Betting, sportbook
Fra : Svennemand

Dato : 01-09-06 13:24

Hmm. Overskriften lyder næsten som spam, men det er det nu ikke. Jeg
vil ikke reklamere for noget. Jeg vil derimod lige skrive lidt om nogle
ting, jeg har fundet ud af om sportbetting.

Spiller man f.eks. på, hvem der vinder en baseball kamp, vil man
måske kunne få flg. odds:

Hold A: 1.90 , Hold B: 1.90 . Dvs. at bookmakeren regner med at få
lige mange spil på hvert udfald, og derfor har de lige odds.
Bookmakeren regner altså med, at frekvensen af spil på Hold A f(A) =
0,5 og frekvensen af spil på hold B f(B)= 0,50. For at udregne
oddsene, bruge bookmakeren formel Odds(A) = 1/f(A) * T, hvor T er
tilbagebetalingsprocenten. Det er jo klart, at bookmakeren beholder
nogle af pengene, ellers var der ingen forretning i det. Når det
drejer sig om baseball betting på nettet, har jeg ved en lille
undersøgelse konstateret, at typisk T = 0,95, dvs. at bookmakeren
beholder 5%. Man kan selv udregne T ud fra odds på flg. måde:

T (1/f(A) + 1/(f(B)) = Odds(A) + Odds(B) => 1/T = 1/Odds(A) +
1/Odds(B)
idet vi jo må antage, at f(A) + f(B) = 1.

Det er nemt at generalisere denne formel til spil med flere end to
udfald, f.eks. 1x2.

Jeg har så lige været inde på Dansk Spils hjemmeside og chekke deres
foldboldsodds på "den lange":

F.eks.kamp nr. 239 havde odds (3,00 3,05 2,05) ... det giver T=0,87
Kamp nr. 247 havde odds (1,45 3,40 6,00) det giver også T=0,87

Dansk spil (som tidligere var tipstjenesten) er altså noget mere
grådig end min baseball bookie, da de vil have 13% i fortjeneste for
at tage imod et væddemål.

Nå, men det var indledende snak. Nu kommer det, jeg egentlig ville ud
med. Dansk spil og andre bookmakere giver mulighed for at man
kombinerer sine væddemål, så man spiller på to (eller flere)
uafhængige spil. Herved kan man få en større gevinst, fordi oddsene
forbedres. Hvis du f.eks. vil kombinere et væddemål på 1 i kamp 239
med et 2-tal i kamp 247, får du odds, der er produktet af de
individuelle odds, dvs. 3,00 x 6,00 = 18,00. Det lyder jo meget godt.
MEN DET ER DET IKKE! Dansk spil snyder dig nemlig, uden at du måske er
klar over det. Som vi så ovenfor, var tilbage betalingen T=0,87 på
begge bets. Men på det kombinerede bet, er T indregnet to gange.
Tilbagebetalingen på kombinationen T_2 = T^2 = 0,87^2 = 0,7569. Med
andre ord vil Dansk Spil nu pludselig gerne tjene mere end 24% på dit
spil, uden at de har gjort opmærksom på det. Det er vildledning.
Kombinerer du flere væddemål end to bliver det selvfølgelig bare
endnu værre. Lad dig ikke snyde, og hold dig fra kombinerede bets,
hvis du better på nettet. Jeg er endnu ikke stødt på en bookmaker,
der lader folk kombinere bets på en fair måde, dvs. med samme
tilbagebetaling som enkelte bets. Ovenstående kombinerede bet burde
f.eks. have være tilbudt til odds 20,69 i stedet for 18,00, hvis
tilbagebetalingen skulle have være 0,87. Så så længe Dansk Spil
ikke behandler vi spilleglade kunder hæderligt, så lad dette være en
advarsel, så du har mulighed for at undgå snyderiet.

Svennemand

Fra : Michael Berg

Dato : 01-09-06 20:30

Hvis du mener at du vil have bedre odds på de individuelle kampe hvis du
spiller i kombinationer, så tror jeg ikke du finder en bookmaker der vil
være med på den.

Jeg kunne i så fald spille 11 hos bookmaker 1, 1x hos bookmaker 2 og 12 hos
bookmaker 3, og dermed få en situation hvor jeg kunne få bedre odds på den
første kamp uden nogen form for betaling til bookmakeren, og uden nogen
risiko på kamp nr. 2 (kamp 2 skulle jeg jo også få til "bedre" odds ifølge
dine ønsker). Hvorfor skulle jeg som bookmaker give dig en gratis frokost?

Det er da rigtigt at der er indbygget bookmaker profit i hvert enkelt bet,
men jeg synes ikke det giver mening at sammenligne tingene på den måde du
gør.

Mvh Michael

Fra : John Larsson

Dato : 01-09-06 21:33

"Svennemand" <svennemand@gmail.com> writes:
>Dansk spil (som tidligere var tipstjenesten) er altså noget mere
>grådig end min baseball bookie, da de vil have 13% i fortjeneste for
>at tage imod et væddemål.

Så skal du endda tænke på at Tipstjenesten for nogle få år siden ikke gav
mere end totalt ca 0,8 (jeg lægger hellere de inverterede enkeltodds
sammen, altså 1,24-1,25) , de udenlandske konkurrenter gav 0,92-0,94 (ca
1,08 inverteret)!

John