Hvad siger i til bilbasen.dk leder i dag?
Fra : Klaus G.

Dato : 25-08-06 16:27

Hej.

Hvad synes i om den? Jeg må nok indrømme at manden har lidt ret i det han
skriver. Unge mennesker er sindsyge billister uanset hvad der er sket,
hvorimod ældre billister, der er det bare synd for dem hvis de køre galt.

Jeg ved ikke om det er Hr. Selleri og hans organisation vi skal takke for
denne Hertz af unge billister, eller sladderaviserne.

http://www.bilbasen.dk/nyhedsbrev/leder.asp?id=21

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : BJ

Dato : 25-08-06 16:33

KLIP

> Hvad synes i om den?

Det er jo et vanskelig spørgsmål.

1) En bilist køre forsætlig som en sindssyg uden omtanke af nogen art.

2) En bilist kører efter forholdene, men overser ikke bevist en situation.

Begge uheld med fatale følger.

Den "glemsomme bilist" erkender sit ansvar og er dybt ulykkelig.

Den unge/yngre bilist giver standardsvaret: "Jeg gjorde det jo ikke med
vilje".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jim Bob

Dato : 25-08-06 19:56

> [...]
>
> Den "glemsomme bilist" erkender sit ansvar og er dybt ulykkelig.
>
> Den unge/yngre bilist giver standardsvaret: "Jeg gjorde det jo ikke med

Problemet er at man som udgangspunkt antager at den der har kørt hurtigere
end skiltningen har kørt "dødskørsel" hvorimod den der trækker ud fra en
ubetinget vigepligt pr. definition bare er ubetænksom. Begge dele kan være
lige forkerte men ensidig kampagne/hetz mod "fartsyndere" har forvredet
debatten.

Dine sidste linjer illustrerer perfekt de tåbelige fordomme bag.

/JB

Fra : BJ

Dato : 25-08-06 20:06

"Jim Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dine sidste linjer illustrerer perfekt de tåbelige fordomme bag.

Det er da mulig, du ser det som fordomme, men vi er nu nogen stykker med
børn, så jeg formoder du endnu ikke har haft lyksaligheden i egne børn.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-08-06 20:53

> [...]

> end skiltningen har kørt "dødskørsel" hvorimod den der trækker ud fra en
> ubetinget vigepligt pr. definition bare er ubetænksom.

Hvor læser du det?, mig bekendt bliver overtrædelse af vigepligten straffet
lige så hårdt, hårdere end "speeding" i tilf. af uheld. Og den kunst mestre
det ungdommelige frisind også, de kan andet end at køre for stærkt. I stedet
for føler du dig truffet og forsvare dig, statistikken taler bare i mod dig,
unge har flere uheld end dem der er ~10-20 år ældre. Som en anden skriver,
de har ikke opdaget at de er kravlet af scooteren.

Fra : .J.S...

Dato : 25-08-06 21:35

"Jim Bob" <wholesome@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> lige forkerte men ensidig kampagne/hetz mod "fartsyndere" har forvredet

Jeg vil mene forhøjet hastighed altid er bevidst, ikke sådan at formålet er
at skade nogen, men man kører vel ikke for hurtigt uden at vide det ?
Det smager altså så lidt af forsætlig hvis der sker et uheld, hvorimod jeg
dårligt kan forstille mig at nogen bevidst ikke overholder en ubetinget
vigepligt.
Det betyder så ikke at det er mindre farligt at køre ud for ubetinget, og
pappet ryger da også hvis politiet er tilkaldt f.eks pga personskade.

Det er jo netop derfor kampagnerne, som du kalder hetz, handler om hastighed
fordi det er noget man styrer bevidst og derfor kan en holdningsændring via
kampagner få en virkning.
Uopmærksomhed er det langt sværere at komme til livs, spritkørsel og
snakkens i telefon er ting som kan sænke niveauet af opmærksomhed, og det
har man jo også kørt kampagner på.

mvh/JS

Fra : Anders Majland

Dato : 25-08-06 22:06

> Det smager altså så lidt af forsætlig hvis der sker et uheld, hvorimod
> jeg dårligt kan forstille mig at nogen bevidst ikke overholder en
> ubetinget vigepligt.

I tirsdags mellem ishøj hundige overværede jeg det fra ellers fra første
parket... Kommer på en 4 sporet vej i et boligkvarter og lyset foran
skifter til rødt så jeg løber farten af og bremser ned. Ca samtidig med
at den tværgående trafik er begyndt at køre kommer der en mere i min
retning, han motorbremser ned gennem et par gear (meget larm pga "åben"
udstødning) og istedet for at holde sille ved siden af mig giver hand
fuld gas igen i andet gear og fortsætter over for rødt. Han* vurderer
åbenbart at det ikke kommer flere på tværs mens han selv kører
~20-30km/t ... Han var heldig - det gjorde der heller ikke og den for så
hvad den kan trække videre op gennem gearene ....

* antager at det var en ung mand, i en sænket japaner sedan fra starten
af 90'erne

Så jo der er nogen bilister der fuldt bevidst overtræder en ubetinget
vigepligt (rødt lys) - det er ikke kun cyklister der kan finde på det

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-08-06 17:01

> Jeg ved ikke om det er Hr. Selleri og hans organisation vi skal takke for
> denne Hertz af unge billister, eller sladderaviserne.

Næ, det kan I takke jer selv for, der er en "overdødelighed" i den gruppe,
han peger bare på problemet.. Og som sædvanlig er der nogen som ikke kan
lide at høre det :(.

Fra : BJ

Dato : 25-08-06 17:03

KLIP

> Næ, det kan I takke jer selv for, der er en "overdødelighed" i den gruppe,
> han peger bare på problemet.. Og som sædvanlig er der nogen som ikke kan
> lide at høre det :(.

Hvordan skal de erkende noget, når deres svar er: "Jeg gjorde det jo ikke
med vilje"..?

Mon ikke der på et langt tidligere tidspunkt i opvæksten, skulle have været
indført nogen konsekvenser fra forældrenes side, så de havde lært, den syge
undskyldning duer ikke i den voksnes verden og fritager ikke én for ansvar
og repressalier.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-08-06 07:56

så de havde lært, den syge
> undskyldning duer ikke i den voksnes verden og fritager ikke én for ansvar
> og repressalier.

Et andet std.svar er: Det er IKKE mig, det er de andre. Year right, månen er
lavet af ost?? ;).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-08-06 17:34

Klaus G. explained :
> Hvad synes i om den? Jeg må nok indrømme at manden har lidt ret i det han
> skriver. Unge mennesker er sindsyge billister uanset hvad der er sket,
> hvorimod ældre billister, der er det bare synd for dem hvis de køre galt.

Jeg syns han rammer lige på - i forhold til ET af problemerne i
trafikken.

Fra : alexbo

Dato : 25-08-06 17:40

"Klaus G." skrev

> Hvad synes i om den? Jeg må nok indrømme at manden har lidt ret i det han
> skriver.

Jeg synes hans ligestilling af de to sager er hul i hovedet.

Men han kunne måske ikke finde en sag hvor en ung bilist, der overså en
vigepligt blev hængt ud som idiot.
Eller modsat en ældre bilist der kørte som en vanvittig nærmest fik sympati
for sit hændelige uheld.

Synes du de to omtalte sager nogenlunde svarer til hinanden?

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-08-06 18:35

alexbo laid this down on his screen :
> Synes du de to omtalte sager nogenlunde svarer til hinanden?

De er identiske så langt at begge uheld er opstået som følge af at en
billist ikke har kørt efter reglerne.

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 25-08-06 19:18

alexbo skrev:
> [...]
> for sit hændelige uheld.
>
> Synes du de to omtalte sager nogenlunde svarer til hinanden?

Ja det synes jeg helt bestemt de gør. At være uopmærksom i trafikken er
mindst lige så farligt som at køre for stærkt, og en ubetinget vigepligt
er altså ikke bare noget man lige overser, så jeg vil mene straffen
burde være den samme.

Fra : Anders

Dato : 25-08-06 19:48

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg ved ikke om det er Hr. Selleri og hans organisation vi skal takke for
> denne Hertz af unge billister, eller sladderaviserne.

Det er ikke alle unge der kører sindsygt, men der er mange, gennem de senere
år syntes jeg faktisk det er blevet værre.

Min teori er at det starter allerede i "scooteralderen", allerede i 14-18
års alderen viser de unge knægte jo at de ikke har respekt for noget, 3 mand
på en scooter, ingen hjelme, ind og ud mellem biler i alt for høj fart,
iøvrigt pudsigt så mange gange de kan nå at give fuld gas, slippe gassen,
fuld gas og slippe.... på ganske få sekunder

Når de så bliver 18 bliver der indkøbt en Golf eller lign, har den ikke et
ordenligt udstødningsrør (eller 2) så monteres det i en fart.
Og så går det ellers gennem byen men 1 pedals teknikken**, måske ikke så
farligt for dem selv, men fodgængere, cyklister og måske et lille barn der
pludseligt kommer ud på vejen er ikke udødelige.

Så ja, jeg er helt enig i at de unge gennemsnitligt kører mere uansvarligt
end +35 klassen.

Mvh
Anders

** 1 pedals tekniken går i al sin enkelthed ud på at en pedal skal være i
bund hele tiden, FULD gas indtil der bremses kraftigt...

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-08-06 20:44

> Så ja, jeg er helt enig i at de unge gennemsnitligt kører mere uansvarligt
> end +35 klassen.

hov hov... siger du at jeg er gammel

Lad os nu lige kikke lidt i bagspejlet, jeg har også været "ung" (yngre) på
knaldert, haft motorcykel og sport's coupé med brasilfælge & truckernosser
og amerikanerbil der larmede 130+db.
Og hvis man spørger andre så har jeg sikkert også kørt, så man skulle tro
det hele var stjålet.

Men dog aldrig beruset, på piller og lyskryds-race i byen i en stjålet bil
uden kørerkort.

Jeg tror grunden til at der sker flere ulykker er, at de unge har flere
penge imellem hænderne og at bilerne i "første ung bil købs klassen" har
dobbelt så mange hk.
Jeg kunne som lærling ikke låne 30kilo i banken til en bil (i 86'), nu låner
de ræsk væk 100k.

Nå ja.. og så er de mange unge vokset op uden at stå til ansvar for det de
laver, de er med andre ord snot forkælet.
Måske man skulle lave nogle kw-regler ligesom motorcykler, <25år = <70hk....
37år = ingen max....

Dette forslag vinder jeg sikkert ikke en popularitetskonkurance på...

-Leon

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-08-06 22:37

Leon Hulstroem wrote:

> Måske man skulle lave nogle kw-regler ligesom motorcykler, <25år =
> <70hk.... 37år = ingen max....
>
> Dette forslag vinder jeg sikkert ikke en popularitetskonkurance på...

Det er vel til en vis grad det forsikringsselskaberne forsøger på med deres
prispolitiker?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 26-08-06 00:52

Uffe Ravn wrote:

> Det er vel til en vis grad det forsikringsselskaberne forsøger på med deres
> prispolitiker?
>
> Mvh. Uffe Ravn

Ja, det går desværre bare ud over de mange fornuftige unge mennesker der
findes. I den sammenhæng skal det måske nævnes, at jeg selv er en ung
mand på 23 år. Jeg er studerende, og har derfor ikke den store indkomst.
Jeg har i et sabatår sparet sammen, så jeg har råd til en fornuftig bil,
men jeg har på ingen måde råd til at forsikre den.

Jeg kan som mange andre godt lide en kvik bil, og har bl.a. kigget på
Citroën Saxo 1.6i VTR. Det er en ikke alt for gammel bil, underholdende
at køre. Den skal koste mig ca. 22.000 om året i forsikring. Selvrisiko
på 4.200 kr. Det er forholdsvist mange penge, når man lever af SU og en
smule arbejde ved siden af.

Jeg har også haft kig på en ældre Alfa Romeo 155 3.0. Den skal koste mig
90.000 om året! Her er selvrisikoen over 20.000 kr.

Jeg ved godt, at jeg ligger i den gruppe som laver mange skader, men jeg
har selv haft kørekort i 5 år. Har kørt rigtig mange kilometer i mine
forældres biler, samt jeg er ansat som chauffør hos PostDK. Jeg kører
flere hundrede kilometer hver uge, hvor rigtig mange af dem er i byen.
Jeg har endnu ikke lavet så meget som en ridse i en bil. Jeg mener selv
jeg kører fornuftigt. Jeg kan godt finde på at køre 100 km/t på en bred
landevej. (De er endda ofte tomme her i Jylland) Men i byerne holder jeg
mig som reel på fartgrænsen. Jeg kører aldrig hassaderet og kører altid
efter forholdende. Men jeg skal betale en mindre formue i forsikring,
fordi nogle enkelte fjolser ikke kan opføre sig ordenligt i trafikken.
Den eneste måde, hvor jeg kan få en fornuftig forsikring er ved at købe
en gammel Polo 1.2 fra '84. Ansvar på sådan en skal koste 11.448 kr.
Kasko kan ikke tilbydes på sådan en gammel spand.

Med de priser kan jeg ikke se jeg får råd til, at have bil så længe jeg
læser. Dvs. mindst 3 år mere uden bil. Suk

Mvh.
Rasmus

Fra : Hehe

Dato : 26-08-06 11:52

> [...]
>
> Med de priser kan jeg ikke se jeg får råd til, at have bil så længe jeg
> læser. Dvs. mindst 3 år mere uden bil. Suk

Så dyrt bør det ikke være!
Jeg har en Fiat Bravo 1.8 GT, og den gir jeg 9400 kr om året for, med kasko!
min selvrisiko er vist på 12000, og bilens værdi er 60000... har selv givet
64000 for den, men der er også ekstraudstyr for 15000 i/på den...
jeg har kørt næsten 4 år i egen bil nu, og startede med en toyota Corolla
ee90 1.3. Kun med ansvar til 6500...
Mit råd til dig, hvis du har lidt anciennitet, er at ringe rundt, få en
pris, og så bruge det hos det næste sted du ringer. De priser du remser op
lyder som om du snakker med et selskab der ikke vil have dig som kunde...

Men jeg vil godt lige nævne at det ikke kun er de unger der kører en anelse
(okay MEGET) for hurtigt, som har hele skylden for den store
forikringspræmie. Det er ligeså meget dem uden moral, som melder deres bil
stjålen, og gør andre ting, som hører under forsikringssvindel. Jeg så noget
statistik på et tidspunkt, og der var det en ganske stor del af
omkostningerne ved at have unge kunder i branchen...

Just my 50 øre...

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-08-06 12:53

Rasmus Lauritsen explained on 26-08-2006 :
> [...]

> Jeg har også haft kig på en ældre Alfa Romeo 155 3.0. Den skal koste mig
> 90.000 om året! Her er selvrisikoen over 20.000 kr.

Det behøver ikke være så dyrt.
Her vil jeg så igen slå et slag for Alka og deres støtte til "Respekt
for fart". Som helt ny billist, egen bil, 2.0 (diesel godt nok),
50.000km/år, fuld kasko, selvrisiko på 1.031 kr (på kasko, 0 på ansvar)
- pris: 12.500kr/år.

"Respekt for fart" koster 3400kr og tager 1 dag. Det triste er så at
det efter sigende er fuldt booket op resten af året... Se mere på
www.respekt.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-08-06 14:00

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> "Respekt for fart" koster 3400kr og tager 1 dag. Det triste er så at det
> efter sigende er fuldt booket op resten af året... Se mere på
> www.respekt.dk

Derudover er Alka et lorte selskab, som gør alt for at få dig stemplet som
svindler hvis din bil bliver stjålet. De påstår fx. det ikke kan lade sig
gøre når den. har startspærre. Year right, på ryggen af en autotransport
hvad hjælper den så?. Eller de finder på at du skal have en
erhvervsforsikring, efter du har anmeldt et indbrud i din garage, fordi du
har noget mere værktøj end en svensknøgle og en hammer. Dem vil jeg gerne
advare imod, det vil jeg, de er ikke noget for dem som selv roder med deres
bil :(.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-08-06 14:45

After serious thinking Jørgen M. Rasmussen wrote :

> [...]
> end en svensknøgle og en hammer. Dem vil jeg gerne advare imod, det vil jeg,
> de er ikke noget for dem som selv roder med deres bil :(.

Ja det undgår jeg så helst at gøre så på det punkt er det ligemeget.
Men jeg har lært at man skal være efter dem, de klarede at registrere
en skade med fuld regres OG bonusbelastning af min forsikring... De
sagde pænt undskyld, men det viste tydeligt at man skal være efter dem.
Iøvrigt er det med startspærren og tyveri vist ikke kun Alka der
forsøger at "snyde" med...

Jeg vil dog sige at behandlingen af den skade jeg fik var til UG. Der
gik mindre end en halv time fra jeg havde anmeldt skaden til værkstedet
ringede for at aftale hvornår reperationen skulle foretages. Så når
Codan siger at de fleste skader klares via telefonen, ja så er det
altså ikke kun Codan der kan det.

Sidst men ikke mindst, en "respekt for fart" forsikring i Alka er med
indbygget underholdning hver gang man en sælger fra et konkurerende
firma forsøger at overtale en til at skifte forsikring :)

Fra : Kåre

Dato : 26-08-06 16:39

> Hvad synes i om den? Jeg må nok indrømme at manden har lidt ret i det han
> skriver. Unge mennesker er sindsyge billister uanset hvad der er sket,
> hvorimod ældre billister, der er det bare synd for dem hvis de køre galt.

Synes ikke han har ret.

I det nævnte eksempel har den unge bilist helt bevidst kørt alt for stærkt,
mens den ældre ansvarlige herre ubevidst har overset har begået en fejl.

Prøv at bytte personer i de nævnte situationer:
Den ældre herre som ræser afsted og slår far og søn ihjel.
Den unge ansvarlige bilist som er helt knust fordi han havde begået et
hændeligt uheld med dødelig udgang.

Hvor ligger din sympati så?

mvh
Kåre