Tip til at regne med enheder
Fra : eksamor

Dato : 01-09-06 12:19

Hejsa er der nogen som kender nogle gode tommelfinger regler til at
regne med enheder. Fx

10000 km/3.9 * 10^7 m/sec

tælleren har enheden km men nævneren har meter i sekundet. For at
udregne dette er det vel nødvendigt at både tæller og nævner enten
er i meter eller km. Altså:

10000 km/3.9 * 10^4 km/sec = 0.25 sekunder.

Et andet eksempel:

0.04 sec * 5 m/sec

Hastighed gange med tid - giver det nogen mening? Og hvordan gør man
det nemt for sig selv med at se hvilke enheder der kommer udad det?

Hvis der er nogen sider med en mere generel gennemgang af hvordan man
regner med enheder er jeg meget interesseret

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 01-09-06 12:25

>10000 km/3.9 * 10^7 m/sec
>tælleren har enheden km men nævneren har meter i sekundet. For at
>udregne dette er det vel nødvendigt at både tæller og nævner enten
>er i meter eller km. Altså:

Det er ikke nødvendigt at angive dem begge som meterr. km er bare 1000
meter, men det kan da se mere ordentligt ud, men det er dit eget valg om du
vil skrive 10.000 km eller 10.000.000 m eller 1E+7 m eller 1*10^7 m eller
noget andet.

>0.04 sec * 5 m/sec
>Hastighed gange med tid - giver det nogen mening? Og hvordan gør man
>det nemt for sig selv med at se hvilke enheder der kommer udad det?

Ja. Det kaldes distance. Du vil få 0,2m. Ganger du s med m/s, så får du
naturligvis m. Ligesom du får 7 hvis du ganger 5 med 7/5.

Kender ingen, men det er generelt ikke et problem. Dividerer du m med s, så
får du m/s som er en hastighed. Dividerer du m/s med s, så får du m/s/s
eller m/s^2 som er en acceleration.

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-09-06 13:02

Scripsit "eksamor" <eksamor@yahoo.com>

> 0.04 sec * 5 m/sec

> Hastighed gange med tid - giver det nogen mening? Og hvordan gør man
> det nemt for sig selv med at se hvilke enheder der kommer udad det?

Betragt hver grundenhed som en ubekendt. Hvis du skal reducere

0,04 x * 5 y/x

har du ingen problemer med at se at svaret er 0,2 y, vel?
Det er præcis det samme hvis der står "sekund" i stedet for
"x" og "meter" i stedet for "y".

--
Henning Makholm "The man who catches a meniningococcus is in
considerably less danger for his life, even without

Fra : Ole Laursen

Dato : 01-09-06 15:58

"eksamor" <eksamor@yahoo.com> writes:

> tælleren har enheden km men nævneren har meter i sekundet. For at
> udregne dette er det vel nødvendigt at både tæller og nævner enten
> er i meter eller km. Altså:
>
> 10000 km/3.9 * 10^4 km/sec = 0.25 sekunder.

Præfikserne kan du klare ved at omsætte dem slavisk til tal. F.eks.
bliver kilo til "ganget med 1000": 10 km = 10 * 1000 m. Og milli til
"divideret med tusind": 10 mm = 10 * 1/1000 m = 1/100 m = 1 cm.

Det kan især være en fordel ved enheder i højere dimension, f.eks.
kvadratkilometer eller kubikmillimeter. Man skal bare huske at
præfikset i højere dimensioner også bliver opløftet, f.eks. 1 km^2 =
1 (km)^2 = 1 * (1000 m)^2 = 1 * 1000 * 1000 m^2 = 1000000 m^2.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Leif Neland

Dato : 02-09-06 15:04

eksamor wrote:
> [...]
>
> Hvis der er nogen sider med en mere generel gennemgang af hvordan man
> regner med enheder er jeg meget interesseret

Google er som ofte set din ven.

Hvis du søger på 10000 km/( 3.9 * 10^4 km/sec)
http://www.google.dk/search?hl=da&q=10000+km%2F%28+3.9+*+10%5E4+km%2Fsec%29&meta=

får du netop svaret (10 000 km) / (3.9 * (10^4) (km / sec)) = 0.256410256
seconds

Man kan få sjove resultater, hvis man siger i hvilken enhed, man vil have
svaret:

20 miles / gallon in mm^2

Så får man svaret 0.117607292 mm^2

Svarende til at køretøjet optager brændstoffet fra en stråle på 0.11 mm^2,
den samler op i en tragt, når den kører fremad.

Man kan også tage valuta med i beregningen:

(3 USD/gallon) /(20 miles / gallon) in DKK/km
= 0.54277395 Danish kroner / km

Hvis enheden, man ønsker, ikke giver mening, laver google bare en almindelig
søgning.

Leif