Tekniske specifikationer: Reel eller Speed~
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-09-06 15:50

Hej Ng

Når man ser på en bils specifikationer på diverse brochurer og på
bilforhandleres hjemmesider, er den opgivede topfart på bilen reelle km/t
(GPS) eller "speedometer" km/t?

Mvh

Emil

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-06 15:54

In article <44f848ae$0$75030$14726298@news.sunsite.dk>,
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote:

> Hej Ng
>
> Når man ser på en bils specifikationer på diverse brochurer og på
> bilforhandleres hjemmesider, er den opgivede topfart på bilen reelle km/t
> (GPS) eller "speedometer" km/t?

Speedometer.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-09-06 16:04

Den Fri, 01 Sep 2006 16:54:01 +0200 sendte "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> følgende røgsignaler:

>Speedometer.

Så tror jeg at Hyundai underspiller rollen lidt, for jeg har da være
oppe på 170 km/t (speedo) i min Getz 1,3....Og der var stadig kræfter
tilbage.
Og den er opgivet til 164 km/t.

Hvis jeg skulle få en god dag, må jeg hellere prøve og se hvad den
siger....

--
- The final countdown of this sad life has begun -
33-34 år....var det virkelig det hele?

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-09-06 16:13

On Fri, 01 Sep 2006 16:54:01 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Speedometer.

Reele!

Alt andet ville være snyd.
Vores er opgivet til 186. Den render reelt et sted mellem 185 og 195,
målt med GPS
På speedometeret ser det noget anderledes ud :)

/Kent Glerup

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-06 16:41

In article <hdjgf295okcg9tip3n83h92lm5v79hp4u1@4ax.com>,
Kent Glerup <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote:

> [...]
> målt med GPS
> På speedometeret ser det noget anderledes ud :)

Alle de biler jeg har haft, har bogen båret præg af speedmometer
målinger.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-09-06 17:21

On Fri, 01 Sep 2006 17:40:41 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Alle de biler jeg har haft, har bogen båret præg af speedmometer
>målinger.

Det var da sørgeligt..
Det er jo ligesom at købe en 300 grams bøf, og få 250g. Rent fup.

Personligt har jeg da moret mig over at se "210" på speedometeret, vel
vidende at den kun har kørt knap 200. :)
Det kunne være man skulle hæve omdrejningsbegrænseren lidt!

/Kent Glerup

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-06 18:13

In article <19ngf212arg9nkq9f6bqk5p5e7jjh0nm04@4ax.com>,
Kent Glerup <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote:

> Det var da sørgeligt..

Ja...

> Det er jo ligesom at købe en 300 grams bøf, og få 250g. Rent fup.

Citroën ZX 2,0i.. opgivet 202km/t.. stort set ikke en dag over 200-205
på speedo.

SAAB 9000 2,3 lavtrykker... opgivet 225km/t.. ikke en dag over 225km/t
på speedo.

Og så havde jeg en ZX 1,4 samt en Fiesta 1,0 hvor speedo stemte meget
godt overens med bogen. Jeg husker ikke talene men jeg husker mindet :)

> Personligt har jeg da moret mig over at se "210" på speedometeret, vel
> vidende at den kun har kørt knap 200. :)

Det er dælme også noget af en fejlvisning du har der da...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-09-06 18:18

On Fri, 01 Sep 2006 19:13:12 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>godt overens med bogen. Jeg husker ikke talene men jeg husker mindet :)

>Det er dælme også noget af en fejlvisning du har der da...

En fejlvisning på ca. 15 km/t ved næsten 200 km/t er absolut ikke
usædvanligt!
Mine forældres hedengangne Kadett E 1,3S Kunne smide speedometeret op
på 190. Målt med stopur gik den 165....

Men de lyder da lidt opreklamerede de dyrlæge øser

/Kent Glerup

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-06 18:28

In article <pmqgf25lgu7nsbunvv89ut90hgj0rk878m@4ax.com>,
Kent Glerup <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote:

> En fejlvisning på ca. 15 km/t ved næsten 200 km/t er absolut ikke
> usædvanligt!

Så er jeg da glad for min kun viser 5 forkert ved 200.. og 7 ved 255..

> Mine forældres hedengangne Kadett E 1,3S Kunne smide speedometeret op
> på 190. Målt med stopur gik den 165....

Hvis målingen passer... vildt!!

> Men de lyder da lidt opreklamerede de dyrlæge øser

Sjovt det siger folk altid.. misundelse er en grim ting

Jeg forklarer nu bare hvordan det hænger sammen i min verden - enhver
der er i tvivl er velkommen til at se ved selvsyn :) Har da haft
adskillige kolleger som måtte bide i det sure æble og acceptere at
"dyrlægevognen" var som jeg fortalte...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : spamsen

Dato : 01-09-06 21:02

Hej,
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in
message news:martinlj-6B5F55.19274901092006@sunsite.dk

> Så er jeg da glad for min kun viser 5 forkert ved 200..
> og 7 ved 255..
det gør min gamle skramcedes også, dog kan den ikke rende mere end
233gps/240speedo, og mener jeg vi fandt ud af at det var ved 160speedo at
den begyndte på de 7 frem for de 5 :)
men skægt nok i hæftet der fulgte med bilen står der vist ikke mere end
218kmt.. så det er da ok klaret af en gammel 124 med 16år på rørhalen..
og de mercere jeg har set/kørt i har alle stoppet ved 260 på speedo(uden at
være AMG eller andre "tunere")
altså deres gentlemens club agreement eller hvad de nu kalder det siger
250km/t (som nok er den rigtige..) altså via gps måleudtyr.

jamn tæløk :)

vh.
Flemming

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-09-06 23:00

On Fri, 01 Sep 2006 19:27:49 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Så er jeg da glad for min kun viser 5 forkert ved 200.. og 7 ved 255..

>Hvis målingen passer... vildt!!

Det var målt over en rigtig lang strækning, endda flere gange. Det
passede desværre alt for godt. Men det forklarer nok også nogle af de
rosenrøde historier om Kadett 1,3'ere som løber tæt på 200

>Sjovt det siger folk altid.. misundelse er en grim ting

He he :)
Har nu aldrig haft noget imod Saab. Hvis deres udbud og min pengepung
engang taler samme sprog, ku' jeg da sagtens hoppe i noget 9-5 stc.
agtigt noget!

/Kent Glerup

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-06 04:17

In article <75bhf218v7b0ekv0p9q37vud9ts8dulfjc@4ax.com>,
> [...]

> passede desværre alt for godt. Men det forklarer nok også nogle af de
> rosenrøde historier om Kadett 1,3'ere som løber tæt på 200

Hehe ja :)

> Har nu aldrig haft noget imod Saab. Hvis deres udbud og min pengepung
> engang taler samme sprog, ku' jeg da sagtens hoppe i noget 9-5 stc.
> agtigt noget!

Kan godt følge dig..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-09-06 19:35

> Det var da sørgeligt..
> Det er jo ligesom at købe en 300 grams bøf, og få 250g. Rent fup.

Præcist, det var det jeg frygtede! Har bestilt (og får den om 1 måned) en
bil som har 180 km/t opgivet som topfart. Så er det nok snarere 165 km/t den
reelt kan køre :(

Tak for info alle!

Mvh

Emil
Skifter 2.0 Xantia Weekend Aut. ud med en ordinær 1.3 Colt om ca 1 måned

Fra : Brian

Dato : 01-09-06 20:23

Emil Jensen [2100] skrev:

> Præcist, det var det jeg frygtede! Har bestilt (og får den om 1
> måned) en bil som har 180 km/t opgivet som topfart. Så er det nok
> snarere 165 km/t den reelt kan køre :(

Alle andre end Martin siger jo, at det er den reele topfart der er opgivet.

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-06 20:52

> [...]
> bil som har 180 km/t opgivet som topfart. Så er det nok snarere 165 km/t

Opgivet hastighed er sikkert med nogle standard stålfælge og smalle dæk, at
du så måske køber nogle brede alubasser/dæk, det er en anden sag. Og det må
være tilfældet, for ellers har alle de biler jeg har kørt været over opgivet
hastighed, ALLE!

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-09-06 23:02

On Fri, 1 Sep 2006 20:34:40 +0200, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

>Præcist, det var det jeg frygtede! Har bestilt (og får den om 1 måned) en
>bil som har 180 km/t opgivet som topfart. Så er det nok snarere 165 km/t den
>reelt kan køre :(

Tror du misforstår hvad jeg beskriver.

Fabia'en er opgivet til 186. Ifølge GPS går den omkring 190-193, målt
over en jævn strækning. Så den overholder sine opgivelser.
At speedometeret så viser lidt over 200 i situationen, er jo så lidt
irrelevant.

/Kent Glerup

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-09-06 20:37

> [...]
> over en jævn strækning. Så den overholder sine opgivelser.
> At speedometeret så viser lidt over 200 i situationen, er jo så lidt

Ok... Jeg venter og ser når jeg har fået min bil, og tilkørt den lidt
først...

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 17:18

> Alle de biler jeg har haft, har bogen båret præg af speedmometer
> målinger.

Dine biler er vist ogaa lidt specielle.

Hilsen Hans Marlgren

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:88.2.136.24)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-06 18:10

In article <002101c6cde2$3fb53120$76ba0751@autoatlas.local>,
<Hans Marlgren> wrote:

> Dine biler er vist ogaa lidt specielle.

Noh...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 17:17

> Speedometer.

Det er da forkert. Opgivelser er relle hastigheder. Taenk ellers hvor meget
juridisk ballade det ville give.

(Har du nogensinde set en almindelig Saab 2,3 turbo, der er opgivet til 267 km/t.
Ha-ha.)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-06 18:09

In article <002001c6cde2$0070e720$76ba0751@autoatlas.local>,
<Hans Marlgren> wrote:

> Det er da forkert.

Okay :)

> (Har du nogensinde set en almindelig Saab 2,3 turbo, der er opgivet til 267
> km/t.
> Ha-ha.)

LOL :)

Min er nu heller ikke almindelig...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 16:29

On Fri, 1 Sep 2006 16:50:24 +0200, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

>Hej Ng
>
>Når man ser på en bils specifikationer på diverse brochurer og på
>bilforhandleres hjemmesider, er den opgivede topfart på bilen reelle km/t
>(GPS) eller "speedometer" km/t?

Det er ægte km/t - noget andet er så, hvilke forhold de er målt under.
Jeg har endnu til gode at få en bil, der ikke kunne trække
speedometeret forbi den opgivne topfart (at de sikkert har vist for
meget er en helt anden sag).
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-06 16:35

> Når man ser på en bils specifikationer på diverse brochurer og på
> bilforhandleres hjemmesider, er den opgivede topfart på bilen reelle km/t
> (GPS) eller "speedometer" km/t?

På min fabia er det reel hastighed, for på speedo render den over den
hastighed som er opgivet i brugsforvirringen.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Bo Velschow

Dato : 01-09-06 19:01

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ng
>
> Når man ser på en bils specifikationer på diverse brochurer og på
> bilforhandleres hjemmesider, er den opgivede topfart på bilen reelle km/t
> (GPS) eller "speedometer" km/t?

Vil klart sige reelle! Min Mazda6 er sat til 209 km/t på toppen - men hér i
sommer var den da ved flere lejligheder oppe på >220 km/t på speedometeret
(hvilket passer meget godt med en fejlvisning som ved andre hastigheder er
fundet til ~5%).

Jeg erindrer da også, at jeg havde min gamle Mondeo oppe på ~210 km/t på
speedo - og dens tophastighed var vist ikke meget mere end 191 km/t eller
deromkring...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 03-09-06 10:16

> [...]
>
> Når man ser på en bils specifikationer på diverse brochurer og på
> bilforhandleres hjemmesider, er den opgivede topfart på bilen reelle km/t

Der har jeg noget TOTALT mystisk med min BMW. iflg. bogen skal den kunne
køre 245km/t, men den render speedometret ud (260) og så står GPS på præcis
250, og der holder bilen op med at trække. Der er 1500 rpm tilbage i 6 gear,
men i 5 gear rammer den omdrejningsbegrænseren.

--
-M
'05 BMW 325i E90

Fra : spamsen

Dato : 03-09-06 13:33

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> wrote in
message news:44fa9d58$0$20303$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> [...]
> bilen op med at trække. Der er 1500 rpm tilbage i 6 gear,
> men i 5 gear rammer den omdrejningsbegrænseren.
nice :) så kan den jo også køre 245km/t.
gad vide hvad sådan en kan rende hvis man piller plumben? :)

vh.
Flemming

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 06-09-06 19:49

"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse

> gad vide hvad sådan en kan rende hvis man piller plumben? :)

Tjaa.. det finder jeg vel aldrig ud af :)

--
-M
'06 BMW 325Ci E92

Fra : TDN

Dato : 03-09-06 15:12

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> præcis 250, og der holder bilen op med at trække. Der er 1500 rpm tilbage
> i 6 gear, men i 5 gear rammer den omdrejningsbegrænseren.

Det er da ikke mystisk, den er omfattet af den frivillige 250 km/t grænse og
dermed begrænset. På en god dag kan en bil godt køre lidt over det den
opgivet til, derfor har de begrænset den. Jeg ved så ikke hvor den måler de
250, men det er jo ikke speedometeret som sjældent er helt præcist, måske på
omdrejningerne. Prøv evt. at gange omdr. tallet ved 250 km/t med din gearing
i højste gear og se om det passer.

Mvh
Thomas

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 04-09-06 19:07

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske på omdrejningerne. Prøv evt. at gange omdr. tallet ved 250 km/t med
> din gearing i højste gear og se om det passer.

Den render 250 hver gang jeg beder den om det. - Lad os nu se om det er det
samme med den ny.

--
-M
'05 BMW 325i E90 ('06 BMW 325Ci E92 fr.o.m. uge 42)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-09-06 17:46

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in

> Når man ser på en bils specifikationer på diverse brochurer og på
> bilforhandleres hjemmesider, er den opgivede topfart på bilen reelle
> km/t (GPS) eller "speedometer" km/t?

Det er i høj grad bilfabrikantens opfattelse af hvor hurtig bilen kan køre.
Hverken mere eller mindre. Nogle fabrikanters opfattelse er så mere i
overensstemmelse med virkeligheden, end andres.

Mest berygtet er nok den første Vector W2's topfart. Den var opgivet til +
380 km/t, men dens godt 600 hk næppe kunnet tvinge den højere end 320 km/t.
I virkeligheden var der ingen der turde køre mere end 200 km/t i bæstet,
pga. dens aerodynamiske egenskaber der var nært beslægtet med en
flyvemaskine.

Generelt gælder dog at man godt kan regne med fabriksopgivelser idag.