Underhaling, baglæns og i nødsporet
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-08-06 18:37

En lille historie fra de vilde motorveje - E45, syd for 61, sydgående
spor.

Man kører stille og fredeligt fremad, trækker med i en overhaling af 3
lastbiler da det hele pludselig går i stå og lastbilerne ender med at
være dem der kører hurtigst!

Pludselig begynder lastbilen i midten at trække ud i overhalingsbanen -
nååå, noget i nødsporet tænker jeg så og giver plads så den bagerste
lastbil også kan komme ud. Og hvad var det så i nødsporet ? en lastbil
der er trukket ind og blinker til højre. Nå ja, det kan jo gå galt så
selv den bedste bil skal holde pitstop i nødsporet. Men nej, det var
ikke tilfældet. Da lastbilen i nødsporet er blevet overhalet af de to
andre lastbiler trækker han ud på motorvejen igen! Han har altså
"underhalet" de to andre lastbiler ved at køre ud i nødsporet og sætte
farten ned...

Ja man oplever mange mærkelige ting på de danske motorveje så jeg kørte
videre og tænkte "hva skete der lige der ?"...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-08-06 19:00

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Ja man oplever mange mærkelige ting på de danske motorveje så jeg kørte
> videre og tænkte "hva skete der lige der ?"...

Nu skal du ikke sætte chauffutterne i et dårligt lys, ved at antyde de
overtræder lovgivningen, handler amoralsk ;)). Måske havde han dårlig
samvittighed, og indsamlede de p..poser, som tidl. var smidt udenbords?.

Fra : Hafnia

Dato : 08-08-06 20:11

> Nu skal du ikke sætte chauffutterne i et dårligt lys, ved at antyde de
> overtræder lovgivningen, handler amoralsk ;)). Måske havde han dårlig
> samvittighed, og indsamlede de p..poser, som tidl. var smidt udenbords?.
ja uha, de fik da i det mindste ikke banket op i nogle personbiler og slået
nogle ihjel...herligt med en lastbil der kører på autopilot, når lastbilen
rammer personbilerne gasser den jo op og kvaser sig ekstra meget igennem,
pga fartpiloten tror at den skal over en bakke.

Fra : B æ 9

Dato : 08-08-06 20:42

Hafnia wrote:
> [...]
> rammer personbilerne gasser den jo op og kvaser sig ekstra meget igennem,
> pga fartpiloten tror at den skal over en bakke.

nu ikke så negativ - chafutten ser bare fjerner

Fra : Niels Bjerretoft Esp~

Dato : 08-08-06 20:39

Fra : Mogens...

Dato : 08-08-06 19:17

> Ja man oplever mange mærkelige ting på de danske motorveje så jeg kørte
> videre og tænkte "hva skete der lige der ?"...

Du rammer min pointe mht. taxa'erne i/ved Lufthavnen i Kastrup.
Det er ufatteligt, at folk der lever af og på landevejen, opfører
sig så ringe og ubetænksomt, som det rent faktisk er tilfældet...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-08-06 20:52

Mogens... was thinking very hard :

> Du rammer min pointe mht. taxa'erne i/ved Lufthavnen i Kastrup.
> Det er ufatteligt, at folk der lever af og på landevejen, opfører
> sig så ringe og ubetænksomt, som det rent faktisk er tilfældet...

Ja hvis det var meningen at lave det trick burde han bures inde - men
spørgsmålet er om det var fordi han rent faktisk havde problemer med et
eller andet.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-08-06 21:26

> Ja hvis det var meningen at lave det trick burde han bures inde -

Giv blot en fornuftig grund til at han skulle det.....

> men spørgsmålet er om det var fordi han rent faktisk havde problemer med
> et eller andet.

Nu har du jo nok fat i noget af det mest sandsynlige, hvorfor skal vi
absolut mistænkeliggøre folk hvis handling(er) vi ikke umiddelbart kan
gennemskue/overskue.

MVH Hans

Fra : Mogens...

Dato : 08-08-06 21:38

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Giv blot en fornuftig grund til at han skulle det.....

Bringe andres liv i fare - manden har ikke skyggen af en chance
for at undvieg, hvis der skulle dukke noget op forude. Vi har jo
før hørt om busser, der er blevet påkørt trods fin sigt forude!

> Nu har du jo nok fat i noget af det mest sandsynlige, hvorfor skal vi
> absolut mistænkeliggøre folk hvis handling(er) vi ikke umiddelbart kan
> gennemskue/overskue.

Henrik så optrinet og kender sikkert både fart og forhold?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-08-06 21:51

Mogens... laid this down on his screen :

> Henrik så optrinet og kender sikkert både fart og forhold?

Jeg kørte ca. 70 da han kom til syne ved siden af den bagerste af
lastbilerne. Lastbilerne har kørt lidt hurtigere og jeg vil skyde på
han har kørt omkring 60 da han igen trak ud på motorvejen.

Jeg kunne ikke se hvad der skete foran, der lå 3-4 biler foran i
overhalingsbanen (herunder en af de mellemstore) og som sagt 2
lastbiler i indersporet. Jeg så først lastbilen i nødsporet da den
bagerste af de 2 lastbiler havde overhalet ham.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-08-06 06:30

> [...]
> indersporet. Jeg så først lastbilen i nødsporet da den bagerste af de 2

Og - så mener du at han fordi du ikke kender den reele grund til mandens
handling, er han ved at lave noget, om man må sige det sådan - for egen
vindings skyld, er det ikke lidt tyndt Henik ?????

MVH

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-08-06 21:48

After serious thinking Hans L. Jørgensen wrote :

> Giv blot en fornuftig grund til at han skulle det.....

Tjaa, han kørte langsomt og ville lade de to hurtigerekørende lastbiler
komme forbi - overhalingsbanen er optaget, så er der kun en mulighed...

Alternativt at han HAR holdt i nødsporet og nu skulle til at igang
igen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-08-06 21:59

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> mulighed...

> Alternativt at han HAR holdt i nødsporet og nu skulle til at igang

Du kan få et 03 som vidne, kan du :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-06 08:19

Henrik Stidsen wrote:
> Mogens... was thinking very hard :

> Ja hvis det var meningen at lave det trick burde han bures inde - men
> spørgsmålet er om det var fordi han rent faktisk havde problemer med et
> eller andet.

Kaffemaskinen, tv'et, GPS'en eller lign sikkert.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-08-06 09:33

Christian B. Andresen wrote:

> Kaffemaskinen, tv'et, GPS'en eller lign sikkert.

Snørebåndet på begge hans sko - på en gang!

Finn siger de kan godt! :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 22:07

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Snørebåndet på begge hans sko - på en gang!
> Finn siger de kan godt! :)

Ahvafornoget?

Det er "hundredeårogenhalvdag" siden jeg har haft med snørebånd at gøre.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-08-06 09:36

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Du kan få et 03 som vidne, kan du :)

Beklager mange gange at jeg havde glemt at tænde røntgensynet ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-08-06 09:49

Hans L. Jørgensen wrote:

> Og - så mener du at han fordi du ikke kender den reele grund til mandens
> handling, er han ved at lave noget, om man må sige det sådan - for egen
> vindings skyld, er det ikke lidt tyndt Henik ?????

Jeg har ikke påstået at manden udførte "chauffør-idioti", det er
ikke mig der foreslår toiletbesøg i poser, fjernsyn, snørrebånd og
andre gøremål som årsag. Jeg har blot fortalt om en ganske
usædvanlig oplevelse på E45 og undret mig over hvad i alverden der
foregik. Mit udgangspunkt er stadig at lastbilen eller chaufføren må
have haft en eller anden form for problemer hvilket har bragt ham ud i
nødsporet.

Det er meget naturligt at man ikke kan se IGENNEM to lastbiler og flere
personbiler. Derfor kunne jeg heller ikke se hvad der skete FORAN de 2
lastbiler i 1. spor - men jeg kunne se de reaktioner der opstod i 1. og
2. spor og kunne konstatere at det ikke var særlig heldigt det der
skete, hvad det så end var.

Så for nu at svare på dit spørgsmål: nej, det er absolut ikke tyndt
- men det er dit grundlag for at spørge om det til gengæld.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-08-06 14:27

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hans L. Jørgensen wrote:

Så for nu at svare på dit spørgsmål: nej, det er absolut ikke tyndt

Nu er det som udgangspunkt dig der starter tråden, og - med udgangspunkt i
gisninger som du formentlig vil have stort besvær med at bevise, tænker her
specifikt på postualet underhaling.

Elektronik er til tider noget underligt stads, kommer eksempelvis med
fejlmelding/alarm som efter få sekunder forsvinder, (har selv oplevet med
Toyota) der skal da godt nok lidt is i maven for at sidde en
motoralarm/bremsefejlalarm overhørig.

- men det er dit grundlag for at spørge om det til gengæld.

Nu skal jeg jo da heldigvis ikke bare tage alt hvad du mener for den
skinbarlige religion. Så fint nok at du mener det.

MVH Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-08-06 19:17

Hans L. Jørgensen laid this down on his screen :

> Nu er det som udgangspunkt dig der starter tråden

Hvilket ikke betyder at jeg står til ansvar for alle ytringer der måtte
fremsættes i opfølgende indlæg...

>, og - med udgangspunkt i
> gisninger som du formentlig vil have stort besvær med at bevise, tænker her
> specifikt på postualet underhaling.

Han kørte heller ikke baglæns - det var blot en fortælling om en
oplevelse på motorvejen. Jeg aner ikke hvem der "startede", jeg ved
blot at en lastbil (tilsyneladende) passerede to andre lastbiler "den
forkerte vej" via nødsporet. Det kalder jeg en underhaling uanset hvad
årsagen var.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-06 10:28

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Snørebåndet på begge hans sko - på en gang!

Jeg troede de kørte i stømpesokker eller træsko
Alternativt nogle få i cowboystøvler

> Finn siger de kan godt! :)

Jeg er ikke i tvivl.

Der er vist ingen grænser for hvad de kan......nogle af dem måske
lige det at _køre_ lastbilen.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 22:11

Christian B. Andresen skrev:
> Jeg troede de kørte i stømpesokker eller træsko

Nej da. Træskoene bliver ude på øverste trin, undtagen i entrepenørbiler
såsom MAN Commander og Renault Magnum. Indenfor har man da sine
hjemmesko på.

> Alternativt nogle få i cowboystøvler

Det er kun for "Truckere". (En lettere tilbagestående afart af
chaufførere.)

> Jeg er ikke i tvivl.
> Der er vist ingen grænser for hvad de kan......nogle af dem måske
> lige det at _køre_ lastbilen.

Hovhov. Nu skal du ikke også begynde at smøre på den mad.

Fra : Morten Trab

Dato : 09-08-06 20:02

On Tue, 08 Aug 2006 19:36:54 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

> [...]
>andre lastbiler trækker han ud på motorvejen igen! Han har altså
>"underhalet" de to andre lastbiler ved at køre ud i nødsporet og sætte

Og du er sikker på at han ikke har holdt der i længere tid, evt. pga.
fejlmelding fra noget som motorstyring eller en hængt ventil??

Har selv prøvet noget i den stil, hvor en ventil havde sat sig og
tappede hele vogntoget for luft...Et par dap med en træklods fik den
til at falde på plads og efter et par minutter var der igen luft på så
jeg kunne komme vidre...
Dette var dog ikke på motorvej, men det kunne lige så vel ske på
motorvej!

Som en anden også skriver så er lastbiler idag så elektriske at de kan
overvåge selv de mindste fejl, og de bliver øjeblikkeligt meldt i
displayet i instrumentpanelet...
Nogle gange er det falsk alarm men andre gange er den god nok, og
hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt...Det er noget
dyrt mekanik og holde ved lige...

Dog har min gamle Scania 94 ikke noget helt så teknisk, men den kan
dog brokke sig hvis bremserne skulle blive FOR varme...
Den havde lidt problemer med den varme periode vi lige har haft, og
godt med bykørsel med fuld vægtmæssig vægt...
Det var nok til at den kunne finde på at melde ABS fejl og slå
systemet fra...
Men efter et par minutters nedkøling så var der ikke fejl på ABS'en
mere...

Så med mindre du SÅ han tak ind og lod de andre komme forbi synes jeg
ikke du har noget at tænke sådan over :D

Han kunne jo forresten også have haft et ekslpoderet/fladt dæk der var
blevet skiftet ;)

Mvh. Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 22:00

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> Ja man oplever mange mærkelige ting på de danske motorveje så jeg kørte
> videre og tænkte "hva skete der lige der ?"...

Et bud kunne være at han var blevet træt af at nr 2 kørte og "slikkede
ham i r*ven".

Det bliver jeg også sommetider. Jeg bruger dog ikke nødsporet til at
løse problemet. Når de øvrige metoder har vist sig at slå fejl bruger
jeg at sætte farten ned til vedkommende overhaler.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-08-06 22:25

Finn Guldmann presented the following explanation :
> Et bud kunne være at han var blevet træt af at nr 2 kørte og "slikkede ham i
> r*ven".

Lidt drastisk måde at løse det på...

> Det bliver jeg også sommetider.

Gør vi ikke alle det ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 23:00

Henrik Stidsen skrev:
> Lidt drastisk måde at løse det på...

Det syntes jeg også.

> Gør vi ikke alle det ?

Det kommer jo an på hvor hurtig man kører.