Ny lille eller stor gammel ?
Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 21:25

Scenarie:

Audi A4 1.6 1995, 223000 km. Rød, står næsten FOR pæn (omlakering/skade ??)
Pris 84.900,-

Hvad er prisen typisk for en A4 1.6 ca. 10 år gammel ?

Fiesta 2006(7), 0 km. 150.000,-

Hvad er billigst i længden, set over 10 år ?
Mht. lån osv.

Hvorfor skal man købe ny istedet for brugt ?
Er der forskel at nævne, om man låner eks. hele
beløbet 85000 eller 150000 ?

Hvad bør man ?
Købe nyt dyrt eller brugt/gammelt billigere ???

Noget siger mig det er billigt at låne 'det sidste'
til en helt ny vogn, når man ser på det ad åre...sådan totalt
mht bilens værdi om 10 år, altså den gamle Audi og den
nye Fiesta. Audien er sikkert helt færdig om 10 år og har
ingen værdi. Fiesta'en er vel en sladt værd som 10 årig ?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-08-06 22:01

Olsen wrote:
> Scenarie:
>
> Audi A4 1.6 1995, 223000 km. Rød, står næsten FOR pæn (omlakering/skade ??)
> Pris 84.900,-
>
> Hvad er prisen typisk for en A4 1.6 ca. 10 år gammel ?

Iflg. bilpriser.dk er det ca. prisen for en A4 fra den årgang. Bilbasen
starter fra omkring 75kkr hos forhandler, men fås også for mere end
dette. Så prisen er nok ikke helt hen i vejret hvis ellers stand osv. er
i orden.

> Fiesta 2006(7), 0 km. 150.000,-
>
> Hvad er billigst i længden, set over 10 år ?
> Mht. lån osv.

hmm.... det dyreste ved de fleste biler er værditabet... Audien har tabt
ca. 165kkr. Fiestaen vil nok tabe mellem 100 og 125kkr på 10 år. Så
selvom du skrotter audien efter 10 år, så er der stadig en del kr. at
bruge på lidt vedligehold. Audien giver nok også en lidt anden
kørefornemmelse end en fiesta.

> Hvorfor skal man købe ny istedet for brugt ?

Følelsen af ny bil vel sagtens. Måske sikkerhed for at der de næste par
år ikke sker noget (men derefter er det også usikkert)

> Er der forskel at nævne, om man låner eks. hele
> beløbet 85000 eller 150000 ?

Du kan måske godt tage lån til fiestaen over 10 år, mens dette ikke er
så realistisk på audien.

> Hvad bør man ?
> Købe nyt dyrt eller brugt/gammelt billigere ???

Det er der ikke noget endeligt svar på. En ny bil skulle da gerne køre
uden problemer nogle år, mens der på en 10 år gammel bil nok vil være
lidt vedligeholdelse fra tid til anden. Specielt når biler rundet 200kkm
begynder der mekanisk at være nogle områder der trænger til opmærksomhed
(undervogn, bremser, sæder mv)

> [...]
> nye Fiesta. Audien er sikkert helt færdig om 10 år og har
> ingen værdi. Fiesta'en er vel en sladt værd som 10 årig ?

Uhmm... En 10 år gammel fiesta koster ikke mange basseøre... (30-50kkr)
så den vil da tabe mindst 100kkr på den tid. Desuden kan jeg altså ikke
se hvordan du tillader dig at sammenligne en Fiesta med en A4... i min
verden er det to helt forskellige biler.

Thomas

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 19-08-06 22:28

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mht. lån osv.
>
> Hvorfor skal man købe ny istedet for brugt ?
> Er der forskel at nævne, om man låner eks. hele

Hvad er billigst i længden? Det afhænger af så mange ting. F.eks. om du selv
kan reparere bilen?
Om det er din første bil (= dyr forsikring)? Bilens grønne
afgift/vægtafgift. Benzinforbruget. Reparationer.

Den nye lille Fiesta har et bedre benzinforbrug og lavere grøn afgift. Den
skal nok også kun til service de første 2-3 år, hvis der er noget
usædvanligt som skal laves, laves det vel på garantien. Forsikringsmæssigt
mener jeg også det vil være billigere at forsikre en Ford Fiesta fremfor en
Audi A4. Men på Audi'en kan du evt nøjes med ansvarsforsikring, så kan det
være det bliver billigere med Audi'en, især hvis det er første gang du ejer
bil.
Audi'en kan der sagtens dukke reparerationer op på allerede efter ½ år, og
det skal du selv betale (alternativt selv fikse).

> Hvad bør man ?
> Købe nyt dyrt eller brugt/gammelt billigere ???

Det er to vidt forskellige biler du har valgt. Vil du være flot (og måske
dyrt) kørende i Audi'en, eller vil du have noget som virker hver dag og
kender hele historien på (ny bil)? Det er kun dig som kan afgøre det...

> [...]
> nye Fiesta. Audien er sikkert helt færdig om 10 år og har
> ingen værdi. Fiesta'en er vel en sladt værd som 10 årig ?

Hvis du skal låne penge fra banken til en bil, kan du fx. hos Danske Bank
låne penge til bilen i 10 år minus bilens alder (billån til ok rente). De
fleste andre banker og lignende låner kun i op til 7-8 år. Her er Audien jo
ude af billedet, så er du ovre i forbrugslån hvor renten er væsentligt
højere...
Desuden kan du beholde Fiesten i fx. 10 år, hvor du så vil købe ny bil igen.
Måske kan Audi'en kun holde 5 år, hvor du skal købe en bil igen. I sidste
ende kan det gå lige op. Men hvad har du haft af udgifter undervejs?
Benzinforbrug, reparationer, grøn/vægt afgift, forsikring o.l, det er det
som er det interessante.

Mvh

Emil
Skiftet 3 brugte biler ud på 8 år, og får min første sprit nye bil til
levering i uge 39/2006

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-08-06 17:46

> [...]
> det være det bliver billigere med Audi'en, især hvis det er første gang du

Vær opmærksom på at ford netop har lanceret "Ford forsikring". Her kan du
som nybillist forsikre enhver Ford for ca. 4500 det første halvår, og
derefter fortsætter du på premietrin 13 (svjh.) hos IF forsikring. Samtidig
får du nogle ekstra gode forsikringsbetingelser. Herunder en helt ny bil ved
totalskade/tyveri inden for de første 3 år.
Det betyder at jeg kan forsikre min Fiesta ST 150 for ca. 11.000 årligt -
det skal ses i lyset af at jeg de fleste andre steder skulle give mellem 25
og 45.000 for en ringere dækning.
Det er ikke sikkert det er relevant - men er du ny billist kan der være gode
penge (og forsikrings-point) at spare.

/Kasper Hansen

Fra : C boy

Dato : 20-08-06 08:29

"Olsen" <-> wrote in message
> [...]
> beløbet 85000 eller 150000 ?
>
> Hvad bør man ?
> Købe nyt dyrt eller brugt/gammelt billigere ???

jeg vil gætte på at kabinemål i en 10 år gammel audi og en ny Fiesta er
næsten det samme...