Tandremsskift - Suzuki Baleno
Fra : TG4600

Dato : 23-08-06 10:13

Hej er der nogen i NG der har prøvet dette at skifte tandrem på en
Suzuki Baleno 1,6??

Jeg startede på det i aftes, og har efterhånden "splittet bilen ad"
men har endnu ikke fået dækslet til tandremmen af ;-(

Jeg har demonteret inderskærm, remskiver (på krumtap og vandpumpe),
fjernet samtlige skruer i dækslet - dækslet er nu løst, MEN jeg kan
fgm. ikke få det lirket op...

Det ser nærkest ud som om der ikke er plads for motorophænget til at
få dækslet hevet ud/op.

Er der nogen som kan sige mig om det virkeligt er nødvendigt at pille
motoren ud af ophænget? Jeg har forsøgt, men kan ikke finde den
rigtige nøglestørrelse til bolten nede ved vandpumpen - 11 mm er for
lille 12 mm ring-nøgle løber bare rundt ;-(

alle input modtages med tak

/TG

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-08-06 10:46

"TG4600" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Det er sandsynligt, jeg skal fx. have motoren løsnet og tiltet lidt på
højkant, for at komme til det, skal ekspansionsbeholderen fjernes = tømmes.
Det er så = jeg ikke syntes det er noget GDS-job, har ikke noget imod at
pillerode selv, men tror pengene til værktøj er bedre brugt på en uaut
mekker. Mht. nøglen kan det være noget amerikansk put-gevind, tommer, men
man plejer at slippe afsted med at bruge 11 og 13mm.. Hvis det ER udvendig
6-kant må du bruge en universal, svensknøgle :( .

Fra : alexbo

Dato : 23-08-06 11:09

"TG4600" skrev

>Hej er der nogen i NG der har prøvet dette at skifte tandrem på en
>Suzuki Baleno 1,6??
Ja, men det er 4 år siden, så det er ikke ret meget jeg kan huske.

<Er der nogen som kan sige mig om det virkeligt er nødvendigt at pille
>motoren ud af ophænget?
Motorophænget skal af.

<Jeg har forsøgt, men kan ikke finde den
>rigtige nøglestørrelse til bolten nede ved vandpumpen - 11 mm er for lille
>12 mm ring-nøgle løber bare rundt ;-(

Der findes ingen 11 mm bolte på en Suzuki, 10-12-14-17.
Det er nok slet ikke en bolt men bare en tap du har fat i.
Hvis ikke din 12 nøgle er så slidt at den stort set bare er et hul i et
stykke jern.

mvh
Alex Christensen

Fra : TG4600

Dato : 23-08-06 13:50

alexbo wrote:

> Der findes ingen 11 mm bolte på en Suzuki, 10-12-14-17.
+ 8 (Nederste remskiver) & 19 (Hjul)

> Det er nok slet ikke en bolt men bare en tap du har fat i.
Gid det var, men den er sekskantet (ser det ud til)

> Hvis ikke din 12 nøgle er så slidt at den stort set bare er et hul i et
> stykke jern.
Den virker i hvert tilfælde fint på andre 12'ere

Fra : Brian

Dato : 23-08-06 14:34

> "TG4600" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej er der nogen i NG der har prøvet dette at skifte tandrem på en
> Suzuki Baleno 1,6??

Ikke jeg, men her er fremgangsmåden:
Afmonter:
Højre forhju
Motorens højre bundskærm
Luftfilter
Hjælpedrivrem(me)
Servostyringspumpe. Slangerne må ikke afbrydes
Vandpumperemskive

Understøt motoren

Afmonter:
Højre motorophæng
Krumtapremskivens bolte
Krumtapremskive
Tandremsdæksel og pakning

Drej krumapakslen i urretningen indtil indstillingsmærkerne er rettet ind
Løsn remstrammerens møtrik og bolt. Bevæg remstrammeren fri af remmen. Spænd
møtrikken let til.
Afmonter tandremmen...

Fra : TG4600

Dato : 24-08-06 13:27

Brian skrev:

> [...]
> Luftfilter
> Hjælpedrivrem(me)
> Servostyringspumpe. Slangerne må ikke afbrydes

Den er f... ikke nem at komme til ;-|

> Vandpumperemskive
>
> Understøt motoren
>
> Afmonter:
> Højre motorophæng
> Krumtapremskivens bolte
> Krumtapremskive
> Tandremsdæksel og pakning
>
> Drej krumapakslen i urretningen indtil indstillingsmærkerne er rettet ind
> Løsn remstrammerens møtrik og bolt. Bevæg remstrammeren fri af remmen. Spænd
> møtrikken let til.
> Afmonter tandremmen...

Takker det var også ca. det jeg nåede frem til - og bagefter er det
bare:
"Same Procedure, Reverse Order" (Det var den nemme del af det)

/TG - nu med ny tandrem + remstrammerhjul, ventilatorrem og servorem.