Ingen lys i instrumentbræt
Fra : mookid8000@gmail.com

Dato : 13-08-06 09:56

Hej gruppe,

Jeg har en Ford Fiesta 1.1 fra 1990 - og fra den ene dag til den anden
er flg. sket:
1) Når kontakten til forlygterne står tændt, så tænder og slukker
forlygterne sammen med tændingen(!) - dvs. "automatisk kørelys"...
2) Lyset i instrumentbrættet er forsvundet.

Jeg har tjekket de forskellige sikringer nede til venstre for rattet,
men de så allesammen fine ud. Jeg har ikke nogen manual, så jeg er
ikke sikker på hvad de forskellige sikringer har med at gøre.

Er der nogen der ved hvad der kan være galt? Og er de to hændelser
forbundne?

På forhånd tak!

Mvh
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 10:33

<mookid8000@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>forlygterne sammen med tændingen(!) - dvs. "automatisk kørelys"...
>2) Lyset i instrumentbrættet er forsvundet.

Hmm er du sikker på at det ikke altid har været sådan?
Jeg synes at huske at det er helt normalt at Ford fra disse årgang ikke kan
have fuldt blus på forlyset når der ikke er tænding på.

Til spørgsmål 2 så går jeg ud fra at hvis der er regulering af lysstyrken at
du så har skruet op for denne?

--
Tom

Fra : grabe@esenet.dk

Dato : 13-08-06 10:42

Tom snabela skrev:

> [...]
> have fuldt blus på forlyset når der ikke er tænding på.
>
> Til spørgsmål 2 så går jeg ud fra at hvis der er regulering af lysstyrken at

Forlygterne har altid været "manuelle", sådan at hvis jeg slukkede
bilen, men lod lygterne stå tændt, så ville de lyse med fuld kraft
(og med garanti dræne batteriet). Men for nylig glemte jeg at slukke
forlygterne da jeg slukkede bilen, hvorefter den stod i 7-8 timer, og
den startede fint bagefter.

Det er dog korrekt at det LANGE lys ikke kan tændes så længe der
ikke er tænding på.

Der er ingen regulering af lysstyrken i instrumentbrættet, og lyset er
HELT væk.

Jeg er godt klar over at det er meget mystisk det her, og jeg kan
simpelthen ikke regne ud hvordan det kan ske! Det kræver jo et ekstra
relæ hvis forlygterne skal tænde sammen med tændingen, og hvis det
er sådan et til stede, så skulle man da tro at jeg ville have haft
automatisk kørelys hele tiden.

???

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 10:51

<grabe@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>relæ hvis forlygterne skal tænde sammen med tændingen, og hvis det
>er sådan et til stede, så skulle man da tro at jeg ville have haft

Tja så tipper jeg kontakten eller stikket til kontakten til at være defekt.
I min mondeo har jeg 2 gange måtte skifte denne kontakt wræl og den er ikke
helt billig. Stikket til samme kontakt har jeg også måtte skifte i mondeo'en
og også en den ene Sierra.

Men jeg VED det ikke det er kun mit bud

--
Tom

Fra : mookid8000@gmail.com

Dato : 13-08-06 11:57

Tom (snabela) skrev:

> [...]
> helt billig. Stikket til samme kontakt har jeg også måtte skifte i mondeo'en

Ved du hvordan jeg kan tjekke om det er det der er galt (på en Fiesta
altså)?

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 12:07

>Ved du hvordan jeg kan tjekke om det er det der er galt (på en Fiesta
>altså)?

Jeg var så "heldig" at når jeg pillede kontakten ud og vrikkede med stikket
bagpå så virkede den ind i mellem, så det tog ikke lang tid at finde fejlen.
Men man kunne også lugte at den lugtede lidt brændt

--
Tom