans

Fra : spamsen

Dato : 02-09-06 17:25

> "spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
> .
>>

> Jeg hverken Sk...r på loven eller snyder.
hmm det synes JEG nu ellers at du skrev? DU vidste at man ikke måtte det du
gjorde? du bliver fanget og ved udemærket godt hvad det koster, men undrager
dig ved et påstå (som du jo selv skriver er en stor fed løgn) at det ikke
var sådan det foregik? :)

> At betjenten
> ikke gør hans arbejde korrekt kan ingen vel klandre mig
> for,
det har jeg vist heller ikke gjort? :)

> ydermere er dette eksempel vel blot et udtryk for at
> retsikkerheden ikke er så dårlig endda, tænk dig lige om
> en ekstra gang, heldigvis skal anklagede ikke bevise sin
> uskyld,
det kan der nok godt vises mange sager hvor det ikke er tilfældet.. prøv
sager med skat mod mening mand? du mener så, at fordi de mener din
selvangivelse ikke er rigtig at de ikke sætter et skønnet beløb som du skal
betale? fordi DU ikke kan fremskaffe bevis herfor? :)

> anklager skal derimod føre klart bevis i en
> retssag længere er den ikke.
forklares som hvis du holder kaje, kan de ikke bevise noget?

> Så snup du lige en "tudekiks".
hehe ja det er jo så nemt at mene at andre tuder, trods der er smileys i
sætningerne.. og når man åbenbart kan se at man ikke kan holde presset, må
man lyve, bedrage og denne gang så blive opdaget i at dele kiks ud...

Vh.
Flemming

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-09-06 18:55

> hmm det synes JEG nu ellers at du skrev?

Hvor ??

> DU vidste at man ikke måtte det du gjorde? du bliver fanget og ved
> udemærket godt hvad det koster, men undrager dig ved et påstå (som du jo
> selv skriver er en stor fed løgn) at det ikke var sådan det foregik? :)

Alt hvad den gode betjent skulle have gjort var at kontrollere identiteten
af mine passagerer, når han mente jeg drev "erhvervsmæssig
personbefordring".

Havde betjenten foretaget den kontrol ville han have erfaret at passagerne
var 3 af mine børn + 3 børnebørn og en en svigersøn (børnebørnenes far).
Alle nære familiemedlemmer, hvilket dommeren da også bekræftede, ved
forespørgsel, med hensyn til børnebørnene og deresfar.

> det har jeg vist heller ikke gjort? :)

Hvad er det så du gør.?

> [...]
> selvangivelse ikke er rigtig at de ikke sætter et skønnet beløb som du
> skal betale? fordi DU ikke kan fremskaffe bevis herfor? :)

Ja ja - nu kan der jo også fremfindes mange skattesager hvor sagen fra
anklagers side har været basseret på formodninger, rigtig mange af disse
taber anklagemyndigheden.

> forklares som hvis du holder kaje, kan de ikke bevise noget?

Nej - havde jeg ikke haft lyst til at forklare mig var jeg naturligvis
blevet dømt på anklageskriftet, længere er den ikke.

Men da jeg stod over for betjenten havde han tilsyneladende ikke tid lyst
til høre min argumentation, hvorimod han spurgte til mit arbejde, hvilket
jeg fortalte, hvortil han replicerede, "så bør du da også kende den del af
loven", hilket jeg ikke benægtede over for ham, men - derfra og så til at
begynde at diskutere med ham en kold dag på en rasteplads, ja undskyld, -
det syntes jeg ligesom ikke jeg havde lyst til.

> hehe ja det er jo så nemt at mene at andre tuder, trods der er smileys i
> sætningerne..

Sorry - har først nu set den.

> og når man åbenbart kan se at man ikke kan holde presset,

Hvorfor skulle jeg starte en belæring/diskusion på en rasteplads af en
betjent med mange år i tjenesten, nej - vel.

> må man lyve, bedrage

Hvis jeg var blevet taget i det du postulerer, var jeg nok blevet dømt, mon
ikke ;-/

> og denne gang så blive opdaget i at dele kiks ud...

Ja - for du går ind og kalder mig "løgner og bedrager", uden reelt belæg
herfor, hvilket jo min frifindelse tydeligt taler for. ))

Var jeg derimod blevet taget med "fingrene i honningkrukken" havde du aldrig
hørt om episoden, og jeg havde ikke stillet op i retten, men blot betalt og
set glad ud ;-/

--
MVH Hans

Fra : spamsen

Dato : 03-09-06 03:18

> Ja - for du går ind og kalder mig "løgner og bedrager",
> uden reelt belæg herfor, hvilket jo min frifindelse
> tydeligt taler for. ))
Jeg beklager jeg har opfattet det som du har skrevet... forkert :/
den længere forklaring redegjorde for det.

det gør vi vel :)

vh.
Flemming

Fra : alexbo

Dato : 02-09-06 18:28

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Jeg hverken Sk...r på loven eller snyder. At betjenten ikke gør hans
> arbejde korrekt kan ingen vel klandre mig for,

Nej, lige som hvis kassedamen giver dig for meget tilbage, det er hendes
problem, du kan roligt beholde pengene, hun kan bare passe sit arbejde
ordentligt.

Nu havde det ikke noget med bussagen at gøre, så jeg kommenterede det ikke,
men ligefrem at dele tudekiks ud synes jeg er i overkanten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-09-06 19:04

> Nu havde det ikke noget med bussagen at gøre, så jeg kommenterede det
> ikke,

Nej ikke direkte - men dog med til at synliggøre hvor skarp man i dag
definerer begrebet "erhvervsmæssig personbefordring", det er ikke nok at man
ikke modtager "betaling", hvilket mange tror.

> men ligefrem at dele tudekiks ud synes jeg er i overkanten.

OK - så knækker jeg kiksen og konsumerer selv den ene halvdel ;-//

--
MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-09-06 22:55

spamsen skrev:
> [...]
> mange andre til bare at skide på loven og lyve hvis det endelig kommer der

Vi er da heldigvis ikke kommet så langt at vi er pålagt at bevise vores
egen skyld. Så vil myndighederne noget må de stille med beviserne.
Ellers må de jo nyde at tabe.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-09-06 19:14

> Men hvis nu koncerten foregår 80 km fra jeres hjemsted, kan I leje bussen
> i en by midt imellem, så har bussen en aktionsradius der når både jer og
> koncerten.

Det vil jeg garanteret ikke holde mange skumbananer på Alex.

Da jeg erhvervede kvalifikationsbevis, havde vi en længere debat om denne b
problemeatik. Kørelæreren sagde at der var sket nogle ændringer så der nu
ikke var tale om aktionsradius, men derimod rutens faktiske længe, i
forbindelse med rutekørsel.

Uanset hvordan - hvis jeg lejer en bus med 17 sidder eller mere, skal jeg
have hele gøjemøjet i orden Bus + erhverv + kvalifikationsbeviser, bussen
skal være udstyret med "kontrolur", og der skal være skive i "uret".

--
MVH Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-09-06 19:18

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have hele gøjemøjet i orden Bus + erhverv + kvalifikationsbeviser, bussen
> skal være udstyret med "kontrolur", og der skal være skive i "uret".

PS.:Jeg glemte også lige, - udlejer skal have gyldig tilladelse til at drive
"erhvervmæssig turistkørsel", derudover skal bussen være godkendt til
udlejning uden fører, i modsat fald skal chaufføren være ansat af udlejer.

Ja det er godtnok kringlet.;-///

--
MVH Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 01-09-06 21:41

> [...]
> bevis.
> Spørgsmålet er så helt enkelt: Må han lovlig køre bussen?

Nej sikkert ikke - reglerne er temmeligt indviklede.

Hvis bussen kun kunne indeholde 17 personer så er de ikke nødvendige. Er
bussen til mere end 17personer må den kun køres indenfor 50km af
bussenshjemsted. Så hvis bussens hjemsted, rute og koncert ligger
indenfor 50km skulle det kunne lade sig gøre.

Jeg overvejede det samme i forbindelse med en polterabend for et år
siden - og konstaterede at jeg jeg var nødt til at supplere med
beviserne og at det vil tage to weekender og koster op mod 10000kr. Så
for en enkelt gangs skyld er det billiger med en pro chauffør

via google kan du sikkert også finde reglerne

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-09-06 10:04

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lidt svært ved at gennemskue reglerne for kørsel med lejet bud.

Kan jeg godt forstå.

> Sagen er at vi er ca 20-25 personer der skal til en koncert, og at vi
> fælles
> vil leje en bus uden fører.

Hvis i er en forening, ja - elllers nej. Og da kun foreningens medlemmer,
ikke noget med kærester o.s.v..

> "Chaufføren" har gyldigt kørekort til kat "D" men ikke hvidt og blåt
> bevis.
>
> Spørgsmålet er så helt enkelt: Må han lovlig køre bussen?

Så kan han ikke lovligt føre bussen.

Bus over 17 personer skal føres af person med kvalifikationsbeviser, eneste
undtagelse, - bus i rute på mindre end 50 km..

> Der er som sådan ikke tale om at "nogen" får betaling for turen, men vi
> deles naturligvis om lejeudgiften.

Uanset betaling eller ikke, kommer det ind under kategorien "erhvervsmæssig
personbefordring", og er ikke lovlig uden gylding vognmandstilladelse.

Jeg har selv minibus, jeg må - hvis loven skal holdes, ikke tage naboens
børn med til skolen, kun "nærmeste familie".

> Gerne en henvisning til en lovtekst el. lign.

Google er din ven.

> Man skulle jo nødigt få rodet sig ud i noget snavs

Så lad være med at forsøge.

--
MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 02-09-06 11:15

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Bus over 17 personer skal føres af person med kvalifikationsbeviser,
> eneste undtagelse, - bus i rute på mindre end 50 km..

Bus i rute er kørsel med betalende passagerer, og kræver
kvalifikationsbeviser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Olsen

Dato : 02-09-06 22:09

Ja føj for en gang regler.

Vi vælger da bare to 14 personers busser, så skulle sagen vist være helt ok.
Selvom tanken med dannelse af "musikhørerforeningen af 1.9.2006" var
tillokkende

Kim Olsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-09-06 08:52

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Ja føj for en gang regler.

Ja - og de er lavet for at beskytte busvognmændene.

> Vi vælger da bare to 14 personers busser, så skulle sagen vist være helt
> ok.

Nej - hvis du lejer, skal der være tale om transport af nærmeste familie.

> Selvom tanken med dannelse af "musikhørerforeningen af 1.9.2006" var
> tillokkende

Den går heller ikke, medmindre i opretter "musikhørerforeningen af 1.9.2006"
med hele gøjemøjet vedtægter og formålsparagraffer, og de må ikke alene
tilgodese bustransport til diverse koncerter.

Undskyld at jeg er sådan en lyseslukker.

--
MVH Hans