Hvilken olie til felicia 1.3 94'
Fra : MB

Dato : 06-08-06 09:29

Hej

Hvilken olie ville være bedst at smide i og evt. hvilket mærke? Den har kørt
164000 km. Jeg ved ikke hvad der er på nu. Motoren tikker lidt, men er det
ikke bare den gode gamle tjekke motor :)

På forhånd tak!

Mvh Martin

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-06 09:57

"MB" <mbanasik@gmail.com(fjern 123HX)> skrev i en meddelelse

> Hvilken olie ville være bedst at smide i og evt. hvilket mærke? Den har
> kørt 164000 km. Jeg ved ikke hvad der er på nu. Motoren tikker lidt, men
> er det ikke bare den gode gamle tjekke motor :)

Af hensyn til tikkeriet, skal du bruge 10-W40, mærket er ikke vigtig, fx:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=733835270&n=1564203628&pn=1564203630.
Det er vigtigere at det skiftes tit, 1 * året. HUSK filteret.

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-08-06 11:54

On Sun, 6 Aug 2006 10:28:43 +0200, "MB" <mbanasik@gmail.com(fjern
123HX)> wrote:

> [...]
>164000 km. Jeg ved ikke hvad der er på nu. Motoren tikker lidt, men er det
>ikke bare den gode gamle tjekke motor :)

Som Jørgen skriver: 10W40!
Den må ikke køre på tyndere olie (0W el 5W), dette står også i
manualen.
Det er rigtigt at motoren tikker noget "standard", men det kan også
være fordi den trænger til at få stillet ventiler, hvilket skal gøres
hver 15KKM.

/Kent Glerup

Fra : Martin

Dato : 19-08-06 13:30

Hej
"Kent Glerup" wrote:
> Det er rigtigt at motoren tikker noget "standard", men det kan også
> være fordi den trænger til at få stillet ventiler, hvilket skal gøres
> hver 15KKM.

I sidste nummer af Motor bliver dette faktisk nævnt i en brugtbilstest,
hvori Skoda Felicia indgår. De skriver at netop 1.3'eren tit har lidt tikken
eller klikken i ventilerne. Så helt ukendt er problemet ikke.

Mvh
Martn, der selv drøner rundt i en Felicia 1.3GLXi fra 96 (Med tikkeri)

<http://newscheck.trutter.dk/20060819122955@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.