Tåbelys på pug 309GTI 16V
Fra : Henning Lund

Dato : 11-08-06 19:11

Jeg kan se at der sidder 4 lygter i kofangeren på sådan en bil,
hvordan filen kan den synes med det? Man må da kun have to
tåbelygter monteret, eller tager jeg fejl?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Mogens...

Dato : 11-08-06 19:30

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se at der sidder 4 lygter i kofangeren på sådan en bil, hvordan
> filen kan den synes med det? Man må da kun have to tåbelygter monteret,
> eller tager jeg fejl?

Bilen har 2 ågelygter og 2 fjernlygter

Fra : Henning Lund

Dato : 11-08-06 19:32

Mogens... wrote:

> Bilen har 2 ågelygter og 2 fjernlygter

Hvordan filen kan den synes med det, er der ikke noget med at
fjernlygter skal sidde højere oppe?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 19:38

> Hvordan filen kan den synes med det, er der ikke noget med at fjernlygter
> skal sidde højere oppe?

Nær & fjernlys mindst 500 mm. over vejbanen til underkant af lygten...

Tåbelyset mindst 250 mm. fra vejbanen til underkant af lygten...

--
MVH Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-08-06 19:59

Hans L. Jørgensen wrote:

> Nær & fjernlys mindst 500 mm. over vejbanen til underkant af
> lygten...

Ved at fjernlygterne sidder i forkofangeren, så kommer de da
ikke op på det mål

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 20:05

> Ved at fjernlygterne sidder i forkofangeren, så kommer de da ikke op på
> det mål

Hvordan skulle jeg vide hvordan lygterne på et specifikt køretøj sidder, men
jeg ved dog hvad loven siger om lygternes placering..

--
MVH Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-08-06 20:09

Hans L. Jørgensen wrote:

> Hvordan skulle jeg vide hvordan lygterne på et specifikt
> køretøj sidder, men jeg ved dog hvad loven siger om lygternes
> placering..

Det skrev Mogens hvis du ellers så det indlæg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 20:15

> Hans L. Jørgensen wrote:
>
> Det skrev Mogens hvis du ellers så det indlæg

Formentlig er de to "fjernelygter" i kofangeren ikke fjernlygter men derimod
ekstraprojektører. Vil tro at der er standard fjernelys derudover.

--
MVH Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 11-08-06 20:21

Hans L. Jørgensen wrote:

> Formentlig er de to "fjernelygter" i kofangeren ikke
> fjernlygter men derimod ekstraprojektører. Vil tro at der er
> standard fjernelys derudover.

Ja der er selvfølgelig fjernlys i de almindelige forlygter, men
er det virkeligt lovligt at sætte fjernprojektører så langt nede,
jeg troede de skulle monteres som de "almindelige" fjernlygter.

Fra : Leo Jensen

Dato : 11-08-06 20:44

> Ja der er selvfølgelig fjernlys i de almindelige forlygter, men er det
> virkeligt lovligt at sætte fjernprojektører så langt nede, jeg troede de
> skulle monteres som de "almindelige" fjernlygter.

Mon ikke de 2 er positionslygter ? Ikke at jeg ved hvilken højde de skal
sidde i...

Leo

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 20:57

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke de 2 er positionslygter ? Ikke at jeg ved hvilken højde de skal
> sidde i...

Positionslygter.
6.03.021 Personbil M1

(1) Personbil M1 skal være

a) to positionslygter,

b) to baglygter,

c) en eller flere nummerpladelygter,

d) to fremadrettede og

bredde overstiger

e) sidemarkeringslygter,

(2) Personbil M1 kan være

a) Fire baglygter.

b) En eller to tågebaglygter.

c) Parkeringslygter, såfremt

længde ikke overstiger

d) To fremadrettede

bredde er mindst 1,80

e) Sidemarkeringslygter.

f) Tagreklameskilt.

--
MVH Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 20:50

> [...]
> virkeligt lovligt at sætte fjernprojektører så langt nede, jeg troede de
> skulle monteres som de "almindelige" fjernlygter.

Fjernlys stilles der ikke krav til mindstehøjde over vejbanen, ej heller til
lygternes placering fra yderkant af køretøjet i modsætning til nærlyset.

6.02.002 Fjernlyslygter

(1) Fjernlyslygte

a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

b) skal være anbragt foran på køretøjet,

c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og

d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.

(2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes
samtidigt eller

parvis.

(3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke
samtidigt.

(4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.

(5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må
ikke overstige

225.000 cd.

Nærlys

6.02.003 Nærlyslygter

(1) Nærlyslygte

a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

b) skal være anbragt foran på køretøjet,

c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet,

d) skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,

Detailforskrifter for køretøjer 2006 69

e) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt,

f) skal være anbragt mindst 0,50 m og højst 1,20 m over vejbanen, og

g) skal være synlig mindst 15° opad og 10° nedad samt mindst 45° udad og

10° indad.

(2) På køretøj med én nærlyslygte skal denne dog være synlig mindst 45° til
hver

side.

(3) På køretøj med to nærlyslygter skal afstanden mellem disse være mindst

0,60 m.

(4) Nærlyslygter kan være tilsluttet således, at de holdes tændte samtidigt
med

fjernlyslygter.

(5) Nærlyslygter skal være indstillet således, at strålebundtets lys/
mørkegrænse

har et fald på mindst 1% (10 mm pr. m).

Tågelygter..

6.02.004 Tågeforlygter

(1) Tågeforlygte

a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

b) skal være anbragt foran på køretøjet,

c) skal være rettet fremad med henblik på belysning af vejbanen i usigtbart

vejr,

d) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt, og

e) skal være anbragt mindst 0,25 m over vejbanen, dog ikke højere end
nærlyslygterne.

(2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes uafhængigt
af andre

lygter til belysning.

(3) Tågeforlygter skal være indstillet således, at de blændende kernestråler
har et

fald på mindst 1% (10 mm pr. m).

Håber disse kopier af detailforskrifterne kan virke opklarende for dig.

--
MVH Hans