Dæk + fælge Jumpy ?
Fra : Søren Jacobsen

Dato : 01-09-06 18:23

Hejsa
Hvilke bilmærker passer fælge med en Citroen Jumpy
og et tillægs ?
hvis jeg vil have bredere dæk, har iøjblikket 205x65x15.......
hvis jeg nu skulle have 16" på hvilken dæk str skal der så til for at det
ikke ændre såmegt på optræk/top hastighed
vil gerne have mere tophastighed med helst ikke mere optræk...

Mvh Søren

Fra : Bo Velschow

Dato : 01-09-06 18:56

"Søren Jacobsen" <fsgbooking@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Hvilke bilmærker passer fælge med en Citroen Jumpy

Kig hér http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/faelge/Boltcirkel.htm, og gå i
gang med at sammenligne på tværs af bilmærkerne

Bl.a. http://www.miata.net/garage/tirecalc.html og
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_daek/tabellen.htm kan hjælpe dig.

> ikke ændre såmegt på optræk/top hastighed

Nu er der jo flere ting, der påvirker accelerationsevne og tophastighed, når
vi snakker dæk: Jo bredere dæk, jo større vindmodstand - dvs. jo langsommere
acceleration/lavere tophastighed. Derudover - hvilket er nok så væsentligt -
påvirker dækkets rullemodstand i høj grad også disse 2 størrelser. FDM/ADACs
dæktest kan hjælpe dig hér - men som altid vil et givet dæk være et
kompromis mellem køreegenskaber, rullemodstand, slidstyrke, støj mv., så
måske kan du finde et dæk, som giver dig 2 km/t mere på toppen, på
bekostning af en elendig slidstyrke og forfærdelige køreegenskaber (for nu
at sætte sagen lidt på spidsen).

> vil gerne have mere tophastighed med helst ikke mere optræk...

Der er nok ikke så meget at komme efter, når det kommer til stykket - men
den er jo trods alt heller ikke nogen Sprinter )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge