Biobenzin - nej tak!
Fra : Henrik B.

Dato : 01-09-06 07:11

Biobenzin sviner luften til

Svenske forskere har afsløret, at biobenzin i virkeligheden er
en tikkende miljøbombe. Den skaber mere farlig ozon end almindelig benzin

/ritzau/ - 07:57 - 01. sep. 2006

Biobenzin har svært ved at leve op til sit navn. Biler, som
kører på biobenzin, sviner mere end biler på almindelig benzin. Det har
svenske forskere fundet ud af, skriver Ingeniøren.

Problemet opstår, fordi biobenzinen, der indeholder ætanol,
fordamper fra bilernes brændstofsystem og omdannes til sundhedsskadelig ozon
ved jordoverfladen.

Ifølge de svenske forskere er forureningen af de farlige
kulbrinter steget med næsten en femtedel på grund af biobenzinen. Og
benzindampene fra biobenzin er markant højere end EU's grænseværdier.

I Danmark er Statoil alene om at sælge Bio95, der i dag udgør 11
procent af al solgt benzin.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-09-06 07:51

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:44f7cf06$0$156

> Problemet opstår, fordi biobenzinen, der indeholder ætanol,
> fordamper fra bilernes brændstofsystem og omdannes til sundhedsskadelig
> ozon ved jordoverfladen.

Så er problemet ikke benzinen, men bilerne som bruger den. Back to business
;).

Fra : Lars Nordholt

Dato : 01-09-06 14:06

Hæhæ, godt argument ;)

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-09-06 14:22

"Lars Nordholt" <mailno_Spam_bette@compu.dk> writes:

> Hæhæ, godt argument ;)

...og 10 mod 1 på at journalisten ikke kender forskel på E85 og Bio95.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-09-06 14:51

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> ..og 10 mod 1 på at journalisten ikke kender forskel på E85 og Bio95.

Er der forresten nogen der ved hvad originalhistorien er? Motorsiden
hos DN.se har en artikel fra 24. nov 2005(!) som har fået på puklen
her:

http://www.etanol.nu/dokument/KommentarKTH.pdf#search=%22E85%20ozon%22

(hvilket selvfølgelig er et partsindlæg).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-09-06 16:38

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> ..og 10 mod 1 på at journalisten ikke kender forskel på E85 og Bio95.

Sikkert ikke, men uvidenhed har aldrig forhindret en publicering af noget
;). Jeg er sikker på Biobenz, E85, Bio95, samlet forurener mindre end ren
benz- især hvis laves på noget som ellers var "spild", på affald direkte
eller planter dyrket på braklagt jord etc... . Ellers kan man køre LPG,
autogas, det er et "hit" i D. og NL., hvor det tidl. ikke var til at
opdrive, den gang det var udbredt i DK... .

Fra : Kim H.

Dato : 02-09-06 10:07

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> eller planter dyrket på braklagt jord etc... . Ellers kan man køre LPG,

"Planter dyrket på braklagt jord" . . . . den må du vist lige forklare )

Kim

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-09-06 12:28

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Planter dyrket på braklagt jord" . . . . den må du vist lige forklare
> )

Det er betegnelsen for jord som ikke må tilsås med noget som bidrager til
EU´s overskuds lagre. Landmænd får penge for at lade være med at dyrke deres
jord, blot at tilså den med fx. raps som optager den kvælstof som ellers
ville blive udvasket m. de følger det nu har.

Fra : Kim H.

Dato : 02-09-06 14:55

> [...]
> deres jord, blot at tilså den med fx. raps som optager den kvælstof som
> ellers ville blive udvasket m. de følger det nu har.

ehh, hvis du dyrker noget på en jord er jorden vel ikke braklagt?

Kim

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-09-06 20:08

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:44f98d3e$0$920

> ehh, hvis du dyrker noget på en jord er jorden vel ikke braklagt?

Ifht. EU er den, det er dem som vil have braklagt jord, og betaler for det
;). Vi vil have afgrøder der til at opsuge næringsstoffer, så de ikke havner
i vore vande, hint; iltsvind.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-09-06 22:50

Kim H. skrev:
> ehh, hvis du dyrker noget på en jord er jorden vel ikke braklagt?

Ved ikke om det er lavet om, men det har da været sådan at en mark der
fik braklægningsstøtte ikke måtte bruges til noget der gav nogen som
helst form for indtægt.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-09-06 16:35

"Kim H." <futtown@hotmail.com> writes:

> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse

> "Planter dyrket på braklagt jord" . . . . den må du vist lige forklare )

Ahem, gider du lige enten inkludere noget jeg faktisk har skrevet,
eller også stryge mit navn....

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 17:41

Hvad er det du har skrevet som du ikke har skrevet?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-09-06 20:43

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> Hvad er det du har skrevet som du ikke har skrevet?

Ikke noget.... $;^{)>

Fra : Kim H.

Dato : 02-09-06 20:11

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Ahem, gider du lige enten inkludere noget jeg faktisk har skrevet,
> eller også stryge mit navn....

Ja sorry, der fik jeg ikke lige klippet nok væk, det er ikke dig der mener,
man kan dyrke noget på en braklagt jord.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 15:32

> Problemet opstår, fordi biobenzinen, der indeholder ætanol,
> fordamper fra bilernes brændstofsystem og omdannes til sundhedsskadelig
> ozon ved jordoverfladen.

Æhhh, "fordamper"???
Hvis ikke brændstofsystemet i min bil var lukket, så ville benzinen da også
fordampe

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-09-06 23:15

Tom wrote:

> Æhhh, "fordamper"???
> Hvis ikke brændstofsystemet i min bil var lukket, så ville benzinen
> da også fordampe

Ætanol har et højere damptryk (dvs. at det nemmere fordamper) end
gennemsnittet af den resterende benzin.

Mvh. Uffe Ravn