Airbaglampe lyser og SYN ?
Fra : u.m.s [3460]

Dato : 16-08-06 20:46

Min bil, Opel Corsa 1998, 1.2i Ecotec har et lille problem.
Airbaglampen lyser.

Computerudskrift viser at det er Airbaggen/elektrisk dims i rattet der ikke
fungerer ordentligt.

Reservedelen er i hus d. 9 september. Mit problem er at bilen skal synes
senest d. 17. august (imorgen)

Vil det give problemer mht. at få bilen syns-godkendt hvis airbaglampen
lyser ?

Jeg har læst at man kan trække den lidt (har læst at det er ca. 10 uger
e.lign. iflg. dette forum) mht. syn og det kan jo blive nødvendigt at trække
den nogle uger....

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-06 21:00

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Reservedelen er i hus d. 9 september. Mit problem er at bilen skal synes
> senest d. 17. august (imorgen)

Fra seneste rettidige synsdato går der ca. 9 uger så modtager du en
påmindelse om dit køretøj endnu ikke er godkendt, fra modtagelsen af dette
brev har du ca. 3 uger herefter begynder det først at blive "kriminelt".

> Vil det give problemer mht. at få bilen syns-godkendt hvis airbaglampen
> lyser ?

Ja det giver "omsyn".

--
MVH Hans

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 16-08-06 21:22

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brev har du ca. 3 uger herefter begynder det først at blive "kriminelt".

Tænkte jeg jo nok. Hvor længe har man så til et "omsyn"
Nå det med de 9 uger lyder jo fint, det kan være jeg bliver nødt til at
udnytte det.....

Fra : Otto

Dato : 16-08-06 21:32

On 2006-08-16 22:22:28 +0200, "u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> said:

> Tænkte jeg jo nok. Hvor længe har man så til et "omsyn"
> Nå det med de 9 uger lyder jo fint, det kan være jeg bliver nødt til at
> udnytte det....

Hvorfor ikke bare få den pære ud af instrumentbrættet, indtil du har
vognen synet?

Fra : Brian

Dato : 16-08-06 21:49

Otto skrev:

> Hvorfor ikke bare få den pære ud af instrumentbrættet, indtil du har
> vognen synet?

Fordi at de tjekker om lampen tænder/slukker når du sætter tænding på...

/Brian

Fra : Otto

Dato : 16-08-06 21:58

On 2006-08-16 22:49:29 +0200, "Brian" <nej@tak.du> said:

> Fordi at de tjekker om lampen tænder/slukker når du sætter tænding på...

ja self... dumme mig ;)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-06 21:59

> Tænkte jeg jo nok. Hvor længe har man så til et "omsyn"
> Nå det med de 9 uger lyder jo fint, det kan være jeg bliver nødt til at
> udnytte det.....

Kun "godkendt" sletter indkaldelsen. Så selv om du efter evt. har fåetomsyn
udsætter det ingenting.

Til orientering har du inden for normal tidsfrist ved "omsyn" 33 dage til at
få det klaret.

Men har du modtaget "påmindelsen" og den er kortere end omsynsfristen er det
påmindelsens sidste frist der er gældende.

--
MVH Hans

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-08-06 21:33

On Wed, 16 Aug 2006 22:00:20 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Ja det giver "omsyn".

Burde man ikke kunne slå airbagsystemet fra i boksen? Så kan
synsfætteren da i det mindste ikke stå og glo på lampen.
--
Hans Pedersen, Varde
Citroën Xantia 1.8 16V Limité Weekend

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-06 21:53

"Hans Pedersen" <news@h2ns.dk> skrev i en meddelelse

> Burde man ikke kunne slå airbagsystemet fra i boksen? Så kan
> synsfætteren da i det mindste ikke stå og glo på lampen.

Jo men dette udløser også "omsyn", da lampen skal lyse når tændingsnøglen
drejes inden start.

--
MVH Hans

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-08-06 22:03

Hans L. Jørgensen wrote:

> Jo men dette udløser også "omsyn", da lampen skal lyse når
> tændingsnøglen drejes inden start.

Og dog ved jeg at, enkelte biler er blevet synet med en sprungen pære i
airbaglampen uden anmærkninger-

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-06 22:11

> Og dog ved jeg at, enkelte biler er blevet synet med en sprungen pære i
> airbaglampen uden anmærkninger-

Snakker af gode grunde ikke om hvad der er synet, jeg tager derimod
udgangspunkt i listen over hvad der udløser "omsyn" og det gør manglende lys
airbaglampen..

--
MVH Hans

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-08-06 08:42

Hans L. Jørgensen wrote:

> Snakker af gode grunde ikke om hvad der er synet, jeg tager derimod
> udgangspunkt i listen over hvad der udløser "omsyn" og det gør
> manglende lys airbaglampen.

DET er vi enig i.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter Juul

Dato : 17-08-06 19:52

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Jo men dette udløser også "omsyn", da lampen skal lyse når tændingsnøglen
> drejes inden start.

Det kommer nu meget an på hvor vågen synsmanden er - Jeg fik synet min gamle
Xantia med defekt ABS-boks, og sikringen til kontrollampen taget ud, uden
synsmanden opdagede noget...

ABS'en sagde farvel 8 dage før syn, og een havde ikke lige 8 kkr til en
ny...

VenHils
Peter

Fra : Hans Pedersen

Dato : 17-08-06 20:33

On Thu, 17 Aug 2006 20:52:19 +0200, "Peter Juul"
<ptSLET@baandbySLET.dk> wrote:

>ABS'en sagde farvel 8 dage før syn, og een havde ikke lige 8 kkr til en
>ny..

hvad er det, der koster 8k vedr. ABS på en Xantia??

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-08-06 20:34

"Peter Juul" <ptSLET@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer nu meget an på hvor vågen synsmanden er - Jeg fik synet min
> gamle Xantia med defekt ABS-boks, og sikringen til kontrollampen taget ud,
> uden synsmanden opdagede noget...

Nu er det jo ikke synsmanden tilstand jeg tager udgangspunkt i, men -
derimod de regler hvorefter han skal dømme, og ja - nogle gange er vi alle
jo mere på mærkerne end andre gange

Hvordan ville du reagere hvis det var dig der havde stillet spørgsmålet og
jeg havde sagt, - kør du bare til syn det sker der ikke noget, og du så
kommer hjem med en "om'er".

Jeg ville nok stå til tørre tæsk, her i gruppen.

Tro mig Peter hvis jeg ikke er sikker fletter jeg (med Jan_stevns udtryk)
hellere næbet ;-/

--
MVH Hans

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 16-08-06 22:18

"Hans Pedersen" <news@h2ns.dk> skrev i en meddelelse

> Burde man ikke kunne slå airbagsystemet fra i boksen? Så kan
> synsfætteren da i det mindste ikke stå og glo på lampen.

havde faktisk overvejet det, men kan man ikke bare hive en eller anden
sikring ud ?

Fra : Martin

Dato : 17-08-06 08:52

> havde faktisk overvejet det, men kan man ikke bare hive en eller anden
> sikring ud ?

Du kan jo være lidt kreativ og sætte lampen sammen med ladelampen eller
olietrykslampen.

/Martin

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 18-08-06 20:38

> [...]
> brev har du ca. 3 uger herefter begynder det først at blive "kriminelt".

ok det kan vi godt sige. Nu har jeg tænkt lidt nærmere over det.. ER det
sådan at hvis bilen har et airbag system så skal det virke ? Men hvis bilen
ikke har et airbagsystem så er det ligemeget ?
Sagt på en anden måde: Er det et lovkrav at der SKAL være airbag i en bil ?

For andre biler uden airbag eller biler der har fået deaktiveret airbag
grundet barnetransport (det er godt nok i højre side... men..) har vel også
et problem. Om det er højre eller venstre airbag der ikke virker er jo i
princippet ligegyldigt..

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-08-06 20:56

> [...]
> grundet barnetransport (det er godt nok i højre side... men..) har vel
> også et problem. Om det er højre eller venstre airbag der ikke virker er

Når bilens typegodkendelse siger at bilen er med airbag/sikkerhedspuder og
gardiner skal de være i køretøjet og virke, den med afbrfer til højre side
er jeg ikke i sig selv en fejl i airbag'n.

Det sidste aspekt som jeg kommer til at tænke på er at der jo også
registreringsafgiften er en nedsættelse af afgiften når bilen er med airbag.
Og skattefar skal man ss@tme ik' spøge med.

Hvis synsassistenten er en af dem der er fremme i skoene, kan han dømme
"indberetning til skat" p.g.a. at bilen nu har skiftet indentitet med hensyn
til afgiftsberegning (har dog ikke hørt det er sket).

--
MVH Hans

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 18-08-06 21:29

KLIP

> [...]
> "indberetning til skat" p.g.a. at bilen nu har skiftet indentitet med
> hensyn til afgiftsberegning (har dog ikke hørt det er sket).

Ja skattefar er en drillepind, sådan er det vel når der kommer for mange
penge ind, vil man bare have flere :D

Tak for input !

Fra : Allan / Kolding

Dato : 18-08-06 21:47

> Når bilens typegodkendelse siger at bilen er med airbag/sikkerhedspuder og
> gardiner skal de være i køretøjet og virke, den med afbrfer til højre side
> er jeg ikke i sig selv en fejl i airbag'n.

Siden hvornår er det begyndt at stå i bilens Typegodkendelse ?

Og i og med at personbiler ikke er typegodkendelsespligtige,
hvad gør man så ?

Eks. impoterer jeg en VW Passat fra Italien årgang 2006.
Skal den have airbag ?
( Vi alle ved at den har det. Men skal den have dem ? )

Undskyld at jeg driller !

Allan / Kolding

Fra : Anders

Dato : 17-08-06 12:52

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har læst at man kan trække den lidt (har læst at det er ca. 10 uger
> e.lign. iflg. dette forum) mht. syn og det kan jo blive nødvendigt at

Hej,

Jeg fik engang (2004) min Vito synet med en smadret forlygte og en revnet
forrude, jeg medbragte en seddel fra værkstedet hvor de skrev at der var
bestilt tid til udskiftning.

Prøv om du kan få en seddel hos dit værksted, husk stempel + underskrift.

Mvh
Anders

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-08-06 13:46

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev i en meddelelse

> Jeg fik engang (2004) min Vito synet med en smadret forlygte og en revnet
> forrude, jeg medbragte en seddel fra værkstedet hvor de skrev at der var
> bestilt tid til udskiftning.

Ja i 2004 - men der har siden dengang været flere opstramninger af listen
der medfører "kan godkendes efter omsyn", hvor der tidligere blev dømt
"betinget godkendt".

> Prøv om du kan få en seddel hos dit værksted, husk stempel + underskrift.

OK - det kan jo da maximalt medføre et omsyn til 250 kr. som jo da også kan
komme alligevel.

--
MVH Hans

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-08-06 12:00

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> "betinget godkendt".

> OK - det kan jo da maximalt medføre et omsyn til 250 kr. som jo da også kan

Men er det ikke sådan at hvis din bil er dømt til omsyn eller til
betinget godkendt, så er den stadig ulovlig at køre i indtil det er
ordnet? Så i _teorien_ vil du kunne få problemer med politiet hvis du
bliver stoppet og man tjekker om du har fået udbedret fejlene.

At teori og praksis er vidt forskellige i dette aspekt er jeg godt klar
over, men når der nu skrives om at reglerne siger at airbag'en skal
virke, så bør det også nævnes at bilen ikke er lovlig at køre i hvis
ikke dette er tilfældet.

Thomas