Motorlampen lyser i min Avensis
Fra : Ib

Dato : 21-08-06 08:38

Hej med jer

Er der nogle der har prøvet at have en ualmindelig usystematisk fejl i
deres Toyota Avensis, hvor motorlampen har sit eget liv?
Historien er som følger:

For 1½ år siden begyndte den at lyse første gang og jeg kørte med
det samme på et autoriseret værksted. De aflæste fejlkoder, men
kunne ikke komme med en konklusion på hvor fejlen. lå. Meldingen var,
at jeg skulle køre videre og se om lampen kommer til at lyse igen.

Og det har den så gjort med skiftende frekvens siden, og i starten
kørte jeg naturligvis på værksted, hvor jeg først fik opdateret
software i motorcomputeren, og siden har fået forskellige forklaringer
på hvad fejlen har været.
Der har været nævnt, at en lambda sonde kan være defekt, en anden
sagde at det kunne være en banke sensor, men ingen kan komme med en
skarp forklaring.

Lige nu kører jeg videre når den lyser, for normalt sker det at
lampen holder op med at lyse efter nogle dage.

Men det irriternde at det sker, for hvad nu hvis der er en alvorlig
fejl på vej? Og desuden har jeg fået fortalt, at motoren kører på
nødprogram, når den lyser med et forhøjet forbrug af benzin til
følge.

Der må garanteret være nogle der har prøvet det samme og jeg kunne
godt tænke mig at høre om I har fundet en løsning.

Data:
Toyota Avensis, 2.0 VVT-I 150 hk fra 2001. Kørt 165.000.

/Ib

Fra : alexbo

Dato : 21-08-06 08:53

"Ib" skrev i en meddelelse

> [...]
>kørte jeg naturligvis på værksted, hvor jeg først fik opdateret
>software i motorcomputeren, og siden har fået forskellige forklaringer

Skal det forstås på den måde at du kører på værksted med lysende lampe, de
udlæser fejlkoder, nulstiller, og lampen slukker.
De siger prøv at køre videre vi ved ikke hvad der fik lampen til at tænde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 21-08-06 10:15

> Skal det forstås på den måde at du kører på værksted med lysende lampe, de
> udlæser fejlkoder, nulstiller, og lampen slukker.
> De siger prøv at køre videre vi ved ikke hvad der fik lampen til at tænde.

Det lyder jo sådan, hvilket er total uacceptabelt. Problemet skulle have
været løst første gang...

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-08-06 10:18

Brian wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det lyder jo sådan, hvilket er total uacceptabelt. Problemet skulle have
> været løst første gang...

Enig, specielt hvis det er en af mekanikerne der mener det kan være
enten lambda sonde eller bankesensor der får den til at lyse... det er
da bare at skifte dem og se hvad der sker (på garanti selvfølgelig!)

Jeg ville ikke acceptere at man bare skal køre videre med en motorlampe
der lyser. For hvad sker der den dag hvor der måske virkelig er noget
galt og motoren bliver totalsmadret? Tror du selv at toyota vil dække
det, og ikke bare henvise til at lampen lyste uden du tog handling? Næh,
smid bilen i hovedet på Toyota og bed dem løse problemet, bland evt.
gerne FDM ind i sagen, det kan være de så får andre tanker hos Toyota
(og måske gider løse problemet).

Thomas

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 21-08-06 10:36

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.too.invalid> writes:

> Enig, specielt hvis det er en af mekanikerne der mener det kan være
> enten lambda sonde eller bankesensor der får den til at lyse... det er
> da bare at skifte dem og se hvad der sker (på garanti selvfølgelig!)

Hvis du kikker tilbage til "Ib"s oprindelige indlæg vil du opdage at
bilen var fra 2001, så det er nok så som så med garantien...

Fra : Ib

Dato : 21-08-06 11:10

Tak for svarene indtil videre......Jeg vil lige uddybe. Garantien er
udløbet på "Det Japanske Affald" som jeg efterhånden har døbt den
til i venskabelige kredse.

Det som jeg ikke kan forstå er, at man ikke kan udlede noget mere ud
fra fejlkodeaflæsningen - men mekanikerne er i den grad i tvivl om
hvad de skal gøre. Og jeg har det lidt sådan, at hvis man starter på
noget hvor jeg skal ligge pengene, vil jeg gerne vide hvad der skal
ske. Jeg uddeler ikke blanco checks til værkstederne ;).

Motorlampen er ikke rød, hvor jeg skal tage øjeblikkelig aktion, men
derimod er den gul - som ikke skulle være så alvorlig. (Og så
tænker jeg ikke på den forøgede forurening det måtte afstedkomme.)

/Ib

Fra : alexbo

Dato : 21-08-06 15:24

"Ib" skrev
>Det som jeg ikke kan forstå er, at man ikke kan udlede noget mere ud
>fra fejlkodeaflæsningen -

Det er også fair nok, men det er ikke lykkedes dig at svare på det spørgsmål
jeg har stillet, og der er ingen grund at tro at mekanikerne er klogere end
dig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 21-08-06 11:34

Symptomerne svarer nogenlunde til dem, som min Carina E /1997 havde inden
jeg skiftede Lambdasonden.

Indledningsvis lys i motorlampe, som gik ud igen - intervaller mellem
slukket lampe blev længere & længere, og til sidst lyste lampen konstant.
En ny sonde løste problemet, og lampen har ikke lyst siden.

Bo

Fra : H.Jørgensen

Dato : 21-08-06 16:32

Nu sidder der 4 stk. lambdasoner, og ikke kun 1 som Carina.
Du må få udlæst koden igen og hør om der ikke er noget info fra Toyota på
denne kode.
Ellers må /kan de sende filen med koden, samt data på hvornår det skete til
Toyota Danmark´s tekniske afdeling.
Så kan de måske se hvor fejlen er.
Men det er ikke altid nemt at finde en periodisk fejl, og man skiftet jo
ikke bare for at prøve om det virker.
Det kan bare være en slange som suger falsk luft, det er nok til at den
"tuder"

Håber du kan bruge det til noget.

MVH

Henrik (Toyota mekaniker

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 16:58

Jeg er næsten sikker på at det er din luftmængde måler det er galt med ,
havde de samme problemer med min Previa år 2000

PE

Fra : Lars O.

Dato : 21-08-06 20:07

On Mon, 21 Aug 2006 17:58:22 +0200, P.E. wrote:

> Jeg er næsten sikker på at det er din luftmængde måler det er galt med ,
> havde de samme problemer med min Previa år 2000
>
> PE

Nøjagtigt samme problem havde min Vectra fra '98. Det var også
luftmængdemåleren.

/Lars

Fra : Ib

Dato : 21-08-06 16:23

Hej Alex

Du skrev:
[...]

Og svaret er: Ja - det er lige det der sker. De siger at det kan være
noget med Lambda sonde osv. De beder mig om at fortsætte og så se om
det kommer igen.

Når så det sker igen triller jeg forbi og de klør sig noget i håret
og kan ikke komme med en tydelig forklaring på fejlen.

Det kan være at jeg er ude på et skråplan, men jeg har en klar
forventning om, at mekanikerne ved hvad der er galt, eller at man i det
mindste vil gøre noget mere aktivt. Det andet her er altså ikke 112 %
ok.

Kan være jeg har nogle forkerte forventninger....hvad ved jeg.

Som jeg ser det, må næste skridt være:
En tur til FDM og så en venlig henvendelse til Toyota, eller et
værksted.

Eller så skulle jeg satse og få skiftet lambda sonderne?

/Ib

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-08-06 18:08

Ib wrote:
> [...]
> ok.
>
> Kan være jeg har nogle forkerte forventninger....hvad ved jeg.

Nøh, vel egentlig ikke... hvis man kommer på et værksted med en fejl er
det rimeligt at forvente at de kan løse problemet. Men det kræver
naturligvis at man også har til hensigt at ville betale for deres
arbejde

> Som jeg ser det, må næste skridt være:
> En tur til FDM og så en venlig henvendelse til Toyota, eller et
> værksted.

Måske kontakte et andet (og muligvis mere seriøst) værksted for at høre
deres mening. Hvis de heller ikke vil/kan hjælpe vil en henvendelse til
FDM være at foretrække, det videre forløb kan de hvert fald også råde
dig til.

> Eller så skulle jeg satse og få skiftet lambda sonderne?

Hvis mekanikerne mener at det _kan_ være dem der skaber problemerne, så
ville jeg da nok prøve det, måske afhængig af hvad det koster. Hvis de
er meget hjælpsomme kan det jo være de kan finde en de ved virker (men
er brugt) og så se om det hjælpe på sagen. Men computeren burde egentlig
kunne give mere information end bare at sige 'motorfejl'.

Thomas