Hvad betaler en taxa i forsikring?
Fra : Henning

Dato : 20-08-06 19:05

Hvis man sammeligner en taxa ( i København) med almindelig bil, bude
den koste en bullion i kasko - unge chauffører, store biler osv. Men
selskaberne har formodentlig særlige grupperabatter? Kender nogen til
dette?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-06 19:26

Henning laid this down on his screen :
> [...]
> den koste en bullion i kasko - unge chauffører, store biler osv. Men
> selskaberne har formodentlig særlige grupperabatter? Kender nogen til

Hvor mange kilometer kører en taxa om året ? deres mange kilometer
tæller sandsynligvis positivt i forhold til erfaring

Fra : Henning

Dato : 20-08-06 19:34

On Sun, 20 Aug 2006 20:26:23 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>Henning laid this down on his screen :
>
>Hvor mange kilometer kører en taxa om året ? deres mange kilometer
>tæller sandsynligvis positivt i forhold til erfaring

Jo mere den er i trafikken, jo større sandsynlighed er der for uheld?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 19:48

In article <gnahe21soqh5t5iaq5t4r7kc8gi5ldvgjq@4ax.com>,
Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Jo mere den er i trafikken, jo større sandsynlighed er der for uheld?

Dvs. jo hurtigere de kører jo mindre tid bruger de på vejene og jo
mindre sansynlighed for uheld? )

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-06 21:32

on 20-08-2006, Henning supposed :

> Jo mere den er i trafikken, jo større sandsynlighed er der for uheld?

Jo større erfaring desto større chance for at det er den anden part der
er skyld i uheldet.

Man kan lave mange gode slutninger ud fra et udgangspunkt ;)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-08-06 20:24

wrote:

>Hvor mange kilometer kører en taxa om året ? deres mange kilometer
>tæller sandsynligvis positivt i forhold til erfaring

Tjah... Her i Sverige er præmien bl.a. afhængig af hvor mange km der
køres om året. Jo flere km - desto højere præmie.

** Lars

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 20-08-06 22:02

Mener at det er i omegnen af 40-50.000 om året. Der er dog sikkert forskel
på områder, og det er da også muligt at man kan opnå rabat hvis man
garanterer, at det er kun er vognmanden selv, eller en anden pålidelig (læs:
over 25 der kører bilen.

Giftige præmier, men det er på den anden side også en umenneskelig fristelse
for en 20 årig at sidde bag rattet i en spritny MB eller BMW.

/Jasper

Fra : Steen F.

Dato : 20-08-06 22:55

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> [...]
> hvis man garanterer, at det er kun er vognmanden selv, eller en anden
> pålidelig (læs: over 25 der kører bilen.

Jeg kan bekræfte omkring 50.000 kr./år. Det afhænger dog af vognmandens
"hitrate" hos forsikringsselskaberne. Har han anmeldt få skader, bliver det
billigere. Helt ned til under halv pris af ovenstående. Så gode chauffører
er ikke kun dem der kører mange penge ind. Men også dem der ikke koster
vognmanden X antal tusinde kroner i skader hver måned. Der ryger tit en
fronspoiler og en bagkofanger og et dæk i ny og næ. Jeg har hørt, at hvis en
vognmand kører alene i sin vogn og ikke har andre chauffører ansat, kan det
gøres for 12-13.000 kr./år. (Det er 8 år gamle priser).

PS: Jasper, var det ikke dig der var interesseret i at købe noget af mig?
Jeg forsøgte forgæves at skrive til dig et par gange på mail.

MVH Steen

Fra : Peter Juul

Dato : 25-08-06 21:59

"Steen F." skrev

Jeg har hørt, at hvis en
> vognmand kører alene i sin vogn og ikke har andre chauffører ansat, kan
> det
> gøres for 12-13.000 kr./år. (Det er 8 år gamle priser).

Og de holder sgisme ikke længere - Priserne på forsikringer til hyrevogne er
afhængige af prisen på bilen. Jeg har netop indhentet tilbud på forsikring
hos Trafik (forsikringsselskab kun for hyrebiler) i forbindelse med
ansøgning om min egen taxitilladelse, og prisen er ca. 42 kkr pr. år på trin
12 ud af 15 mulige, hvor 15 er "superduper elite". Prisen gælder uanset om
jeg ansætter en chauffør eller ej, og bilen kommer til at køre i Aalborg.
Var det i Kbh, ville den være meget højere.
Bilen er en Ford Transit 300 Kombi 2007 til knap 400 kkr alt incl.(20 %
afgift)

De fleste forsikringsselskaber vil ikke have hyrevogne som kunder, og sætter
prisen derefter, plus det at ens anciennitet fra privaten ikke kan bruges i
taxiøjemed.

Venhils
Peter

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-08-06 06:53

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på områder, og det er da også muligt at man kan opnå rabat hvis man
> garanterer, at det er kun er vognmanden selv, eller en anden pålidelig

Tsk tsk tsk min ven - misinformation fra en forsikringsmand
Grænsen er 31 år (i hvert fald i Trafik der er meget almindeligt specielt i
Storkøbenhavn)
Alderen afgør selvrisikoen. Under 31 er det dobbelt selvrisiko.
Taxaer er svjv et af de områder hvor der ikke er nævneværdig forskel på hvor
du bor. Vi regnes som højrisiko uanset hvad.
Som en anden skriver i tråden er alt under ca. 30-35.000 for egen regning
hvis man ikke vil (ekstra)flås i forsikring.
I Trafik er præmien forøvrigt også afhængig af hvad du kører i - som med
almindelige forsikringer.

> Giftige præmier, men det er på den anden side også en umenneskelig
> fristelse for en 20 årig at sidde bag rattet i en spritny MB eller BMW.

Nu er den gal igen
Man kan ikke få taxakort før man er 21, men fristelsen er næppe mindre af
den grund.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Kim Persson

Dato : 21-08-06 10:48

> Nu er den gal igen
> Man kan ikke få taxakort før man er 21, men fristelsen er næppe mindre af
> den grund.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxavognmand i Næstved

Hej Ole
Får du en billigere privat bilforsikring, nu du er meget mere kørselserfaren
end resten af os?
Altså har du sammenlignet med andre, der er i ca samme bås som dig, men med
andre jobs.

//Kim

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-08-06 16:54

"Kim Persson" <kimcph@gmail.comcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørselserfaren end resten af os?
> Altså har du sammenlignet med andre, der er i ca samme bås som dig, men

Hej Kim
Næh desværre har erfaringen fra hyrevognen ingen indvirkning på min private
forsikring. Her er det - som på taxaen - antal skadefri år der tæller.
Måske også meget godt for så ville det sikkert gælde den anden vej *hvis*
man skulle være så uheldig at lave en skade i taxaen.
Da jeg i sin tid købte min første privatbil havde jeg kørt taxa nogle år, og
her kunne jeg til gengæld bruge det til at presse mig ned (eller er det op?)
på et lidt lavere trin end nystartede bilejere sædvanligvis lander på.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 21-08-06 22:06

> Tsk tsk tsk min ven - misinformation fra en forsikringsmand
> Grænsen er 31 år (i hvert fald i Trafik der er meget almindeligt specielt
> i Storkøbenhavn)

Beklager meget...bukker og skraber Men så meget desto bedre. Så bliver
der lidt mere i posen til os forsikringsfolk

> Nu er den gal igen
> Man kan ikke få taxakort før man er 21, men fristelsen er næppe mindre af
> den grund.

Næh, var jeg 21 ville jeg ikke spare vognen. Sikkert derfor at de fleste
hellere vil have en frikørt taxa fra en "enlig" vognmand Næstved, end en
hvor der er 3 forskellige "kørere" på fra storkøbenhavn.

Hvordan går det med planerne om, at starte for dig selv?

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-08-06 11:17

> Beklager meget...bukker og skraber Men så meget desto bedre. Så bliver
> der lidt mere i posen til os forsikringsfolk

Ja og I bruger garanteret pengene på store Mercere

> Næh, var jeg 21 ville jeg ikke spare vognen. Sikkert derfor at de fleste
> hellere vil have en frikørt taxa fra en "enlig" vognmand Næstved, end en
> hvor der er 3 forskellige "kørere" på fra storkøbenhavn.

Nemlig.

> Hvordan går det med planerne om, at starte for dig selv?

Det går strygende tak. Første måned med foden under egen stjerne er netop
rundet.
Så nu har vi biler af samme årgang - min er blot en stationcar (hentet i
Tyskland) og der står 3 bagpå til at starte med i stedet for 2

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-08-06 21:50

> Ja og I bruger garanteret pengene på store Mercere

Findes der da andre?

> Det går strygende tak. Første måned med foden under egen stjerne er netop
> rundet.

Dejligt at høre. Tillykke med beslutningen, nu må vi bare håbe at du kan få
fingrene i en masse skole / ældre kørsel. Er det ikke dér pengene ligger i
dagtimerne?

> Så nu har vi biler af samme årgang - min er blot en stationcar (hentet i
> Tyskland) og der står 3 bagpå til at starte med i stedet for 2

Jaja... blærerøv

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-08-06 00:45

> Findes der da andre?

Næh - vel egentlig ikke (hvis man regner A-klassen fra og hvem gør ikke
det

> Dejligt at høre. Tillykke med beslutningen, nu må vi bare håbe at du kan
> få fingrene i en masse skole / ældre kørsel. Er det ikke dér pengene
> ligger i dagtimerne?

Jo det er der rimeligt gode penge i, og det har vi heldigvis en del af.
Jeg bliver nu ved med at køre aften/nat så det kommer min chauffør til at
slås med

> Jaja... blærerøv

Så bare en lille smule da
(og ellers havde du jo bare spurgt hvad det var for en

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-08-06 21:54

> Jo det er der rimeligt gode penge i, og det har vi heldigvis en del af.
> Jeg bliver nu ved med at køre aften/nat så det kommer min chauffør til at
> slås med

Troede da ellers, at du hellere selv ville køre dagvagten? Men det er måske
svært at finde en chauffør til aften/nat?

Kører sådan en bil "døgnet rundt"? Ikke underligt at der løbet nogle km. på
tælleren.

> Så bare en lille smule da
> (og ellers havde du jo bare spurgt hvad det var for en

Hvad har sådan en fyr kørt, når man henter i tyskland? Tør man spørge til
prisen, eller bliver man gul af misundelse

Nok brokker I sjællændere jer over vores ikke eksisterende moms, men du
betaler jo ikke engang afgift af bilerne...

/Jasper

Fra : Steen F.

Dato : 26-08-06 02:15

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

Jasper, var det ikke dig der var interesseret i at købe noget af mig?
Jeg skrev til dig et par gange på mail, men hørte aldrig noget.

MVH Steen
Kolding

Fra : Peter Juul

Dato : 25-08-06 22:01

"Ole Gaarde Kristensen" skrev

> --
> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxavognmand i Næstved
Hva' dælen.... Er man blevet bevillingshaver ???

VenHils
Peter
pt. taxachauffør i Aalborg - forhåbntlig snart ditto-vognmand

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 27-08-06 04:37

"Peter Juul" <ptSLET@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse

> Hva' dælen.... Er man blevet bevillingshaver ???

Nemlig
Eller tilladelsesindehaver som det jo så fint er blevet til nu.
På sin vis meget mere praktisk for når folk spørger "Må du holde der?" kan
man roligt sige "Ja ja da. Jeg har da en tilladelse"

Og held og lykke i jagten på egen bevillingsplade (tilladelsesplade lyder
altså ikke rigtigt)

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Peter Juul

Dato : 27-08-06 17:53

> [...]

> man roligt sige "Ja ja da. Jeg har da en tilladelse"

> Og held og lykke i jagten på egen bevillingsplade (tilladelsesplade lyder

Jotak... Man venter svar fra det offentlige snarest...

VenHils
Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-06 22:08

Lars Knudsen formulated on søndag :
> Tjah... Her i Sverige er præmien bl.a. afhængig af hvor mange km der
> køres om året. Jo flere km - desto højere præmie.

Det er ikke så mærkeligt at forsikringsselskaberne vælger den tolkning
- men den kunne altså sagtens gå den anden vej: få kilometere, ingen
rutine, usikker billist, dyr præmie. Mange kilometer, rutineret
billist, stor chance for at modparten er skyld i uheldet, lav præmie.
Men det er billigere for forsikringen at vælge den modsatte tolkning...

Fra : Snuden

Dato : 21-08-06 02:09

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> chance for at modparten er skyld i uheldet, lav præmie. Men det er
> billigere for forsikringen at vælge den modsatte tolkning...

Typisk er der 10.000,- i selvrisiko plus et trin op i præmie, så skader der
koster under 30.000 kan bedst betale sig at betale selv.

Kendte engang en vognmand der havde en klaphat ansat. Han var oppe på over
65.000 om året i præmie. Klaphatten blev selvfølgelig fritstillet

Snuden

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-08-06 14:37

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> billist, stor chance for at modparten er skyld i uheldet, lav præmie.
> Men det er billigere for forsikringen at vælge den modsatte tolkning...

Jeg tror det afspejler at den ekstra rutine ikke kompenserer for de
mange gange flere timer på vejen. Jeg kører ca en time om dagen (max)
- hvor meget kører en taxa?

Desuden kører en del taxachafutter lige til stregen - sådan noget som
at holde afstand er ikke altid noget de gør så meget i (min kone
sagde engang til en chauffør: "Vil du holde lidt mere afstand - jeg
skal gerne hjem til min søn." Så sagde han, at det skulle han
egentlig også - og slappede af).

I England er diesler ofte ret dyre i forsikring, bl.a. fordi de typisk
kører mere end benzin.

/Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-06 14:52

In article <1156167427.843641.316360@i42g2000cwa.googlegroups.com>,
"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> sagde engang til en chauffør: "Vil du holde lidt mere afstand - jeg
> skal gerne hjem til min søn." Så sagde han, at det skulle han

Respekt til det.. og fin modtagelse af kritikken.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 14:54

KLIP

> Respekt til det.. og fin modtagelse af kritikken.

Ja, den var jo ikke gået fra en mobiltefontalende kvinde/mand/taxachauffør.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 15:13

en vigtig detalje er vel også at der ikke er betalt ret meget afgift på
bilerne
så selv om at det er store dyre biler er prisen på dem vel ikke meget højere
end på
alm. familiebiler

Brian jensen

Fra : Snuden

Dato : 21-08-06 15:25

"Brian Jensen" <b.zsnabelaoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilerne
> så selv om at det er store dyre biler er prisen på dem vel ikke meget

Typisk er prisklassen vel 350-550.000 Kr. Incl 20% afgift og moms. Det er
ikke billigt at reparere skader på sådanne biler...

Snuden

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-08-06 17:02

"Snuden" <snudens@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Brian Jensen" <b.zsnabelaoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Typisk er prisklassen vel 350-550.000 Kr. Incl 20% afgift og moms. Det er
> ikke billigt at reparere skader på sådanne biler...

Kommer an på hvad man køber.
Det billigste starter lige under kr. 200.000 svjh (og mener det vist er en
Octavia 1.9 TDI) og så er der nærmest ingen øvre grænse.
En typisk Mercedes E220 CDI stc. koster omkring en halv million afhængigt af
udstyr.
En E320CDI koster hurtigt 600-650.000 som taxa og da de er populære i
København er det med til at trække forsikringspriserne op fordi det er her
de fleste totalskader sker.
Ved en totalskade skal man også ofte skifte alt taxaudstyr , og det løber
meget hurtigt op i omegnen af 50.000 der skal lægges oveni.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Leonard

Dato : 21-08-06 18:57

"Brian Jensen" <b.zsnabelaoncable.dk> wrote:

> [...]
>bilerne
>så selv om at det er store dyre biler er prisen på dem vel ikke meget højere

Der er så noget med at hvis taxien totalskades, så kan den ikke køres
fri og derfor skald er betales afgift af den, hvorimod hvis den
repareres og kører videre som taxi, så kan den frikøres.
Det var ihvertfald en del af historien, da "min" taxi blev
genopbygget: http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-08-06 11:32

> [...]
> repareres og kører videre som taxi, så kan den frikøres.
> Det var ihvertfald en del af historien, da "min" taxi blev

Lad mig starte med at sige: Sikke en møghistorie. Det er sådan noget vi
allesammen frygter. Havde du siddet ved siden af mig havde du fået et varmt
og kærligt kram. Og hatten af for indsatsen som informatør. Jeg håber og
tror den gør en forskel.

Mig bekendt skal bilen ikke afgiftsberigtiges hvis den totalskades. Der skal
svjv kun betales fuld afgift hvis den - inden den er frikørt - skal
omregistreres til et andet formål (altså køre som noget andet end taxa). Har
lige været en hurtig tur gennem punktafgiftsvejledningen og synes heller
ikke at jeg der kan finde noget om det. Eneste relevante der umiddelbart
står (pkt. E.1.3) er, citat:
"Der betales afgift af køretøjer, som efter reparation, genopbygning eller
ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med et køretøj, der
tidligere er registreret og betalt afgift af." citat slut.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Leonard

Dato : 22-08-06 18:08

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> wrote:

>Mig bekendt skal bilen ikke afgiftsberigtiges hvis den totalskades. Der skal

Tjah, jeg refererer kun hvad jeg fik at vide af vognmand og værksted,
jeg snakkede ikke med forsikringsfolkene.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-08-06 19:58

> Tjah, jeg refererer kun hvad jeg fik at vide af vognmand og værksted,
> jeg snakkede ikke med forsikringsfolkene.

Også fair nok. Havde bare aldrig hørt om det før.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : claus b. p.

Dato : 23-08-06 13:40

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> [...]
> repareres og kører videre som taxi, så kan den frikøres.
> Det var ihvertfald en del af historien, da "min" taxi blev

Det er fuldstændig som med almindelige biler. Efter en totalskade er bilen
ude af systemet. Hvis man vælger at genopbygge den skal man betale ny
afgift, og afgiftens størrelse afhænger selvfølgelig af hvad den skal bruges
til. Skal den bruges som privatbil er det fuld 180%, men man kan jo også
genopbygge til gulpladebil, autocamper eller minibus. Det vil formentlig
teoretisk også være muligt at registrere den med 20% til taxi igen, men så
starter de 250000km til frikørsel forfra. Og hvor god en fidus er det lige,
hvis bilen allerede har kørt 150-200000 km. Afgiften skal selvfølgelig
beregnes ud fra brugtværdien, ligesom importbiler.

/Claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-06 18:11

Martin Sørensen has brought this to us :

> Jeg tror det afspejler at den ekstra rutine ikke kompenserer for de
> mange gange flere timer på vejen. Jeg kører ca en time om dagen (max)
> - hvor meget kører en taxa?

En taxa kan vel snildt køre 14 timer i døgnet eller mere. Men selvom
man er mange timer på vejen vil rutine vel stadig betyde at risikoen
for at man selv er skyld i skaden vel være lavere ?

Sådan skal det gøres!

Fra : Jim Bob

Dato : 21-08-06 16:43

> [...]
> den koste en bullion i kasko - unge chauffører, store biler osv. Men
> selskaberne har formodentlig særlige grupperabatter? Kender nogen til

Almindelig sund fornuft siger at de må være selvforsikrende.

//JB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-06 18:11

on 21-08-2006, Jim Bob supposed :
> Almindelig sund fornuft siger at de må være selvforsikrende.

De kan ikke være fuldstændig selvforsikrende eftersom ansvarsforsikring
er lovpligtig.

Fra : Leonard

Dato : 21-08-06 18:59

"Jim Bob" <wholesome@ofir.dk> wrote:

>Almindelig sund fornuft siger at de må være selvforsikrende.

Det er de ikke, de fleste har lånt alle pengene, så det vil deres
financiering ikke være med til.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-08-06 11:13

> Det er de ikke, de fleste har lånt alle pengene, så det vil deres
> financiering ikke være med til.

Enig hvis det var vognmændene der snakkes om.
Jeg læser Jim Bobs inlæg som om han spørger om (forsikrings)selskaberne er
selvforsikrede - og det ved jeg ikke om de er.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-08-06 11:50

Ole Gaarde Kristensen submitted this idea :
> Jeg læser Jim Bobs inlæg som om han spørger om (forsikrings)selskaberne er
> selvforsikrede - og det ved jeg ikke om de er.

Det er de ikke, de genforsikrer hos hinanden og hos udenlandske firmaer
- mener der er et stort genforsikringsselskab i England som mange af
dem bruger. På den måde kan de mindske risikoen for store økonomiske
tab.

Selvfølgelig genforsikrer de ikke hver enkelt forsikring men de bruger
det på store ting og sikkert også som en generel ting.