Privat kørsel i firmabil. Har talt med en ~
Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-08-06 22:06

Der har været spurgt i dk.fritid.bil om kørsel i firmabil. For at komme til
bunds om hvad reglerne er har jeg spurgt min langhårede skatteekspert.

Her er resultatet.

Vi kan dele sagen op i to firma og ansat.

Firma: Her kan der igen deles op i to versioner:

1: Hvis firmaet har hentet momsen hjem, sigtes firmaet/ejeren for bedrageri.
Momsen skal betales tilbage og de gives ofte en bøde der svarer til momsen.
I gentagelse sager er der tale om fængselsstraf (enkeltmand ejet) eller
forhøjet bøde hvis der er tale om A/S og lignende større firmaer.

2: Hvis firmaet IKKE har hentet momsen hjem går firmaet fri.

Medarbejder: Her er straffen skærpet meget. Her er der en fiktiv grænse ved
fire år. Den er ikke fastlagt nogen steder men en meget brugt
tommelfingerregel.

1: Under 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af minimum 145.000
kr.
(Hvis der tales om dyrere biler hæves beløbet)
Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.

Det kan nemt give en lille hilsen på 15000-40000 kr. fra Told & Skat.

2: Over 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af vurderingsprisen.
Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.

Husk at f.eks. en fastmonteret barnestol er det samme som fri bil, set med
TS øjne.

En gammel bil er klart det billigste.

Benny

Fra : NHF

Dato : 19-08-06 08:29

Bennys tråd er så kun gældende på en hvidpladebil. På en gulpladebil kan
man vha. kørselsregnskab dokumentere hvor stor en del er privatkørsel og så
lave en fordelingsnøgle herfra. Men det kan dog kun gøres såfremt momsen
ikke trækkes fra. Hvis momsen først er løftet af, så er det nul
privatkørsel!

NHF, Århus

Fra : Otto

Dato : 19-08-06 08:35

On 2006-08-19 09:29:14 +0200, "NHF" <lamper@mail.dk> said:

> [...]
> privatkørsel og så lave en fordelingsnøgle herfra. Men det kan dog kun
> gøres såfremt momsen ikke trækkes fra. Hvis momsen først er løftet af,

Specielt vedrørende medarbejdere med vagtordning med udkald til uvisse
arbejdssteder
Såfremt en medarbejder er omfattet af en vagtordning
(døgnvagt) med udkald til uvisse arbejdssteder, er det tilladt, under
vagten, at anvende bilen inden for vagtområdet til privat kørsel i
meget begrænset omfang. Som eksempel kan nævnes kørsel fra firmaet til
bopæl, når vagten starter samt privat kørsel til f.eks. familiebesøg o.
lign., hvor det af hensyn til varetagelse af vagtopgaven er nødvendigt
at medbringe bilen.
Forudsætningen herfor er dog, at der til bilen er tilknyttet en
kørebog, hvoraf det fremgår, hvor meget der er privat kørsel og hvor
meget, der er tjenstlig kørsel. Det understreges, at kørslen fra egen
bopæl til f.eks. familiebesøget betragtes som privat kørsel.
Såfremt ovennævnte private kørsel undtagelsesvis skulle overstige 1.000
km om året, er der selvangivelsespligt for den enkelte medarbejder for
de km, der overstiger 1.000 km. Den skattemæssige værdi fastsættes
efter Ligningsrådets km-takst for erhvervsmæssig kørsel.
For at sikre, over for Told & Skat, at der er overensstemmelse mellem
kørebog og vagtplan, er nærmeste leder ansvarlig for ved stikprøve at
sikre, at ovennævnte overholdes (f.eks. parafering i kørebogen).

/Otto

Fra : Benny Højvælde

Dato : 19-08-06 21:23

"NHF" <lamper@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Bennys tråd er så kun gældende på en hvidpladebil.

Nej. Det er gulpladebiler her er tale om, og du ved godt at på
fiemarelaterede gulplade biler fører man ikke kørebog. Det har jeg aldrig
hørt om.

> [...]
> så lave en fordelingsnøgle herfra. Men det kan dog kun gøres såfremt
> momsen ikke trækkes fra. Hvis momsen først er løftet af, så er det nul

En af mine venner købte for 5-6 år siden en gammel varebil som en
midlertidig reserve bil til hans firma. Bilen var gulplade og han gad ikke
tage de få tusinde kroner tilbage i moms. Den blev meget populær hos
medarbejderne indtil de fandt ud af hvad det kostede dem at blive knaldet.
Som ejer var han ligeglad. Han havde ryggen fri.

Benny

Fra : NHF

Dato : 19-08-06 21:41

Okay - vi taler nok om 2 forskellige situationer. I mit tilfælde drejer det
sig om en enkeltmandsvirksomhed, hvor firmaejer og privatbruger er en og
samme person. Jeg har fået oplyst af såvel TS som revisor, at såfremt vi
føre kørebog så kan vi lave en fordelingsnøgle ud fra kørebogen f.eks
20%/80% hvoraf de 20% er privat. Det betyder, at jeg selv skal betale de 20%
af alle udgifter og resten trækkes ud af firmaet. Det er iøvrigt også derfor
man på motorkontoret oplyser om bilen er rent erhverv / erhverv & privat
eller om det er rent privat. Hvis det er rent erhverv, så kommer der ingen
misundelsesafgift på vægtafgiften, ved erhverv & privat koster det 2500 i
misundelse og ved rent privat 5000 i misundelsesafgift.
Men ved et evt. torskegilde hos TS er det min opgave at bevise
fordelingsnøglen og dette kan gøres vha. kørebog.

/NHF

Fra : Jonas R.

Dato : 20-08-06 14:39

"Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> wrote in message
> [...]
> vurderingsprisen.
> Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.

Det er forkert, det er 160.000 kr som du minimum beskattes af hvis du skal
kunne bruge bilen til privat kørsel.

/jonas R.

Fra : Benny Højvælde

Dato : 20-08-06 20:03

"Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse

> "Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> wrote in message

> Det er forkert, det er 160.000 kr som du minimum beskattes af hvis du skal
> kunne bruge bilen til privat kørsel.

Hej

Skulle sige undskyld. 145 kkr var sidste år, men det bliver det ikke
billigere af.

Benny

Fra : allan

Dato : 23-08-06 15:18

"Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Der har været spurgt i dk.fritid.bil om kørsel i firmabil. For at komme
> til bunds om hvad reglerne er har jeg spurgt min langhårede skatteekspert.

Hej

Er ansat i et privat firma.
Jeg futter rundt i en VW-Transporter på guleplader, hvor der ikke er betalt
moms.
Jeg fører en kørebog med dato, klokkeslet, km og hvor turen går fra og til.
Vognen er indrettet som værkstedsvogn, med værktøj, udstyr, overtrækstøj,
gummistøvler, et klap bord og materialer.
Kører alle ugen syv dage.

Normalt holder bilen i min private indkørsl om natten.
Hjemmefra tager jeg normalt ud til firmaets kunder.

Firmaets revisor, har oplyst at jeg må kører 1200 km. privat i vognen om
året, da vognen er indrette som værkstedsvogn (..her er der åbenbart en
forskel)
Med "privat" har jeg forstået det således at jeg ikke kan kører til bageren,
aflevere datteren i skolen eller besøge min gamle mor, men at ordet "privat"
skal forståes således at kørslen mellem firmaets adresse og min private
adresse kaldes "privat"-kørsel, da jeg jo spare min egen bil e.lign.

Mv.
Allan

(Undskyld evt. stavefejl, men stavning er ikke min stærke side)