Omdrejninger på generator...
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 12-08-06 23:01

Kører Escort 89'er....

Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes op på
3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget strøm at f.eks.
kørelysrelæet trækkes ??

Eller sagt på en anden måde: Ved hvor mange omdrejninger skal en generator
begynde at lade...???

Hilsen Keld

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 23:19

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørelysrelæet trækkes ??
>
> Eller sagt på en anden måde: Ved hvor mange omdrejninger skal en generator

Det skulle den gerne i tomgang. Men hvis nu dit batteri har været helt
afladet så tager det jo lidt tid inden generatoren har fået spændingen op
igen.
Normalt skal du kunne måle de 13.5 til 14.5V allerede ved tomgang 5 min.
efter at bilen er startet....såfremt du ikke har tændt for
lys,sædevarme,ventilator,2000W stereo osv.
Har du ikke nogen tal for hvor meget spænding der er over batteriet ?

--
Tom

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 12-08-06 23:33

> [...]
> lys,sædevarme,ventilator,2000W stereo osv.
> Har du ikke nogen tal for hvor meget spænding der er over batteriet ?

Nix.... Tager mit multimeter med på arbejde i næste uge - så kan jeg prøve
at se hvad den giver og hvornår.....

/Keld

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-08-06 23:32

Keld Rosenberg wrote:

> Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes op
> på 3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget strøm at
> f.eks. kørelysrelæet trækkes ??

Er generatoren helt ny?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-08-06 23:40

Uffe Ravn wrote:

> Er generatoren helt ny?

Og et tillægs spørgsmål, virker ladelampen korrekt?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 13-08-06 00:40

> Og et tillægs spørgsmål, virker ladelampen korrekt?
>
> Mvh. Uffe Ravn

Generatoren er helt ny... d.v.s. jeg afleverede den gamle og fik en der så
ny ud.... og virker som beskrevet..

Da jeg oprindeligt fik problemet (med den gamle generator) var jeg lige kørt
af motorvejen ved Åbenrå og der tændte ladelampen... og batteriet holdt lige
til jeg nåede til destinationen 60 km senere..

Nu virker ladelampen så ikke mere, men jeg har fået lavet en snydepære for
at se om generatoren leverer strøm, og det gør den... hvor meget skal jeg så
have målt her i løbet af næste uge... eller i morgen hvis jeg når det.. jeg
afkobler denne snydepære når motoren kører..

/Keld

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-08-06 01:02

Keld Rosenberg wrote:

> [...]
> hvor meget skal jeg så have målt her i løbet af næste uge... eller i
> morgen hvis jeg når det.. jeg afkobler denne snydepære når motoren

Hvis ladelampen eksempelvis er sprunget, får generatoren ingen
udefrakommende feltstrøm til at hjælpe med at opbygge feltet.
Der opleves ved at motoren skal op i 3000-4000 omdrejninger før den "fanger"
og laver strøm. Når først den er begyndt at lave strøm virker den også ved
lavere omdrejninger-

Du skal finde fejlen ved ladelampen, eller den ledning der løber fra denne,
til generatoren. (undervejs møder du sikker føleledningen til kørelyset.
Før du har en fungerende ladelampe er det omsonst at lede andre steder.

Mvh. Uffe

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 13-08-06 07:56

> [...]
> til generatoren. (undervejs møder du sikker føleledningen til kørelyset.
> Før du har en fungerende ladelampe er det omsonst at lede andre steder.

Uffe, tusind tak for denne info.......

Og her gik jeg og troede vi "bare" talte om en indikatorlampe og ikke en
komponent der har en så væsentlig funktion......

Jeg skal nok melde tilbage når jeg har flået instrumentbordet fra hinanden
og skiftet tingesten...

Hilsen Keld

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-08-06 10:46

Keld Rosenberg wrote:

> Jeg skal nok melde tilbage når jeg har flået instrumentbordet fra
> hinanden og skiftet tingesten...

Kig nu lige først om ikke der skulle være smuttet en ledning ud ved
generatoren.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : alexbo

Dato : 13-08-06 11:28

"Keld Rosenberg" skrev

> Jeg skal nok melde tilbage når jeg har flået instrumentbordet fra hinanden
> og skiftet tingesten...

Nu er det ikke sandsynligt at pæren til ladelampen skulle springe mens du
skifter generator, det er mere sandsynligt at ledningen ikke sidder som den
skal.

Med tænding på bilen skal du kunne få lampen til at lyse ved at holde en af
de tynde ledninger ved generatoren på stel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-08-06 08:35

> [...]
> "fanger"
> og laver strøm. Når først den er begyndt at lave strøm virker den også ved

God info, gælder det også en moderne bil med "alt i el."?. I diagrammet
sidder min lampe bare på den "blackbox" så udgør instrumenterne.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-08-06 10:29

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> God info, gælder det også en moderne bil med "alt i el."?.

Ja, jeg har endnu ikke set det lavet anderledes.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-06 15:13

> Ja, jeg har endnu ikke set det lavet anderledes.

Jeg sidder her og tænker hav' med remskiven på ombytningsgeneratoren.

Jeg har for amnge år siden oplevet at få en ombytningsgenerator hvor
remskiven var dobbelt så stor som på den gamle, det nedsætter jo seriøst
ladeniveauet.

--
MVH Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-08-06 16:08

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har for amnge år siden oplevet at få en ombytningsgenerator hvor
> remskiven var dobbelt så stor som på den gamle, det nedsætter jo seriøst
> ladeniveauet.

Self., hvis gearing er forkert. Jeg tænker på F1, de kan gå "døde" pga.
strømmangel ved for meget "safty car", det er jo ikke det største batt. man
vil ofre vægt på.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-08-06 19:58

> [...]
>
> Jeg har for amnge år siden oplevet at få en ombytningsgenerator hvor
> remskiven var dobbelt så stor som på den gamle, det nedsætter jo seriøst

Ja især når man ikke kan få remmen på igen fordi den er for kort.

MVH Niels

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-06 20:11

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja især når man ikke kan få remmen på igen fordi den er for kort.

Nu er det tilladt at grine.

Da jeg fik generatoren syntes jeg da godt nok ikke den så helt ud som den
gamle, og der var plads nok til kileremskiven.

Da jeg så fik startet bæstet og erfarede at den skulle ret højt op i
omdrejninger før ladelampen holdt op med at lyse, gik der ikke mange
sekunder før miseren var opdaget.

Til elektrikkerens ros skal jo så lige med at han med det samme sagde kom
herind så skal ordne det for dig (uden beregning) det kalder jeg da service,
desværre dør sådanne mennesker alt for tidligt...

--
MVH Hans

Fra : N/A

Dato : 13-08-06 19:24

Fra : alexbo

Dato : 13-08-06 19:24

"Møller" skrev

> Nå, hvad laver modstanden der sidder i serie med lampen?

Det kunne jeg også godt lide at vide, hvis der er sådan en modstand kan den
ingenting lave når pæren er gået.
Så er kredsløbet brudt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 13-08-06 19:50

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Møller" skrev

> Det kunne jeg også godt lide at vide, hvis der er sådan en modstand kan
den
> ingenting lave når pæren er gået.
> Så er kredsløbet brudt.

Tak, jeg sov.
den sidder selvfølgelig parallel med og over lampen )

Gab
Møller

Fra : kazz

Dato : 12-08-06 23:39

En generator bør lade allerede ved 7-800 omdrejninger.
Har man en ældre generator med slidte kul og et godt brugt laderelæ, skal
den måske lige hjælpes igang med 1500-2000 omdrejninger, men det er kun
meget kortvarigt.

Når din ladelampe slukker, lader generatoren, så slukker den og dit
kørelysrelæ ikke slår til, bør du nok fejfinde på det isteddet for

Kazz